Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap» Lederseminar PHA 3.5.18 Morten Ørbæk
Medarbeiderskap Strukturell(organisatorisk tilrettelegging) Individ(relasjonell utøvelse)
Bakgrunn KAMU. Prosjektgruppe. Nivå og rolle. MU/CE(NHS). Oppsummert masteroppgave helseledelse UIO (Traina). Deltager prosjektgruppe ForBedring. Temaområder Suksesskriterier medvirkning. Del av nyansattdag PHA Tiltak i PHA sin handlingsplan
Suksesskriterier medvirkning(intervju enheter) Hva tenker dere er grunnen til at dere skårer høyt på kategori «Medvirkning» ved enheten? På hvilken måte forstår dere begrepet medvirkning i praksis? På hvilken måte kommer dette pasientbehandlingen til gode?
Suksesskriterier medvirkning(intervju enheter) Autonomi arbeidshverdag. Tilrettelegging for faglig utvikling hos den enkelte. Tverrfaglighet. Kompletterende ferdigheter. Felles mål. Tilstedeværelse av leder i arbeidshverdagen. Tillitt fra leder. Faste møter tv/vo og leder. Enkelt å be om hjelp. Tidlig involvering av medarbeidere i prosesser. Toleranse for ulike meninger. Tydelig holdning på hvordan vi ønsker å ha det på arbeidsplassen. Forventning om gjensidig engasjement. Tydelige struktur drift. Fagutvikling/forskning kommer pasientene til gode. Positivt arbeidsmiljø kommer pasientene til gode.
Kjennetegn organisasjon Relasjonsorientert lederskap Læringskultur. Seleksjon lederkandidater. Utviklingstøtte for ledere. Effektive kommunikasjonslinjer. Samhandling klinikere og ledere. Forventning og-beslutningsstruktur. (Spurgeon) Inkluderende ledere. Inspirerende visjon og narrativ. Formulerte mål med feedback og støttestrukturer. Kontinuerlig læringsprofil. Verdibasert fokus på felles samarbeid om utvikling. (West)
Temaområder og refleksjoner 1.Utøvelse av linjeledelse -Nærværsledelse(beslutningslegitimitet) -Operasjonalisering av enhetlig ledelse/lederplattform(tydelig profil på utøvelse) 2.Tverrfaglig samarbeid og organisasjonsroller -Funksjonsbeskrivelse av N1-N5(jfr. organisatorisk oversikt.Lean) -Workshops tv/vo/ledere (jfr. lærende organisasjon) 3.Kommunikasjon -Narrativer. Benevne og identifisere etablerte dikotomier -Digitale lærings- og monitoreringsverktøy
Temaområder og refleksjoner 4. Lærings- og implementeringsstrukturer -Kompresjonsbevegleser vs. NPM(bottom-up/top-down) -Ressursgruppe implementering(F.eks ForBedring) . 5.Endringsevne vs. Endringsvilje -Fasilitere prinsippet om delt ansvar. Resiprositetsprinsippet -Utforske komponent engasjement 6.Arbeidsmiljøfaktorer og jobbtilfredshet (inkl. pasientsikkerhet) -Forventingsstyring (jfr. ordsky nyansatt) -Kartlegge suksesskriterier 7.MU/ForBedring sin formål og funksjon -Horisontale og vertikale implementering/-og læringsstrukturer N1-N5. Funksjonelle enheter -Proaktive vs. reaktive strukturer
Status Innspill evaluering ForBedring Videre kartlegging av suksesskriterier Innspill lederutvikling PHA Idebank Tilbud om presentasjon i seksjonene.
GODT MEDARBEIDERSKAP!