EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
Advertisements

Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
1 Def. utvekslingsstudent –tar del av graden sin ved NTNU –kort opphold –ofte fra samarbeidsuniversitet –ingen finansiering fra NTNU (noen unntak) Innkommende.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Yvonne Halle Retningslinjer for studieplanarbeid ved fakultetet.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
KIN2010 – Kinesisk C Praktisk informasjon om studieoppholdet i Kina.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Velkommen til arbeidsstue. Program for arbeidsstua Gjennomgang- Hva må vi tenke på når vi skriver for web? Emnesidene- hva kan vi endre? Hva menes med.
Søknadsweb 2 på to minutter Gjennomføring av opptak til alle typer studier Opptak tilrettelagt for utenlandske søkere Utveksling - Inn Utveksling - Ut.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Studenter og IT Semesterstart høsten 1999.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering
IST Barnehage/SFO - Nyheter
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Nettredaksjonen 20. januar 2016
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
ALLE SKAL UT.
Systemmeldinger Systemmelding er informasjon til brukeren om at endring har skjedd. Krever ingen aktiv handling, men det anbefales å merke av som lest.
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
FagpersonWeb Godkjenning obligatoriske aktiviteter
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Hvorfor Autorisasjonsdata, og hva er det for noe?
Digitale systemer ved OsloMet
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Effektivisere og forenkle
Min Tid Tekn/adm ansatte
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Innsamling av persondata og sensitive data på Universitetet i Oslo
Bienvenido.
StiNe – Studieinformasjon på nett
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Digitalt læringsmiljø
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
27. mai 2016 Studielederne.
Time- og eksamensplanlegging
4. nettverksmøte – de siste brikkene
STUA temamøte studieplan
Presentasjon prosjekt digital pensumlistesystem
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Prosjekt digitalt pensumlistesystem
Brukernavn for internasjonale studenter (UTV)
Oppfølging STUA seminar i februar
15.jan. 2019: Ferdigstillelse emnebeskrivelser i EpN for 2019/20
: Ferdigstillelse emnebeskrivelser i EpN for 2020/21
Enkel brukerveiledning
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Studieplanarbeid EpN.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Trenger du trådløst nett/wifi?
Utskrift av presentasjonen:

EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester Avdeling for studieadministrasjon Intro: Yvonne og Ina forteller om prosjektet med emnerevidering, som en forløper til EpN-piloten.  Hva slags behov er det meldt inn fra studiekonsulentenene med tanke på emnerevideringsprosessen? 

Hva er EpN? Emneplanlegging på nett Applikasjon levert av Unit Brukes av bl.a. UiS, USN, Oslomet, UiT, NMBU, NTNU* NTNU* = Bruker en gammel versjon, ulik den alle andre bruker.  UiB, som vi liker å sammenlikne oss med i mange settinger, er nå i testfasen. 

Hva er EpN? Gevinster Arkivering av emnebeskrivelser i FS Begrenser dobbeltarbeid i Vortex og FS Samler og strukturerer arbeidet med emnerevidering Digitalisere arbeidsprosessen  Datautveksling med eksterne systemer: F.eks Vitnemålsportalen, resultatutveksling mellom institusjoner  EpN = Prosessverktøy Emnespesifikk informasjon i Vitnemålsportalen (ikke i prod pr 2019) Mottakere av resultater som deles via Vitnemålsportalen, vil kunne ha stor nytte av å få informasjon om emnet som deles. Dette kan eksempelvis være tekster om emnets innhold, læringsutbytte og pensumlitteratur. Resultatutveksling mellom institusjoner: Dersom emnebeskrivelser finnes i FS kommer det med i resultatutvekslingen

EpN på UiO - pilot Pilot på MN for revidering og oppretting av emner som skal gå Vår 2020 Arbeid med emnerevidering i EpN: 6.juni - 1.oktober (planleggingsperiode) Etter 1.oktober kan man ikke gjøre endringer i EpN. Endringer etter tidspunktet må gjøres i FS  I forkant importeres emnebeskrivelser for emner på MN til FS (innen 1.juni). Både emner for vår 2019 og høst 2019  Fristen for å oppdatere emnebeskrivelser for høsten 2019 er 28.mai

Overordna systemflyt Slik ser en ideel systemflyt ut. Men virkeligheten vil kanskje se mer slik ut?

EpN er åpen i perioden 6.juni - 1.oktober I en planleggingsperiode skal emnet gjennom ulike stadier hvor ulike roller jobber i EpN.   Fagperson - F.eks emneansvarlig  Godkjenner - f.eks studiekonsulent  FS-klarerer - Kvalitetssikrer fakultet Estimerte frister for de ulike rollene: Fagperson – september  Godkjenner – 23. september FS-klarerer – 1. oktober I EpN er det i rolle til mellom Fagperson og Godkjenner, men det kan godt være at vi kun trenger disse tre rollene. 

Planleggingsperiode i EpN De ulike rollene har ulike rettigheter for hva de kan se av informasjon og hva de kan redigere. Hvem som skal ha de ulike rollene må vi bestemme i fellesskap Emner som ikke skal revideres gjør man ingenting med i EpN. Kun emner som har status "FS-Klar", godkjent av rollen FS-klarerer, kan overføres til FS. Emner som ikke går gjennom alle nivåer/roller vil ikke eksporteres til FS.

EpN, FS og Vortex Emnet ligger i FS  Revideres i EpN  Emnebeskrivelser hentes fra FS og publiseres i Vortex Per i dag vet vi ikke akkurat hvordan emnebeskrivelsene vil se ut. Dette betyr at emnebeskrivelser ikke skal redigeres i Vortex, men i EpN. Etter fristen 1.oktober, må endringer i emnebeskrivelsen gjøres manuelt i FS Emneinfo fra FS vil publiseres i Vortex

Fagpersoner i EpN Fagperson på Institutt for biovitenskap Min arbeidsliste

Fagperson har oppdatert emnebeskrivelsen og sender den videre til neste nivå Personen på med rollen Kvalitetssikrer på det aktuelle stedet (I dette tilfellet Insitutt for biovitenskap) får dermed opp et emne de må se på.

Noen nyttige funksjoner Emnebeskrivelser i FS Datautveksling med eksterne systemer: F.eks Vitnemålsportalen, resultatutveksling mellom institusjoner  Studentene vil få tilgang til emnebeskrivelsen for semesteret den avla eksamen. Vår 2020 = emnebeskrivelse fra vår 2020 tilgjengelig fra vitnemålsportalen

Noen nyttige funksjoner Oversikt følge framdriften for planleggingen, for hele fakultetet eller  for et ønsket sted. Se fordelingen av emner på de ulike stadiene Kakediagrammet viser prosentvis hvor mange emner som ligger på de ulike stadiumene. Grått betyr at det ikke har blitt gjort noe med. Oransje betyr at fagpersonen har sendt emnet til neste nivå, så nå skal studiekonsulenten inn. Hvis man ser at ingen emner på fysikk er gjort noe med, kan man vurdere å ta en sjekk med fagmiljøet for å høre om det virkelig kan stemme.  Rollen FS-klarerer (f.eks Anne-Lise) kan se om et institutt ikke har sendt noen emner videre etter fagpersonen, og kan undersøke om det er behov for bistand. 

Noen nyttige funksjoner Kommunikasjon i applikasjonen Brukerne kan legge inn kommentarer. Følger emnet gjennom hele prosessen og kan leses av alle. En studiekonsulent ser at det mangler vesentlig informasjon i emnebeskrivelsen: Legger inn kommentar og sender emnet tilbake til fagperson. Fagpersonen vil da få en epost som inneholder kommentaren sammen med en lenke til det aktuelle emnet. Mindre epost som det er vanskelig å finne igjen! Bilde??

Noen nyttige funksjoner Sammenlikning Man kan få ut en endringsrapport som viser nøyaktig hvilke endringer som har skjedd etter et valgt stadium. F.eks studiekonsulenten kan se hvilke endringer fagpersonen har gjort i emnebeskrivelsen som er hentet fra FS.

Veien videre Prosjektgruppe MN, Studeavdelingen, Kommunikasjonsavdelingen, USIT Nettsider med veiledninger for de ulike rollene Ny arbeidsstue for studiekonsulenter i mai Grunnkurs i EpN for studieadministrative brukere Vi ønsker å lage en oversikt som viser hvordan infotekstene som skrives i EpN vil se ut på emnebeskrivelsen på nett. F.feks: Teksten du skriver i dette feltet, havner her.