Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph. d. birgitte

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph. d. birgitte"— Utskrift av presentasjonen:

1 ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph. d. birgitte
ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph.d. /

2 Forelesningsoversikt
Del I: Arbeidsgiveransvar Organansvar Del II: Årsakssammenheng Adekvans Del III: Skadelidtes forhold Solidaransvar. Regress Del IV: Bilansvar = dom i domssamling

3 IDENTIFIKASJON Svarer for en annens forhold som om det var ens eget.
SKADEVOLDERSIDEN AKTIV IDENTIFIKASJON: - Når kan skyldfrie A pålegges ansvar for B’s uaktsomme handling? Skl. § 21- Arbeidsgiveransvar Organansvar Kontraktsmedhjelperansvaret m.fl. SKADELIDTESIDEN PASSIV IDENTIFIKASJON: Når skal erstatningen reduseres fordi en person med tilknytning til SL har handlet culpøst? Skl. § 5-1 nr. 3 «hefter for» Aktiv identifikasjon: Skadevoldersiden. Vi spør om når den skyldfrie A kan pålegges ansvar for B’s uaktsomme handling? Det er altså tale om et objektivt ansvar. To krav: Personelle tilknytning mellom A og B – typisk arbeidsforhold eller kontraktsforhold, og saklig tilknytning mellom Bs skadevoldende handling og den personelle tilknytningen. Spørsmålet om den saklige tilknytningen vil oftest dreie seg om hvorvidt Bs skadevoldende handling er utført som ledd i utførelsen av en kontraktsmessig forpliktelse for A, og særlig aktuelt i vært tilfelle er under utføring av kontraktsmessig arbeid. Passiv identifikasjon: skadelidtesiden. Spørsmålet er her når skadelidtes erstatningskrav kan reduseres fordi en person med tilknytning til skadelidte, har handlet culpøst. Foreløpig la passiv identifikasjon ligge. Tema i det følgende er særlig én viktig form for aktiv identifikasjon: Arbeidsgiveransvaret. Vi skal også komme inn på organarsvaret. Kontraktsmedhjelperansvaret skal vi la ligge; det er tema i obligasjonsretten, men jeg nevner det kort for helhetens skyld.

4 - Medvirkningsalternativer
§ 5-1 Oppsummering - Medvirkningsalternativer Risiko for skade = risikoreduserende tiltak Skade = vanlig culpavurdering Tap = tapsbegrensningsplikt Trine-Lise Wilhelmsen

5 § 5-1 nr. 1 Medvirkningens betydning
Rettsvirkningsside Erstatningen kan settes ned eller falle bort «Kan» = skjønnsregel Ansvarsfordeling: del av skaden som skadelidte medvirket til Normalt brøk, eks. 1/3 Skala fra 0 % til 100 % reduksjon Full erstatning, Rt Bilbelte Ingen erstatning, Rt Politibil 6 June 2019

6 § 5-1 nr. 1 Medvirkningens betydning
Rettsvirkningsside Rimelighetsvurdering Adferden : Skyldgrad: hvor grov skyld Rt Bilbelte. Rt Politibil. Rt A Rødt lys Betydningen for skaden = graden av årsakssammenheng (årsaksbidrag) Omfanget av skaden sosiale hensyn (alvorlig skade) Rt Bilbelte. Rt A Rødt lys Forholdene ellers pulverisering gjennom forsikring Rt Politibil 6 June 2019

7 § 5-1 nr. 1 Medvirkningens betydning
Skadelidtes -skyld -betydning - Skadens omfang - Forholdene forøvrig Skadevolders - skyld - betydning forsikring Annen finansiering etc Tillegges betydning ”for så vidt det er rimelig”

8 Medvirkning ved tap av forsørger. § 5-1
§ 5-1 nr. 1: ”den direkte skadelidte eller erstatningssøkeren”. Den som søker erstatning = skadelidte = ikke identifikasjonsproblem Den som søker erstatning = etterlatt = den direkte skadelidte er omkommet Spørsmål om identifikasjon Ordlyden: ja Innst O 92 s. 6: nei Unntak: bal. §§ 7 og 8, skl. § 3-5

9 Medvirkning ved tap av forsørger. § 5-1
Etterlatte Erstatning for Tap av forsørger Ikke identifikasjon? Medvirker Skadevolder Skadelidte/ forsørger

10 Skl § 5-1 nr. 3 Passiv identifikasjon
Passiv identifikasjon = B reduserer As erstatningsrettslige posisjon Ikke akseptert for personskader Mellom foreldre og barn, Rt Gårdsdam Mellom ektefeller, Rt Gulvluke Tingsskader? Aksjonær: eierforhold i seg selv ikke grunnlag for identifikasjon. Rt s (furunkulose) Oppdragsforhold: Betroelsestilfellene. identifikasjon andre avtaler: konkret vurdering

11 Objektivt medvirkeransvar?
Skl § 5-1 nr. 3 Passiv identifikasjon - vilkår Objektivt medvirkeransvar? § 5-1 nr. 3: ”forhold” som den direkte skadelidte/erstatningssøker hefter for = ikke hjemmel for objektivt medvirkningsansvar = henvisning til de regler som gjelder Eks: Skadelidte representerer en risiko som ville kvalifisert til objektivt ansvar som skadevolder.

12 Skl § 5-1 nr. 3 Passiv identifikasjon - vilkår
«medvirkning av …. andre forhold: objektivt ansvar Unntak fra hovedregel om medvirkers skyld «medvirkning av personer… skadelidte.. hefter for» Alminnelig regel om passiv identifikasjon Eks. ansatt hos skadelidt bedrift medvirker til skaden Andre skadetyper enn personskade

13 LEMPING, § 5-2 jf. bal § 11 (1) , § 12 (3) siste pkt.
§ 5-2.(lemping av erstatningsansvar)Erstatningsansvaret kan lempes når retten under hensyn til skadens størrelse, den ansvarliges økonomiske bæreevne, foreliggende forsikringer og forsikringsmuligheter, skyldforhold og forholdene ellers finner at ansvaret virker urimelig tyngende for den ansvarlige. Det samme gjelder når det i særlige tilfelle er rimelig at den skadelidte helt eller delvis bærer skaden LEMPING, § 5-2 jf. bal § 11 (1) , § 12 (3) siste pkt.

14 § 5-2.(lemping av erstatningsansvar) Erstatningsansvaret kan lempes når retten under hensyn til skadens størrelse, den ansvarliges økonomiske bæreevne, foreliggende forsikringer og forsikringsmuligheter, skyldforhold og forholdene ellers finner at ansvaret virker urimelig tyngende for den ansvarlige. Det samme gjelder når det i særlige tilfelle er rimelig at den skadelidte helt eller delvis bærer skaden

15 Skl. § 5-2: Generelt om bestemmelsen
Skjønnsmessig reduksjon av erstatningsplikten Gjenstand for lemping: Ferdig utmålte erstatning Rt s. 883 (skalle). Rt s. 216 furutrær Generelt anvendelsesområde: personskade, tingskade, formueskade, kontraktsforhold, kommersielle forhold (Rt s Multiconsult) Men «lite naturlig å foreta lemping i en utmålt oppreisning». Rt s. 883 (skalle). Rt a jf. § 3-5.  «den alminnelige lempingsregelen»

16 § 5-2: Generelt om bestemmelsen
Begrunnelse Bestemmelsen tolkes i lys av hovedregelen om full erstatning  snever rekkevidde. Rt s (NOKAS-vekter). Rt s. 901 (bandidos) oppsummering Forhold til særlige lempingsregler: Barn skl. § 1-1 sinnsykes ansvar § 1-3 Særrregler om lemping: uavklart forhold ifht den generelle regelen Ment å ha selvstendig innhold Lex posterior? Rt s (Multiconsult): harmoniserende tolkning av kjl. § 70 (2), i lys av livsområdets egenart og evt. forarbeidsuttalelser om tilsiktede ulikheter Lemping snarere regelen enn unntaket, kfr. § 5-2 hvor lemping kun er unntaksvis

17 Skl. § 5-2 Nærmere om vurderingen
§ 5-2: momenter domstolen skal ta i betraktning i en skjønnsmessig helhetsvurdering. Ikke vilkår. Første pkt.: Hovedregel Vurderingstema: «urimelig tyngende» Andre punktum: Fri rimelighetsvurdering stat og kommunes ansvar kan lempes. Rt s. 453 (furunkulose) og Rt s. 656 (kloakknett) Forarb: klar unntaksregel: strenge krav Objektiv egenrisiko? Særlig verdifulle og sårbare gjenstander Ulovlige inntekter? Rt s. 656 (kloakknett). Fht vernet interesse? Rettspraksis: Ikke skarpt skille, men

18 Skl. § 5-2 Nærmere om vurderingen (forts.)
Første pkt.: «urimelig tyngende» «skadens størrelse» Forarb.: «urimelig tyngende» for skadevolder bero på hva som er rimelig ifht. skadelidte (husk hovedregel om full erstatning) «den ansvarliges økonomiske bæreevne» forarb.: rammes ansvarlig meget hardt, eks. økonomisk livsgrunnlag eller næringsvirksomhet sterkt tilbake «foreliggende forsikringer og forsikringsmuligheter» Skadevolder: mot lemping Skadelidte: kan tale for lemping, Rt s. 165 (brannstifter) Er krav mot skadevolder et regresskrav fra forsikringsselskap?

19 Skl. § 5-2 Nærmere om vurderingen (forts.)
Første pkt.: «urimelig tyngende» (forts.) «skyldforhold», Rt s. 901 (Bandidos) Skadevolders skyld graverende stenge for lemping. Rt s (psykolog), Rt s. 165 (brannstifter), Rt s (NOKAS-vekter) Men særlige forhold Rt s. 883 (skalle): Provokasjon Rt s. 165 (brannstifter): handlemåten meningsløs og uten forståelig motiv; handlingen «skjedde som en innskytelse i en noe forvirret tilstand». «forholdene ellers» Ikke uttømmende oppregning Profesjonell part?

20 SOLIDARANSVAR OG REGRESS § 5-3
§ 5-3.(skade voldt av flere)1. Flere som plikter å betale erstatning for samme skade, svarer en for alle og alle for en. Det samme gjelder den som plikter å betale oppreising1 for samme skade. 2. I hvilken utstrekning den som har betalt erstatning eller oppreising kan gjøre krav gjeldende mot andre ansvarlige, avgjøres under hensyn til ansvarsgrunnlaget og forholdene ellers. SOLIDARANSVAR OG REGRESS § 5-3

21 Solidaransvar, § 5-3 nr. 1 Flere ansvarlige for samme skade
Hovedregel: «en for alle og alle for en» Rt 2001 s. 320 (Nilsen) Modifikasjon: ansvar kanalisert til forsikringsselskap. Skl. § 4-2: generell kanaliseringsregel Uavhengig av ansvarsgrunnlag (kontrakt/delikt) Skadelidtes valgrett Risiko for betalingsevne og vilje flyttes Særlige grunner: pro rata. Rt s. 65

22 Solidarskyldnerregress, § 5-3 nr. 2
§ 5-3 nr. 1 ikke endelige plassering av ansvar § 5-3 nr. 2. Solidarskyldnerregress Rimelig fordeling av ansvaret mellom ansvarlige Skjønnstema: «ansvarsgrunnlaget og forholdene ellers» Forarbeidene liten veiledning Forsiktig med analogibetraktninger ifht § 5-1: fordeling skadevolder-skadelidt: andre hensyn. Utgangspunkt: likestilling mellom objektivt ansvar og culpa «forholdende ellers». Typisk årsaksbidragenes størrelse/nærhet betalingsevne Skadelidtes restkrav fortrinnsrett foran regressoppgjør

23 Særlige regressregler
Andre enn skadevolder selv; typisk forsikringsselskap eller arbeidsgiver Ingen generell bestemmelse Tings-/formuesskade, § 4-2 og 4-3 Forsikringsselskapets regressadgang begrenset: skadevolder handlet forsettlig/grovt uaktsomt Ansvarsforsikring: ingen generell regresshjemmel Personskader: § 3-7 Bilansvaret: skl § 4-4, jf. bal. §§ 8,12 og 13 Utover lovregulerte tilfeller: Den som har dekket en annes tap, kan kreve regress. Rt s. 48

24 BILANSVARET Bilansvarsloven (bal.) – lov av 3. februar 1961
§ 3.(kva det er meint med motorvogn).Med motorvogn er i denne lova meint køyretøy som vert drive med motor og er laga eller esla til å køyrast på bakken, såleis og trådbuss (trolleybuss), men ikkje køyretøy som går på skjener. Eit luftfartøy eller luftputefartøy er ikkje motorvogn, og det er heller ikkje køyretøy som er så laga at det einast kan styrast av folk til fots. Tilhengjar og anna vedheng til ei motorvogn vert rekna for ein part av vogna når dei vert køyrde i samband med vogna eller er fest til henne i anna høve. Gjer eller får1 ein tilhengjar skade i andre tilfelle, vert han halden for serskild motorvogn såframt han er registrert etter vegtrafikklova2 eller skal vera registrert eller ha eigne kjennemerke. Kongen kan fastsetja at inkje eller berre sumt av lova skal gjelda for serskilt nemnde motorvogner når han meiner at vognene sjølve eller bruken av dei, er til serleg liten fare i vegferdsla. Reglane i § 8 om samanstøyt og anna gjeld likevel skade som råker slik vogn eller folk eller gods i henne. § 4.(grunnlaget for skadebot).Gjer ei motorvogn1 skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden. Oppreising for ikkje økonomisk skade fell likevel berre inn under trygdelaget sitt ansvar når skadevaldaren fyller vilkåra for ansvar etter lov 13. juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning §3-5. HOVEDTEMA VI BILANSVARET Bilansvarsloven (bal.) – lov av 3. februar 1961

25 Innledende betraktninger
Hjemmel: Bilansvarsloven (bal.) – lov av 3. februar 1961 Lovfestet objektivt ansvar med forsikringsplikt Ansvarsforsikring: Skadevolderperspektiv Ulykkesforsikring: Skadelidteperspektiv Objektivt ansvar for forsikringsselskapet Direkte krav mot forsikringsselskapet Skadevolder har personlig ansvar, jf. § 11 Omfatter enhver skadelidt Lovens bakgrunn 6 June 2019

26 Skadevolder Skadelidte BILANSVAR Forsikrings-selskap OBJEKTIV ANSVAR
FORSIKRINGS-AVTALE Skadevolder Skadelidte SKADE

27 Relasjon til motorvogndirektivene
Motorvogndirektivene: Krav om at ethvert erstatningsansvar skal ha forsikringsdekning BAL Motorvogndirektivene «Hull 1»: Passasjer som visste eller måtte vite at føreren var alkoholpåvirket. Rt s (Finanger II) BAL «Hull 2»: Oppreisning for ikke-økonomisk skade. Rt s (oppreisningskrav)

28 Lovens virkeområde § 1: Loven gjelder «skadebot som motorvogn gjer på folk eller eige» ”motorvogn”, jf. § 3 ”gjer”, jf. §§ 4 og 8 ”folk eller eige”, dvs. person- og tingskader 6 June 2019

29 Lovens virkeområde § 2 : Skader som etter sin art er unntatt
Rt s. 451 (vinsje): Unntak anvendes med forsiktighet Litra: ”nytta til anna enn køyredoning” Rt s (takstoler) – bal. § 2 (1) litra a (heiseoperasjon) «nytta til anna enn» Rt s (hjullaster). Fht. EU-direktiv?  Mistet preg av å være transportmiddel? ”medan forsvarleg fråsegsett utanfor gate” Rt s (innebyttebil) , a. 34 ”motorvognrenn” 6 June 2019

30 Begrepet ”motorvogn” § 3
Lovens virkeområde Begrepet ”motorvogn” § 3 «Med motorvogn er i denne lova meint køyretøy som vert drive med motor og er laga eller esla til å køyrast på bakken, såleis og trådbuss (trolleybuss), men ikkje køyretøy som går på skjener. Eit luftfartøy eller luftputefartøy er ikkje motorvogn, og det er heller ikkje køyretøy som er så laga at det einast kan styrast av folk til fots. Tilhengjar og anna vedheng til ei motorvogn vert rekna for ein part av vogna når dei vert køyrde i samband med vogna eller er fest til henne i anna høve. … Kongen kan fastsetja at inkje eller berre sumt av lova skal gjelda for serskilt nemnde motorvogner når han meiner at vognene sjølve eller bruken av dei, er til serleg liten fare i vegferdsla. …»

31 laga til å køyrast på bakken
kjøretøy «på skjener» jf. (1) bare styres av folk til fots, jf. (2) Jf. (4): Forskrift om unntak fra forsikringsplikt Blir ikke «drive med motor», jf. (1) Jf. (4):Kgl. res. Max 10 km/t Bal. § 3 «motorvogn» drive med motor laga til å køyrast på bakken 6 June 2019

32 Lovens system § 4 hovedregel: Skade motorvogn «gjer»
§ 5 skader som ikke kan kreves erstattet, jf. § 1 (skader som kan kreves erstattet) § 6 utmåling, jf. § 9 (begrensning) § 7 skadelidtes medvirkning (passasjer/sjåfør) § 8 kollisjonsregel § 10 særregel om uforsikret/ukjent motorvogn, jf. § 19 om forsikringsavtalers opphør Formål: sikre skadelidte komplett vern

33 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer
”Gjer ei motorvogn1 skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden. Oppreising for ikkje økonomisk skade fell likevel berre inn under trygdelaget sitt ansvar når skadevaldaren fyller vilkåra for ansvar etter lov 13. juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning § 3-5. 6 June 2019

34 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer
Skadevoldende motorvogn holdes utenfor oppgjøret Skadevoldende motorvogns trafikkforsikrer «gjer skade» Direkte krav: «krav på skadebot hjå … trygdelaget» Objektivt ansvar: «endå om ingen er skuld i skaden Medvirkning? jf. § 7 Utmåling: jf. § 5 og 6, jf. § 9 Skadelidte passasjer/sjåfør/andre 6 June 2019

35 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” sml. § 1, § 2 (2), § 7 (2) og § 8 Generelt årsakskrav jf. Rt s. 233 (tankbil): betingelseslæren + uvesentlighetslæren (jf. Rt s. 878 (steinblokk) Adekvansbetraktning: Skaden må ha tilknytning til bruk av bilen, jf. Rt s (a 26). Grense: Atypiske skadetilfeller Ansvar ikke begrenset til skader voldt i trafikken Eks. påkjørsel, utforkjøring, blending, klemskader, av-/påstigning, søleskvetting og steinsprut

36 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” Typiske tvilstilfeller: Uvesentlige bidrag Passivitet Laste/losse Av-/påstigning Klemskader 6 June 2019

37 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” Forarbeidene: Er skaden en ”naturlig realisering av det farekompleks” som er grunnlag for motorvognansvaret? jf.Innst. Fra Motorvognansvarskomitéen av 1951 s. 58 Er det en «skade som har noenlunde naturlig sammenheng med en motorvogns tilstand, egenskaper eller andre forhold»? jf. NUT 1957:1 side 58 6 June 2019

38 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” HR A (konteinertak) a.24 A. 24: Risikofaktorer i bals kjerneområde: «risiko som er knytt til motorvognens fart, tyngde, lettbevegelighet, motor, signaler og teknisk utstyr for øvrig», jf. NUT 1957:1 side 58 A. 25: Det objektive ansvaret er «ikke … begrenset til slike skader», jf forarbeidene «Bestemmelsen er … ikke … begrenset til egentlige trafikkskader. Den omfatter … også bl.a. skade noen lir ved å bli klemt i en vogndør, slått av en vogndør som åpnes, opprevet eller oppskåret av utstyr i vognen, ved å snuble inne i vognen eller i stigbrett, og annen skade under av- eller påstigning ...» A. 29: «Forarbeidene gir .. uttrykk for at skade oppstått som følge av lasting av eller lossing fra en stillestående lastebil som hovedregel faller utenfor bilansvaret. …unntak for skader som skyldes motorvognens egne innretninger eller dens plassering i trafikken» 6 June 2019

39 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” Øvingsoppgave: Peder Ås var gravemaskinfører. En tidlig morgen gikk han for å flytte gravemaskinen, som stod på sin vante parkeringsplass til byggeplassen hvor han skulle utføre dagens gravearbeider. Peder klatret opp på maskinens ramme for å skru på gravemaskinens hovedstrømbryter, som satt inne i førerhuset. Rammen ble vanligvis brukt for å komme seg inn i førerhuset og i inspeksjon av manskinens gravearm. Idet han lente seg frem, skled han og falt ned. Peder pådro seg en ryggskade. Kan Peder kreve erstatning fra trafikkforsikrer etter reglene i bal? 6 June 2019

40 Oppsummering rettspraksis: Skade motorvogn ”gjer”
§ 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer Oppsummering rettspraksis: Skade motorvogn ”gjer” OMFATTET Rt. 1980/1061 (acrylballer) Truckens egenskaper som kjøretøy Rt. 1999/1312 (hjullaster): motorvogn brukt til ødeleggelse Rt s. 557 (fluktbil):parkert fluktbil (jf. § 8) Rt s. 233 (tankbil), av/påstigning Rt s (bakluke): lukking av bagasjeluke UTENFOR Rt s. 878 (steinblokk): Uvesentlig årsaksbidrag Rt s (lastelem): Lasting/lossing HR A (konteinertak): Lasting/lossing

41 HVA KAN KREVES ERSTATTET?
Person og tingskader, jf. § 1 ”folk eller eige” Personskade Skade på person og tap av menneskeliv for Tredjemann utenfor bilen Passasjer Fører av bilen Begrunnelse Reparasjon av skader Også for bilfører, særlig når han omkommer Ingen unntak Ingen ansvarsbegrensning 6 June 2019

42 HVA KAN KREVES ERSTATTET?
Utgpkt: Person og tingskader, jf. § 1 ”folk eller eige” Tingsskade Ansvarsbegrensning: bal. § 9; 10 millioner Unntak: bal § 5 litra a: motorvognen selv med tilbehør Skade på gods ført med vognen Litra b: skade på førerens egne eiendeler Litra c: skade på hund Formusskade, men ikke ren formueskade Erstatningsutmåling: § 6 Etter ”vanlege skadebotreglar” Husk § 4 annet pkt: Oppreisning 6 June 2019

43 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
(1)«Har skadelidaren medverka til skaden med vilje eller i aktløyse, kan retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort, så nær som når skadelidaren kan leggjast berre lite til last. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles». 6 June 2019

44 Bestemmelsens oppbygging
§ 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING Bestemmelsens oppbygging Vilkårsside: HVIS Når foreligger medvirkning fra skadelidte? ”Medverka” = årsakskrav ”med vilje eller i aktløyse” = skyldkrav ”..leggjast berre lite til last” = Særlig ansvarsterskel” Rettsvirkningsside: Hvilken betydning skal skadelidtes medvirkning tillegges? ”kan” = skjønnsvurdering ”retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort” = tapsfordeling ”… etter åtferda på kvar side og tilhøva elles» = skjønnskriterier 6 June 2019

45 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Mer enn lite å laste? Bal § 7 (1): SV fullt ansvar ved «lite til last» Forarbeidene: Unnskyldelig, dagligdags uaktsomhet Mer enn lite å laste: Fotgjenger som krysser gaten uten å se seg for/mot rødt lys Rt s.1241, Rt 1975 s. 264 og HR Rødt lys (jernbaneansvarsl § 12) Rt s. 887 Bilbelte, kjøring uten sikkerhetsbelte

46 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Mer enn lite å laste? Grov uaktsomhet Mer enn lite å laste Mindre enn lite å laste Forsett Skyldterskel (skadelidte er innrømmet en skyldmargin) culpa Mrk! Annen terskel enn skl. § 5-1

47 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Rettsvirkning bal. § 7 Fordelingsregel: «åtferda på kvar side og tilhøva elles» Rt s (Finanger I), Rt s. 998 (bilbelte), Rt s. 453 (vorspiel) Sjåførens skyld, passasjerens skyld og skadens alvorlighet 6 June 2019

48 særlig tema: Kjøring med beruset fører
§ 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING særlig tema: Kjøring med beruset fører Tidligere: full avkortning Men: i strid med EUs motorvogndirektiv I dag; vanlige regler, reell avkortningsvurdering, Rt Vorspiel Avkortningsprosent: Rt Finanger I: 30 % (ung kvinne, hardt rammet, fører dømt for uaktsomt drap) Rt Vorspiel: 40 % (felles prosjekt, høy rus hos begge, høy uførhetsgrad)

49 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Full ansvarsfrihet Bal § 7 (3): ikke ansvar for passasjer/sjåfør hvis vognen fratatt eier ved forbrytelse (bilbrukstyveri) Bal. § 7 (4): ikke ansvar for fører hvis Vognen benyttes i forbindelse med forbrytelse Påvirket

50 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Forsikrings- selskap Medvirkning: Kravet settes ned helt/delvis Forsikringsavtale Skadevolder (eier/bruker) Skadelidte

51 Identifikasjon & etterlattes erstatningsrettslige stilling
Forsørger = bilfører som skadelidt under bal. og dør under kjøringen. Bal § 7: Alminnelig avkortningshjemmel Regulerer ikke etterlattes erstatningsrettslige stilling Bal § 6: erstatning fastsettes etter “vanlege skadebotreglar”, dvs § 5-1 nr.1 om passiv identifikasjon får stor betydning Forarbeidene: full identifkasjon Forsettlig medvirkning (selvmord) etter bal. § 7 (1) – full identifikasjon, HR A

52 Identifikasjon & etterlattes erstatningsrettslige stilling
Rettspraksis: Forsettlig medvirkning (selvmord) etter bal. § 7 (1) – full identifikasjon, HR A Alkoholpåvirket sjåfør: Hjemmel for avkortning: bal 7 (4) bokstav b (utelukkelsesregel), jf. § 6 og skl. § 5-1. Rt s.1192 a. 47 og 48 A. 47 passasjerers rettsstilling og rettutvikling som argument A. 48 økt vektlegging av sosiale hensyn I erstatningsretten. og Rt s.141 A 54: «konsekvens- og harmonihensyn særlig vekt - de etterlatte etter føreren bør ikke stilles dårligere enn passasjeren» Avkortning etterlatte må tåle: 20% Rt s. 141: Avkortning etterlatte må tåle: 20%

53 Kollisjonsregelen i § 8 Særregel ved sammenstøt
Utgangspunktet etter 1 ledd: Hver bil bærer sin skade Hvorfor? Begge bilene er forsikret Naturlig å gå på “egen bil” sin trafikkforsikring etter § 4 Men unntak ved: Uaktsomhet (litra a) Teknisk svikt (litra b) I strid med trafikkregler (litra c) 6 June 2019

54 Kollisjonsregelen i § 8 Forsikring- selskap for A Skadevolder/
Utg.pkt.: Forsikrer for A ikke ansvar for skade på B Skadevolder/ Skadelidt A Skadevolder/ Skadelidte B

55 Kollisjonsregelen i § 8 Forsikring- selskap for A Skadevolder/
Utg.pkt.: Ikke ansvar Men: culpa teknisk svikt i strid med trafikkregler Skadevolder/ Skadelidt A Skadelidte B

56 ”Egen” trafikkforsikrer
Kollisjonsregelen i § 8 Kollisjonsregelen i § 8 ”Egen” trafikkforsikrer Bal. § 4, jf. § 7 Motpartens trafikkforsikrer Bal. § 8 ”Egen” trafikkforsikrer Bal. § 4, jf. § 7 Ansvarlig etter § 8 (1) a-c 6 June 2019

57 Kollisjonsregelen i § 8 Dobbelt årsakskrav:
«gjer»-kriteriet, sml. omtale av § 4 at «skaden kjem av»: Årsakssammenheng mellom forhold nevnt i a-c og skaden, dvs. innsnevring av «gjer»-kriteriet Ville skaden oppstått uten feilen? Forsikringsselskapet kun ansvarlig dersom a) uaktsomhet (sjelden til anvendelse, jf. b og c) b) teknisk svikt c) strid med trafikkreglene (objektiv vurdering) Ikke krav om fysisk kontakt mellom bilene Eks: hensynsløs kjøring, blending LES nedenfra & opp 6 June 2019

58 Kollisjonsregelen i § 8 Kjøreretning
Eksempel: Peder har parkert bilen sin langs med Langgata, på en oppmerket parkeringsplass. Peder skal kjøre videre. Han sette på blinklys, ser seg godt for ved hjelp av speilene, og begynner å svinge forsiktig ut i gaten. Idet han er i ferd med å svinge bilen ut fra gateparkeringen, kommer Hans kjørende, slik at bilene kollidere. Peder var ikke etablert i veibanen, og har derfor ikke overholdt vikeplikten. Hans kjører i 52 km/timen i 50-sone, men ville ikke greid å stanse i tide selv om han hadde overholdt fartsgrensen. Skal ansvaret deles etter § 8? Svaret er nei. Det er ikke årsakssammenheng mellom Hans sin manglende overholdelse av trafikkreglene, fartsgrensen, og ulykken. Det vil si at skaden ikke kommer av forhold nevnt som i litra c.

59 Kollisjonsregelen i § 8 Kollisjonsregelen i § 8 (forts.) Annet ledd:
Ansvarsfordeling dersom begge biler i strid med første ledd, litra a – c Oppgjøret mellom forsikringsselskapene A og B To selvstendige krav Har ingen betydning ifht. egen bil og forsikringsselskap Eksklusivitet Sml. skl. § 5-1 Passiv identifikasjon (kfr. § 7) 6 June 2019

60 Skadelidtes krav mot skadevolder
Vanlige erstatningsregler gjelder, jf. bal. § 11 Culpa Arbeidsgiveransvar Ulovfestet objektivt ansvar? Skadevolders ansvar dekkes av hans trafikkforsikrer Unntatt når denne har regress, jf. bal. § 11 tredje ledd

61 Skadelidtes krav mot skadevolder
Forsikrings- selskap Skadevolder (eier/bruker) Erstatningskrav etter alm. regler Skadelidte

62 Skadelidtes krav mot skadevolder
Forsikrings- selskap Men: Selskapet ansvarlig m.m. regress Skadevolder (eier/bruker) Erstatningskrav etter alm. regler Skadelidte

63 Trafikkforsikrerens regress
Regress etter bal. § 12 ved skadevolders Forsett/grov uaktsomhet Forbrytelser Alkoholbruk Lemping etter skl. § 5-2, jf. bal. § 12

64 Trafikkforsikrerens regress - erstatning/avkortning/regress
Forsikrings- selskap Rett til regress: bal. § 12 Forsikringsavtalen Betaler erstatning (eventuelt avkortning) Skadevolder (eier/bruker) Skadelidte

65 Trafikkforsikrerens regress - bal. § 12
Forsikrings- selskap Regress ved:  forsett/grov uaktsomhet  forbrytelser  promillekjøring Skadevolder (eier/bruker)

66 Solidaransvar Begge fullt ansvarlige overfor skadelidte Forsikrings-
selskap Ansvarsgrunnlag: bal § 4 Skadelidte Skadevolder (eier/bruker) Culpa/arbeidsgiveransvar/ (ulovfestet objektivt ansvar)

67 Solidaransvar Endelig fordeling i regressomgangen Forsikrings-
selskap Ansvarsgrunnlag: bal § 4 Skadelidte Regress etter bal § 12 Skadevolder (eier/bruker)

68 BILANSVARSLOVEN - OPPSUMMERING
Forsikrings- selskap Bal./forsikringsavtale: Skadevolder betaler premie Risikerer regresskrav: bal. § 12 Forsikringsavtalen § 4 Direkte krav § 7Medvirkning § 6 Erstatningsrettslig utmåling Skadevolder (eier/bruker) Skadelidte Ansvar etter alminnelige erstatningsrettslige regler

69 LYKKE TIL PÅ EKSAMEN


Laste ned ppt "ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph. d. birgitte"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google