Trine-Lise Wilhelmsen Bilansvaret Bakgrunn. Hovedprinsipper Motorvogn Hvilke skader omfattes Krav mot forsikrer Skadelidtes krav mot skadevolder Trafikkforsikrerens regress 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
1. Bakgrunn/hovedprinsipper Kunne løses gjennom ulovfestet obj ansvar Lovgiver: forsikringsplikt og obj ansvar Bilansvarsloven bal § 1 ”skade som motorvogn gjer ..” Hovedelementer Konstruksjonen Hovedelementer: Forsikringsplikt for eier Objektivt ansvar for forsikringsgiver Skadevolder er ansvarlig etter de vanlige erstatningsreglene Konstruksjonen: Ansvarsforsikring for skadevolder, ulykkesforsikring til fordel for skadelidte. 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
Trine-Lise Wilhelmsen 2. Motorvogn Definert i bal § 3: ”køyretøy” ”drive med motor” ”laga eller esla til å kjøyrast på bakken” Men ikke skinnegående kjøretøy 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
3. Hvilke skader omfattes av bal bal § 4.1: ”gjer” Skaden utslag av risikoen ved motorvogn Problem: motorvognen beskjeden/passiv rolle. Forarbeidene Utslag av risikoen ved motorvogn: Ikke nok at motorvognen ”er med på skaden” Men heller ikke nødvendig at skaden skyldes bruken av motorvognen eller er typisk forbruken av vognen. Også skade som etter sin art kunne inntreffe uten at en motorvogn er involvert omfattes, f.eks. Hvor deler av et vognlass faller av, lekkasje fra tankbil. Forarbeidene, se Steinblokkdommen s. 880, domss s. 96 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
Trine-Lise Wilhelmsen 3. Bal § 4 forts Rettspraksis Motorvogn brukes til ødeleggelse, Rt 1999.1312 Skader som følge av truckens bevegelighet/tyngde, Rt 1980.1061 Skader ved bruk av laste/losseanordninger, Rt 1986.1293, RG 1980.994 Rt. 1968.878 Steinblokk Rt 1999.1919 En stjålet hjullaster tilhørende Staten ble kjørt fra gaten og inn i veggen på en bygning der en minibank var plassert. Bygning og minibanksafe ble skadet. Staten som selvassurandør ansvarlig etter bal § 16. Henviser til forarbeidene: særlig den risiko som er knyttet til motorvognens fart, tyngde, lettbevegelighet, signaler og teknisk utstyr forøvrig. Hjullasterens mulighet til å kjøre gjennom veggen avgjørende. Bruken av hjullasteren som kjøretøy med kombinasjon av hastighet og tyngde det sentrale. Rt 1980.1061 Acrylballer stablet oppå hverandre kom i bevegelse og førte til personskade. Bevegelsen var forårsaket av at gaffelen på en gaffeltruck ble presset mellom ballene ved at trucken kjørte frem mot stabelen. Rt 1986. 1293 Lastelem: Sjåføren skadet da han skulle forsøke å legge en fastmontert lastelem på lasteplanet - utenfor RG 1980 .994 utenfor Rt 1968.878 utenfor, domss. S. 95, sitat s. 880-881 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
3. Hvilke skader omfattes av bal Unntakene i bal § 2 ”nytta til anna enn køyredoning”, men ikke unntak hvis den ikke benyttes mm ”forsvarlig fråsegsett” m.v. Problemet; tvil om hva vognen brukes til Selv om gjer kriteriet tilfredsstilt, strekker ikke hensyne bak bal til i de unntakstilfelle som er omtalt i § 2. Problemet: vognen brukes dels til kjøretøy, dels som noe annet, og tvil om hva vognen brukes til. Rt 1965.451 Wire lå tvers over veien, og motorsykkel hektet seg fast. Wiren var nødvendig del av lastekran, som var vanlig tilbehør til slike biler. Forholdet måtte betratraktes som om motorsyklisten hadde kjørt i en åpen bildør - dvs ansvar. Rg 1970.515: Anleggsdumper brukt som bevegelig stillas i tunnell. Ansett brukt som kjøredoning selv om skaden skjedde da dumperen sto stille. Rt 1984.1023, domss s. 156 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
Trine-Lise Wilhelmsen 4. Krav mot forsikrer Utg.pkt: bal § 4 Skadelidte direkte krav mot forsikrer Forsikrer objektivt ansvar for skader under bal Utmåling Vanlige utmålingsregler, men Ansvarsgrense ved tingsskader: I MNOK; bal § 9 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
4. Krav mot forsikrer fortsatt Medvirkning Eks: gå mot rødt lys, kjøre med beruset fører Utgpkt: vanlige medvirkningsregler, bal § 7 Modifikasjon: Ingen nedsettelse ved ”lite til last” Fullt bortfall etter § 7, 3 og 4 ledd Unntakene i bal § 5 Dreier seg her om skadelidtes medvirkning. Resultatet blir avkortning i oppgjøret. Skadelidte i flere kategorier: Tredjemann utenfor bilen som blir skadet av bilen (fotgjenger som blir påkjørt eller passasjer i møtende bil) Passasjer i bil som blir skadet under kjøringen (utforkjøring, kollisjon etc) Fører av bilen såfremt han er sikret under BAL (eier og rettmessig fører). Medvirkningsregler kan derfor rette seg mot fører av bilen dersom han blir skadet under kjøringen og hans forhold er mer enn lite å laste. 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
4. Krav mot forsikrer forts Særregler ved sammenstøt, bal § 8 Hensynene Utgangspunktet: Ingen av vognene kan kreve dekning under den annen vogns forsikring Modifikasjon, bal § 8 Uaktsomhet Teknisk svikt I strid med trafikkregler Hensynene bak objektivt ansvar har ikke full tyngde, derfor snevrere rammer for objektivt ansvar Gjelder også uegentlig kollisjon (unnamanøver, steinsprut, blending osv) Utg pkt: Men dekning under egen forsikring jfr. § 4 med de unntak som følger av § 5. Unntaket for ”objektivt håndtert i strid med trafikkregler uansett årsak dekker de fleste tilfeller av kollisjon. Dersom begge bler kan bebreides i hht disse reglene skjer fordeling etter skjønn. 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
5. Skadelidtes krav mot skadevolder Vanlige erstatningsregler gjelder, dvs. også ulovfestet objektiv ansvar, bal § 11 Skadevolders ansvar dekkes av hans trafikkforsikrer Unntatt når denne har regress, jfr. § 11 3 ledd. I forhold til det personlige ansvaret fremstår trafikkforsikringen som en ansvarsforsikring 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen
6. Trafikkforsikringens regress Regress etter bal § 12 ved skadevolders Forsett Forbrytelser Alkohol Lempning ihht skal § 5-2 jfr. § 12. 18.01.2019 Trine-Lise Wilhelmsen