Skype for Business i pasientbehandling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Pasientflyt og Tamiflulogistikk under en pandemi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2006,
TIDLIG HJEM Borte bra hjemme best.
Oppfølging av helsetilstand og legemiddelbehandling hos multisyke eldre   -implementering av modell for samhandling mellom fastleger og hjemmetjenesten.
Norske fyrtårnskommuner
Henvisninger Kari Jussie Lønning.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Zebra Use case modell av systemet Et løsningsforslag.
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Informasjonsbehov i en klinisk hverdag Kreftpasienter Akutte hendelser
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
SARS Håndtering i allmennpraksis Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern 6. mai 2003.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Bakgrunn for KOLS/O2-prosjekt:
Tromsø Hammerfest Kirkenes Harstad Narvik Stokmarknes Lofoten Bodø Rana Mosjøen Sandnessjøen Innlegg på samhandlings- konferanse, Tromsø 25. mai 2010 Ina.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering
Utredning/behandling
TELEMEDISIN I REHABILITERING
Informasjonssikkerhet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Mobilt røntgen
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Raskere tilbake Lovisenberg DPS
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Superbrukerforum 4. juni 2014 Bjørn Egidius Helle, Leder administrative fellesfunksjoner, OSS.
Pasientreiser Avdeling samhandling og helsefremmende Camilla Lykken / Pasientreiser er ofte.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
SLAGPOLIKLINIKK Christina Lindevik Kristiansand 15. april 2016.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Strategisk helseplan for Fjellregionen Arbeidsutvalget 10. mai 2010 Regionrådgiver Rune Jørgensen Regionrådet 26. mai Brit Kværness.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lokale rapporter som er tilgjengelige ved bruk av Noklus diabetesskjema Organisering av diabeteskontroller vha -Noklus diabetesskjema-
Noen fordeler med det nye systemet:
Kvalitetsindikatorer St. Olavs Hospital HF
Standardisert pasientforløp HODEPINE
Kalenderfunksjon Parent- app
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
DFØ-app Din portal på mobilen.
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Oppsummering av FOU - prosjekt
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Avstandsoppfølging Videosamtale
Ditt valg behandling og oppnå krav om 30 % hjemmebehandling
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Enkel brukerveiledning
Lokale rapporter som er tilgjengelige ved bruk av Noklus diabetesskjema Organisering av diabeteskontroller vha -Noklus diabetesskjema-
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Jannicke Sundsby Karlengen og Cathinka Astrup Gjersøe
Utskrift av presentasjonen:

Skype for Business i pasientbehandling Monica Schwartz

Målet med avstandsbehandling Redusere belastningen for pasienten Redusere bruk av transport Redusere pågang på sårpoliklinikken Effektivisere behandlingstilbudet - Skype for business er godkjent til bruk i pasientbehandling, viktig å presisere at det er forskjell på vanlig Skype og Skype for Business. - Det er foretatt risikovurderinger og laget EQS prosedyrer for å sikre bruken. - Trafikken styres via interne servere i Helseforetaket og ikke via sky som eies av Microsoft. - Skal ikke brukes ved førstegangskonsultasjon, men ved oppfølging og kontroller. Pasientsamtykke må innhentes før Skype konsultasjonen gjennomføres, mest hensiktsmessig å gjøre det ved konsultasjon på sårpoliklinikken. Må være 4G og god dekning. Vi vet at dette kanskje bare er oppnåelig i 90% av tilfellene i pasientenes hjem. De andre 10 % må kanskje reise inn til legekontoret eller sykeheimen. 25.04.2019

HELSEHJELP PÅ NYE MÅTER 3 NY TEKNOLOGI HELSEPLATTFORMEN + ORGANISERING UTREDNING BESLUTNING BEHANDLING OBSERVASJON UTSKRIVING 2 STYRKET SAMHANDLING KOMMUNE OG SYKEHUS 1 FORBEDRET BEHANDLING REDUSERT LIGGETID 4 HELSEHJELP PÅ NYE MÅTER AVSTANDSOPPFØLGING - Det har vært en del utfordringer i utformingen av verktøyet, men går ikke nærmere inn på de her. - Etablering av denne måten å tenke på et resultat av utfordringene vi møter i framtiden med en stadig voksende eldre befolkning og vekst innen poliklinisk virksomhet. - Det er spesielt 4 områder Helse Midt-Norge jobber med innovasjonsprosjekter opp mot: Å forbedre behandlingen – å retter seg mot kjernevirksomheten til sykehusene Å styrke samhandlingen – både med kommuner og andre sykehus Helseplattformen – et viktig område hvor vi vil innovere både bedre tjenester og tilleggs systemer Avstandsoppfølging – tenke helsehjelp på helt nye måter

Kompetanseheving og behandlingsforbedring av sår – samhandling mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten FØR UNDER ETTER HENVISNING VURDERING INNKALLING KONTROLL UTREDNING BEHANDLING BOOKE TIME HJEMMEBESØK KOMMUNISERE DOKUMENTERE PASIENT FASTLEGE En oversikt over hvordan vi ser for oss gangen i tjenestereisen og de involverte aktørene. fra henvisning sendt fra fastlege, til vurdering av henvisning, til innkalling til time, til kontroll, til vurdering og behandling ved sårpol, til å booke time til Skype for business konsultasjon, kommunikasjon mellom pasient-ansatte ved sårpol og ansatte i kommunen og til dokumentasjon. SYKEPL. TJEN SÅRPOLIKLINIKK KIRURG/ORTOPED

Organisering i helseforetaket Sekretærer på kirurgisk poliklinikk legger inn avtale om Skype for Business pasientkonsultasjon i kalenderen til ansatte ved sårpoliklinikken Sårpoliklinikken ringer opp kommuneansatt på angitt dato og klokkeslett for konsultasjonen Sårpoliklinikken dokumenterer informasjon fra konsultasjonen i pasientjournal og vurderer videre behandling. - Det er ønske fra oss om at kommunene oppretter en fellesbruker som vi kan ringe opp. Alternativet er at kommunen må ringe tilbake for å oppgi adressen til den personen som skal være til stede på angitt tidspunkt. - Ønskelig at hver kommune har en superbruker

Organisering i kommunene Sårpoliklinikken sender brev av notatet fra tilstedeværende konsultasjon med tidspunkt og dato for når Skype konsultasjonen skal foregå. Kommune må sørge for at en ansatt befinner seg i pasientens hjem eller at pasienten befinner seg på legekontoret til angitt tid.

Organisering i kommunene forts. Kommuneansatt må ha lastet ned Skype for Business App på mobil i tillegg til å ha tilgang til sin egen E-post. Kommuneansatt må koble seg på Skype for business ved å trykke på lenken med invitasjon til å delta i møtet. Kommuneansatt dokumenterer relevant informasjon i pasientjournalen.

Oppkobling til videokonsultasjon

Oppkobling til videokonsultasjon Stegene for pasient er mange og til dels komplisert. Viktig at dette er gjennomgått med pasient i fysisk møte.