Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Advertisements

Regional HR handlingsplan for perioden
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
En lærende organisasjon?
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
IKT Orkide Ledelse og Skole
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
eksempler på HMS-faktorer:
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Didaktiske analysekategorier
Lederutviklingsprogram
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Sykehuset Telemark HF en presentasjon Allsidig akuttsykehus Lokal- sentral -regional funksjoner 9 klinikker 2800 ansatte.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Mandat og engasjement Utforming av rammeverket Implementering av risikoledelse Kontinuerlig forbedring av rammeverket Overvåking og gjennomgang av rammeverket.
1 ”Hvordan lykkes med implementering av SAP?” Diskuter og illustrer de viktigste suksesskriteriene for SAP implementering. Gruppeoppgave på SAP samling.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Skolevandring.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
TEMADAG For Tillitsvalget, ledere og ellers andre interesserte Seminar OM DEN GODE ORGANISASJONSKULTUR, SAMARBEIDSMILJØ OG YRKESIDENTITET FOR.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
VEIEN TIL LEDELSE Avslutningssamling Dato xxx. 08:30Tilbakeblikk 08:50 Min reise som lederkandidat 09:20 Lukking av refleksjonsgruppene Skalering/hvor.
Lederdialog Miljø og plansaker
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Hvordan lese rapportene
Asker - mulighetenes kommune
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Profesjonelle læringsfellesskap
A. Tønsberg og E. Thygesen
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Forebygge trakassering i PHA
Mål og dagsorden for seminar om medarbeiderskap og omstillingskompetanse Mål for dagen Mål for kurset er økt forståelse, kunnskap og innsikt i hva som.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap» Lederseminar PHA 3.5.18 Morten Ørbæk

Medarbeiderskap Strukturell(organisatorisk tilrettelegging) Individ(relasjonell utøvelse)

Bakgrunn KAMU. Prosjektgruppe. Nivå og rolle. MU/CE(NHS). Oppsummert masteroppgave helseledelse UIO (Traina). Deltager prosjektgruppe ForBedring. Temaområder Suksesskriterier medvirkning. Del av nyansattdag PHA Tiltak i PHA sin handlingsplan

Suksesskriterier medvirkning(intervju enheter) Hva tenker dere er grunnen til at dere skårer høyt på kategori «Medvirkning» ved enheten? På hvilken måte forstår dere begrepet medvirkning i praksis? På hvilken måte kommer dette pasientbehandlingen til gode?

Suksesskriterier medvirkning(intervju enheter) Autonomi arbeidshverdag. Tilrettelegging for faglig utvikling hos den enkelte. Tverrfaglighet. Kompletterende ferdigheter. Felles mål. Tilstedeværelse av leder i arbeidshverdagen. Tillitt fra leder. Faste møter tv/vo og leder. Enkelt å be om hjelp. Tidlig involvering av medarbeidere i prosesser. Toleranse for ulike meninger. Tydelig holdning på hvordan vi ønsker å ha det på arbeidsplassen. Forventning om gjensidig engasjement. Tydelige struktur drift. Fagutvikling/forskning kommer pasientene til gode. Positivt arbeidsmiljø kommer pasientene til gode.

Kjennetegn organisasjon Relasjonsorientert lederskap Læringskultur. Seleksjon lederkandidater. Utviklingstøtte for ledere. Effektive kommunikasjonslinjer. Samhandling klinikere og ledere. Forventning og-beslutningsstruktur. (Spurgeon) Inkluderende ledere. Inspirerende visjon og narrativ. Formulerte mål med feedback og støttestrukturer. Kontinuerlig læringsprofil. Verdibasert fokus på felles samarbeid om utvikling. (West)

Temaområder og refleksjoner 1.Utøvelse av linjeledelse -Nærværsledelse(beslutningslegitimitet) -Operasjonalisering av enhetlig ledelse/lederplattform(tydelig profil på utøvelse) 2.Tverrfaglig samarbeid og organisasjonsroller -Funksjonsbeskrivelse av N1-N5(jfr. organisatorisk oversikt.Lean) -Workshops tv/vo/ledere (jfr. lærende organisasjon) 3.Kommunikasjon -Narrativer. Benevne og identifisere etablerte dikotomier -Digitale lærings- og monitoreringsverktøy

Temaområder og refleksjoner 4. Lærings- og implementeringsstrukturer -Kompresjonsbevegleser vs. NPM(bottom-up/top-down) -Ressursgruppe implementering(F.eks ForBedring) . 5.Endringsevne vs. Endringsvilje -Fasilitere prinsippet om delt ansvar. Resiprositetsprinsippet -Utforske komponent engasjement 6.Arbeidsmiljøfaktorer og jobbtilfredshet (inkl. pasientsikkerhet) -Forventingsstyring (jfr. ordsky nyansatt) -Kartlegge suksesskriterier 7.MU/ForBedring sin formål og funksjon -Horisontale og vertikale implementering/-og læringsstrukturer N1-N5. Funksjonelle enheter -Proaktive vs. reaktive strukturer

Status Innspill evaluering ForBedring Videre kartlegging av suksesskriterier Innspill lederutvikling PHA Idebank Tilbud om presentasjon i seksjonene.

GODT MEDARBEIDERSKAP!