Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller
Struktur for styring Stortinget HOD Statsråd administrasjon Lovgivende nivå Øverste politiske nivå Nasjonal helsepolitikk, makronivå Stortinget Nasjonalt målnivå Iverksettende, øverste politiske nivå HOD Statsråd administrasjon Andre dept. Helsedirektoratet Regionalt, strategisk nivå Delmål, systemer, standarder, koordinering, konsernstyring, oppfølging, kontroll m.m. Regionale samarbeidspartnere RHF Styret administrasjon Andre RHF Lokalt, operasjonelt nivå Produksjon. Lokale mål. Pasientbehandling. Lokale samarbeidspartnere Helseforetak Styret administrasjon Andre HF
Helseforetaksloven Styret må som en del av sitt forvaltningsansvar; sørge for en forsvarlig organisering av foretaket fastsette planer og budsjetter for foretakets virksomhet holde seg orientert om foretakets virksomhet og økonomiske stilling Styret skal også sørge for betryggende kontroll av bokføring og formuesfovaltning. Helseforetaksloven slår fast at styret som del av tilsynsansvaret må; Føre tilsyn med den daglige ledelsen Føre tilsyn med foretakets virksomhet, og at det drives i samsvar med mål, vedtekter, styringskrav og vedtatte planer og budsjetter For styret for de regionale helseforetak omfatter tilsynsansvaret med foretakets virksomhet også tilsynsansvar med underliggende helseforetak
Hva skal til for å skape effektive og gode styremøter ?
Styrehjulet HMN Oppdragsdokument (OD) Årlig melding til HOD Revisjonsprogram Vedtak endelig budsjett Oppdatering styrende dok Strategigjenomgang/ utviklingsplaner Inntektsfordeling og aktiviteter neste år Styrets egenevaluering Adm.direktør lønn og evaluering Innspill statsbudsjettet Organisering Avrapportering måloppnåelse OD Internkontroll og risikostyring 10 styremøter i året. Generelle tema ; Månedsrapport, tema, aktuelle saker
Hva er et godt styremøte? Resultatene som oppnås er i tråd med hva som er formålet med styremøtet. Styremedlemmenes evne til å samarbeide utvikles i løpet av møtet Styremedlemmene føler at de har fått noe igjen for å være med i møtet.
Hvordan kan vi diskutere sakene som gjør at vi greier å utnytte våre ulike perspektiver og ender opp med en best mulig løsning på sakene vi behandler?
“The best meeting is a group of three, with one person sick and another out of town”
Brukermedvirkning på systemnivå Veiledne rettningslinjer vedtatt av styret i HMN februar 2017
Styring og ledelse i regionen Nye ledere og nye styrer Fellesskap og samhandling Utnytte ressursene på tvers av sykehus, HF og RHF og mer bruk av private Fortsatt store omstillingsbehov
Viktige målsetninger i 2017 Nytt styringsdokument kommer i Foretaksmøte i januar 2017 Fortsatt fokus på ventetider, fristbrudd, pakkeforløp, gyldne regel og økonomi Forøvrig betydelig flere og detaljerte målsetninger i oppdragsdokumentet i januar
Viktige prosjekter i 2018 Nytt sykehus i Nordmøre og Romsdal Innføring av nytt IKT system i HMN Utviklingsplaner Skape en trygg økonomisk plattform som gir rom for utvikling
Vårt hovedfokus: Trygge helsetjenester og bedre helsetjenester uansett hvor du bor Pasienter som deltar aktivt i beslutninger om egen behandling og utvikling av helsetjenesten Ansatte i riktig antall og med riktig kompetanse som får brukt tiden sin riktig Sykehus som har klar oppgavefordeling og som arbeider sammen i team Kvalitet utvikler helsetjenesten Sitat fra nasjonal helse og sykehusplan