Revidert planforslag Bærum Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 - Planforum Akershus - 11. Desember 2018 Revidert planforslag Bærum
Viktige tiltak mellom Sandvika og Sundvollen Åpent folkemøte i Bærum, torsdag 24. mai 2018 Viktige tiltak mellom Sandvika og Sundvollen Ved bygging av jernbanetunnel fra Jong til Sundvollen er det største tiltaket i Bærum det som skjer under bakken. Massehåndtering Riggområder og adkomsttunneler Trafikksikkerhetstiltak Totalt: 20 minutter 11.12.2018 Presentasjon av planområdet fra Sandvika til Sundvollen, folkemøte i Bærum
Riggområder og adkomsttunneler - Nordby Foreslått løsning Foreslått endret løsning 11.12.2018
Hvorfor foreslår vi en ny løsning med Nordby? Vi må svare ut høringsinnspill Anleggstrafikk og trafikksikkerhet Hensyn til omgivelser og miljø Massetransport Vi ønsker å optimalisere lokaliseringen av adkomsttunneler. Det er funnet nye utfordringer ved eksisterende løsninger: Kattås. Grunnforhold (kvikkleire), miljøutfordringer (naturreservat), trafikksikkerhetstiltak. Rustan. Kompliserte vegtilkoblinger mot E16. 11.12.2018
Ny løsning adkomsttunneler, oppsummert: Ved å ta ut Kattås Unngår man naturreservatet Trollmyr. Utgår nye utfordringer med kvikkleire. Utgår Vestmarkveien fra FRE16s plan, men planprosessen overføres til kommunen og Asker-og Bærum vannverk. Unngår man massetransport forbi Tanum skole, Staversletta mm. Ved å ta ut Rustan Slipper man å etablere et omfattende vegtiltak ved påkobling E16 og kryssing av elva vil utgå. Unngår man inngrep i landbruksarealer og nærføring til kulturminner. Å bytte ut Kattås og Rustan med ny adkomsttunnel Nordby: Er vurdert bedre av alle fag. Krever at nærhet til Isi-elva må ivaretas. Gir lengre byggetid for hovedtunnelen (ca et halvt år?). Gjør at masseuttak Kattås fordeles mellom Jong/Reverud og Nordby. Reduserer trafikkulemper mot Jong Reduserer mangden masser som kommer ut på Tanum-siden Imøtekommer mange høringsinnspill T/S Noen berøres mer, men betraktelig færre berøres totalt sett og betraktelig flere får en bedre situasjon 11.12.2018
Massehåntering Avtjerna Opprinnelig forslag Nytt forslag 21.05.2019
Massehåndtering Avtjerna Nytt planforslag vil tydeliggjøre Fellesprosjektets ambisjoner om gjenbruk av overskuddsmasser. En volumstudie vil følge planforslaget med: Vurderinger av prosjektets behov for massehåndteringsområder – midlertidige og permanente. Vurderinger av hvert enkelt delområde på Avtjerna. Vannhåndtering vurdert og beskrevet i anleggsfase og permanent fase. Vurdering av hvordan man kan tilpasse planen så det er mulig å realisere etablering av Bærum kommunes «ressursbank». Tilpasning av permanent deponering – komprimerte masser som kan bygges på med enkle grep. I tillegg ser man på: En ny kryssløsning fra eksisterende E16 ved Lorangmyr – kryss som skal håndtere grensesnitt mot SVV Bjørum-Skaret, FRE16s gjennomføring, Bærum ressursbank mm. Endring av reguleringsformål på «søndre» Avtjerna for å kunne etablere ressursbank. Brenna utgår som massehåndteringsområde – man innskrenker antall områder. 21.05.2019
Trafikksikkerhet Bærum Tiltak basert på risikovurderinger er vurdert og nødvendige arealer lagt inn i revidert planforslag. Planskilte kryssinger mellom utkjørsel fra riggområder og G/S-veger ved Reverud og Jong. Forlengelse av G/S-veg i Bjørnegårdssvingen. Det største tiltaket for å unngå massetransport i befolket område/redusere trafikkrisiko er endringen i lokalisering av adkomsttunneler/tverrslag. En større andel av tunnelmassene tas ut mot E16 i Bjørumdalen i stedet for fra Kattås, og man unngår massetransport langs Vestmarkveien og forbi Tanum skole. 21.05.2019
Videre planprosess Utsendelse av revidert planforslag for Bærum på en såkalt «begrenset høring» onsdag 5/12. Berørte grunneiere og myndigheter varsles. Frist 9/1-19. Utsendelse av revidert planforslag for Avtjerna syd på en full høring i starten av desember. Alle innenfor planvarslingrområdet og myndigheter varsles. 6 ukers høringsfrist. Bærum og Avtjerna syd varsles i samme varslingsbrev. Jan, feb 2019 – innarbeiding av nye merknader. Mars 2019 – oversendelse av revidert planforslag til KMD. 21.05.2019