Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 4 Forestillinger om det norske
Advertisements

Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Læreplanen i eldre historie
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Sett inn riktig tid/form av verbene.
O PPGAVE 24 Side 144 – 145 Sett inn riktig tid av verbet. Om Henrik Ibsens forfatterskap.
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
ROMANTIKKEN
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Repetisjon og fortsettelse!
Litteraturhistorie
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Fra lyrikk til lyrics Lyrikk er et forsøk på å uttrykke noe som ikke kan uttrykkes (Rolf Jacobsen) Å skrive poesi er blant annet et forsøk på å si noe.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Leseprosjekt VG1.
Eilert Sundt videregående skole
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
NORGESHISTORIEN PÅ TALLET
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Historie og filosofi 1 Side
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Skriftspråk og talespråk
Kapittel 5: Språket før og no Det fleirspråklege Noreg
Panorama Vg2 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Fornuft og naturdyrking
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Kapittel 5 Argumentasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Språkhistorie Norsk.
Norsk som skolefag og studiefag
Utskrift av presentasjonen:

Panorama Vg2 Tendenser og faser 1800-1870: språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne lese et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen fram til 1870 i original språkdrakt og reflektere over språk og innhold gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk og europeisk litteratur fra middelalderen til og med romantikken og denne litteraturens forhold til øvrig europeisk kulturhistorie forklare hvordan litteratur og andre kunstuttrykk i og utenfor Norge har påvirket hverandre de siste århundrene gjøre rede for et utvalg nordiske tekster i oversettelse og i original

Tendenser og faser 1800-1870: språklige forhold Tidslinje: 1800-1870 Tidslinje Generelt To skriftspråks-alternativer Fornorskings-linjen Målreisings-linjen Språket i litteraturen På vei mot en språkkamp

Tendenser og faser 1800-1870: språklige forhold Generelt Fornorsking av dansk skriftmål Forfattere og andre skrivere bruker stadig flere norvagismer i språket  det danske skriftspråket fornorskes Tanker om et eget skriftspråk Utover 1800-tallet brer tanken om et eget norsk skriftspråk seg Årsaker: Romantikernes syn på språket: det nasjonale. Språket viktig for et selvstendig folk Unionsoppløsningen: Friere politisk og kulturell stilling i unionen med Sverige enn med Danmark (egen regjering og nasjonalforsamling) Språket i union med Sverige: Dansk? Svensk? Norsk? Språkdiskusjonen kom for fullt Tidslinje Generelt To skriftspråks-alternativer Fornorskings-linjen Målreisingsl-injen Språket i litteraturen På vei mot en språkkamp

Tendenser og faser 1800-1870: språklige forhold To skriftspråksalternativer Hvilket grunnlag skal skriftspråket bygge på? Fornorskingslinjen Føre norske ord og uttrykk gradvis inn i dansk skriftspråk Kalles også den reformatoriske linjen (reform, ikke revolusjon) Målreisingslinjen Ville skape et nytt norsk skriftspråk basert på dialektene og det norrøne språket Ønsket nytt språksystem Kalles også den revolusjonære linjen Tidslinje Generelt To skriftspråks-alternativer Fornorskings-linjen Målreisings-linjen Språket i litteraturen På vei mot en språkkamp

Tendenser og faser 1800-1870: språklige forhold P.A. Munch: En språklig revolusjonær Peter Andreas Munch (1810-1863):jurist og historiker, stor vitenskapelig produksjon Tilhenger av målreisingslinjen, preget av romantikken og den nasjonalspråklige interessen Ville bygge nytt språk med nytt system, men basert på norske dialekter og det norrøne språket Tidslinje Generelt To skriftspråks-alternativer Fornorsking-slinjen Målreisings-linjen Språket i litteraturen På vei mot en språkkamp

Tendenser og faser 1800-1870: språklige forhold Henrik Wergeland: En språklig reformator En av de ivrigste talsmennene for fornorskingslinjen, og viktig grunnet sin posisjon Ga ut tidsskrift, For Almuen, der hans syn kom til uttrykk og der han brukte norske ord og uttrykk Viktig å få et eget språk av frihets-, selvstendighets- og kunstneriske årsaker Mer språklig radikal etter hvert, bla. i bladet For Arbeiderklassen, et folkeopplysningsssrift Tidslinje Generelt To skriftspråks-alternativer Fornorskings-linjen Målreisings-linjen Språket i litteraturen På vei mot en språkkamp

Tendenser og faser 1800-1870: språklige forhold Språket i litteraturen Folkeeventyrene viktige i perioden Asbjørnsen og Moe opptatt av at eventyrene tilhørte hele folket Kjennetegn: Folkelig stil Preget av østlandsdialektene Muntlig preg Hverdagslige og muntlig tale Eventyrstilen viktig: ordvalg og setningskonstruksjonen sentral Men også produkt av idealene til innsamlerne (byfolk, med akademisk utdanning) Tidslinje Generelt To skriftspråks-alternativer Fornorskings-linjen Målreisings-linjen Språket i litteraturen På vei mot en språkkamp

Tendenser og faser 1800-1870: språklige forhold Folkediktningens betydning for språkutviklingen Veldig stor påvirkning på senere litteratur og forfattere Ibsen og Bjørnson kunne lettere bruke en ”fri og naturlig uttrykksmåte” Eventyrene inn i skolens lesebøker = blir kjent blant de unge, påvirker utviklingen Tidslinje Generelt To skriftspråks-alternativer Fornorskings-linjen Målreisings-linjen Språket i litteraturen På vei mot en språkkamp

Tendenser og faser 1800-1870: språklige forhold På vei mot en språkkamp Stadig flere er opptatt av språkspørsmålet Innholdet i de to linjene mer presisert fra midten av 1800-tallet Norge på vei mot de to målformene bokmål og nynorsk Knud Knudsen og Ivar Aasen sentrale for den videre utviklingen Mer om disse og om språkkampen i Panorama Vg3 Tidslinje Generelt To skriftspråks-alternativer Fornorskings-linjen Målreisings-linjen Språket i litteraturen På vei mot en språkkamp