Voldsforebyggende opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygge organisasjoner
Advertisements

Rolighetsmoen barnehage
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Barneverntjenesten i Åmot
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Novembernytt Så var vi alt i november! Vi har i oktober hatt fokus på barn i andre land, spesielt i India. Vi har snakket om de store forskjellene det.
Framgangsmåte i mobbesaker
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Utforskende undervisning A – Forarbeid
alle barna sin rett til god omsorg
Samtaletrekk B – Samarbeid
Inkluderende barnehage- og skolemiljø - innledning samlingsbasert tilbud Andre fellessamling pulje 1, september 2017.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Velkommen til foreldremøte
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
FORELDREVEILEDNING Foreldreveiledere Oppstart torsdag
Velkommen til foreldremøte
Mobbeombudet i Vestfold
Velkommen til foreldremøte
Foreldremøte Glomfjord barnehage
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Foreldremøte Odderøya barnehage
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Voldsforebyggende opplæring Jeg vet Voldsforebyggende opplæring Hvorfor skal barn lære om vold, overgrep og mobbing? Hvordan kan vi gjennomføre opplæringen? Presentasjon for ansatte i barnehagen

Byttes ut med en kort introduksjonsfilm om Jeg vet når den er ferdig, ev oppdatert bilde når ressursen er ferdig.

Hvorfor skal barn lære om vold, overgrep og mobbing? Barnekonvensjonen: Barn har rett til beskyttelse mot vold Barn har rett til opplæring Barn har rett på god hjelp Barn har rett til å bli hørt Barn trenger kunnskap om vold, overgrep og mobbing for å vite hvilke rettigheter de har, hvordan de kan få hjelp, og hva de kan gjøre for å hjelpe andre! Barn har rett til beskyttelse mot vold - uavhengig av hvor de bor, hvem de er og hvordan lokale tjenester er organisert Hva sier barnekonvensjonen: «Partene skal treffe alle egnede lovgivningsmessige, administrative, sosiale og opplæringsmessige tiltak for å beskytte barnet mot alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbruk, vanskjøtsel eller forsømmelig behandling, mishandling eller utnytting, herunder seksuelt misbruk, mens en eller begge foreldre, verge(r) eller eventuell annen person har omsorgen for barnet.» Med et vokabular for og bevissthet om hvor grensene for vold og overgrep går blir det enklere for barn å forstå og å si fra Kunnskap og handlingskompetanse hos barn kan fremme livsmestring og forebygge vold, overgrep og mobbing Felles språk og refleksjon kan bidra til en tryggere oppvekst for alle barn

Barnehagens verdigrunnlag og rammeplanen Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette. Gjennom den daglige og nære kontakten med barna er barnehagen i en sentral posisjon til å kunne observere og motta informasjon om barnas omsorgs- og livssituasjon. Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages. Personalet skal kjenne til opplysningsplikten til barnevernet, jf. barnehageloven § 22.

Barnehagens formål og innhold Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme normer for samhandling i fellesskap støtte barna i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.

Hva er jeg «Jeg vet»? «Jeg vet» er utviklet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet. Plattformen er laget sammen med det digitale læremiddelet Salaby. En kvalitetssikret læringsressurs for alderstilpasset opplæring om vold, overgrep og mobbing i barnehage og skole Gratis og tilgjengelig for alle Tilpasset barnehagens rammeplan og fagområder, er temabasert og kan brukes i store og små grupper Læringsressursen styres av barnehagelærer og er tilrettelagt for ca. fire samlingsstunder i løpet av et barnehageår Alt materiale er kvalitetssikret av fagpersoner og ansatte i skoler!

«Jeg vet» gir barnehagebarn alderstilpasset kunnskap om: Kropp, grenser, følelser og hemmeligheter Hva vold, seksuelle overgrep og mobbing er Rettigheter og lover – hva har barn og voksne lov til, og hva er ikke lov Hvordan de kan få hjelp hvis de selv eller noen de kjenner opplever vold, overgrep eller mobbing

Barna får kunnskap ved hjelp av: Temabaserte opplegg for samtalestunder og samlinger Enkle tekster, filmer, illustrasjoner og oppgaver Å bli presentert for situasjoner og historier der barna skal reflektere og samtale

Hva gjør jeg hvis jeg er bekymret for et barn? «Jeg vet» er utviklet slik at det skal oppleves trygt for barnehagelærere å bruke ressursen sammen med barna Barnehagelærere har nødvendig kompetanse til å snakke med barn om vanskelige tema, og handle dersom de blir bekymret for at et barn kan være utsatt for vold, overgrep eller mobbing Dersom du er bekymret for et barn: SNAKKE (snakkemedbarn.no) er en plattform for læring og øving på samtaler med barn om vanskelige tema På helsekompetanse.no kan du gjennomføre et gratis nettkurs som skal gjøre deg tryggere når det gjelder det å snakke med barn for å kunne avdekke vold og seksuelle overgrep, og til å melde vold og seksuelle overgrep videre til barnevern og politi På Bufdirs barnevernsider (bufdir.no/barnevern) finner du oversikt over din nærmeste barneverntjeneste og informasjon om hvordan du melder bekymring til barnevernet Har du spørsmål eller ønsker å snakke mer om dette, ta kontakt med rådgiver eller helsesøster på skolen

Bli kjent med «Jeg vet»!

1. Introduksjonsfilm om å ha en hemmelighet 2. Spørsmål for samtale om hemmeligheter 3. Påstander barna kan diskutere 4. Historien om Herman som har en hemmelighet 5. Snakk om Herman og hvordan han hadde det 6. Avsluttende aktivitet: Tegneark

Forslag til fremgangsmåte for å bli bedre kjent med «Jeg vet» Klikk dere inn på www.jegvet.no Gjennomgå opplegget «Hemmeligheter» eller «Min kropp og mine grenser» ved å klikke rundt i modulene.  Diskuter så i plenum eller grupper: Hvordan ville dere forberedt, gjennomført og fulgt opp en samling med dette som tema? Se filmene som ligger under «Diskuter situasjonene». Hva slags samtaler kan vi forvente i etterkant av en slik film? Er det noe vi kan samarbeide om, som voksne, for å tilrettelegge for at opplæringen blir god og trygg for barna?