Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph. d. birgitte

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph. d. birgitte"— Utskrift av presentasjonen:

1 ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph. d. birgitte
ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph.d. /

2 Forelesningsoversikt
Del I: Arbeidsgiveransvar Organansvar Del II: Årsakssammenheng Adekvans Del III: Skadelidtes forhold Solidaransvar. Regress Del IV: Bilansvar = dom i domssamling

3 SOLIDARANSVAR OG REGRESS § 5-3
§ 5-3.(skade voldt av flere)1. Flere som plikter å betale erstatning for samme skade, svarer en for alle og alle for en. Det samme gjelder den som plikter å betale oppreising1 for samme skade. 2. I hvilken utstrekning den som har betalt erstatning eller oppreising kan gjøre krav gjeldende mot andre ansvarlige, avgjøres under hensyn til ansvarsgrunnlaget og forholdene ellers. SOLIDARANSVAR OG REGRESS § 5-3

4 Solidaransvar, § 5-3 nr. 1 Flere ansvarlige for samme skade
Hovedregel: «en for alle og alle for en» Rt 2001 s. 320 (Nilsen) Modifikasjon: ansvar kanalisert til forsikringsselskap. Skl. § 4-2: generell kanaliseringsregel Uavhengig av ansvarsgrunnlag (kontrakt/delikt) Skadelidtes valgrett Risiko for betalingsevne og vilje flyttes Særlige grunner: pro rata. Rt s. 65 og § 3-5 annet ledd

5 Solidarskyldnerregress, § 5-3 nr. 2
§ 5-3 nr. 1 ikke endelige plassering av ansvar § 5-3 nr. 2. Solidarskyldnerregress Rimelig fordeling av ansvaret mellom ansvarlige Skjønnstema: «ansvarsgrunnlaget og forholdene ellers» Forarbeidene liten veiledning Forsiktig med analogibetraktninger ifht § 5-1: fordeling skadevolder-skadelidt: andre hensyn. Utgangspunkt: likestilling mellom objektivt ansvar og culpa «forholdende ellers». Typisk årsaksbidragenes størrelse/nærhet betalingsevne Skadelidtes restkrav fortrinnsrett foran regressoppgjør

6 Særlige regressregler
Andre enn skadevolder selv; typisk forsikringsselskap eller arbeidsgiver Ingen generell bestemmelse Tings-/formuesskade, § 4-2 og 4-3 Forsikringsselskapets regressadgang begrenset: skadevolder handlet forsettlig/grovt uaktsomt Ansvarsforsikring: ingen generell regresshjemmel Personskader: § 3-7 Bilansvaret: skl § 4-4, jf. bal. §§ 8,12 og 13

7 Ulovfestet regressregel
Utover lovregulerte tilfeller: Den som har dekket en annes tap, kan kreve regress. Rt s. 48 HR A A. 47 “det følger av alminnelige rettsgrunnsetninger at den som har dekket en annens forpliktelse, har et regresskrav i behold… [A]vskjæring … krever særlig hjemmel” A. 49 “naturlig å forstå formuleringen … slik at det som et utgangspunkt ikke kreves noe mer enn at den ene part har dekket noe den annen skulle ha betalt”

8 BILANSVARET Bilansvarsloven (bal.) – lov av 3. februar 1961
§ 3.(kva det er meint med motorvogn).Med motorvogn er i denne lova meint køyretøy som vert drive med motor og er laga eller esla til å køyrast på bakken, såleis og trådbuss (trolleybuss), men ikkje køyretøy som går på skjener. Eit luftfartøy eller luftputefartøy er ikkje motorvogn, og det er heller ikkje køyretøy som er så laga at det einast kan styrast av folk til fots. Tilhengjar og anna vedheng til ei motorvogn vert rekna for ein part av vogna når dei vert køyrde i samband med vogna eller er fest til henne i anna høve. Gjer eller får1 ein tilhengjar skade i andre tilfelle, vert han halden for serskild motorvogn såframt han er registrert etter vegtrafikklova2 eller skal vera registrert eller ha eigne kjennemerke. Kongen kan fastsetja at inkje eller berre sumt av lova skal gjelda for serskilt nemnde motorvogner når han meiner at vognene sjølve eller bruken av dei, er til serleg liten fare i vegferdsla. Reglane i § 8 om samanstøyt og anna gjeld likevel skade som råker slik vogn eller folk eller gods i henne. § 4.(grunnlaget for skadebot).Gjer ei motorvogn1 skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden. Oppreising for ikkje økonomisk skade fell likevel berre inn under trygdelaget sitt ansvar når skadevaldaren fyller vilkåra for ansvar etter lov 13. juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning §3-5. HOVEDTEMA VI BILANSVARET Bilansvarsloven (bal.) – lov av 3. februar 1961

9 Innledende betraktninger
Hjemmel: Bilansvarsloven (bal.) – lov av 3. februar 1961 Lovfestet objektivt ansvar med forsikringsplikt Ansvarsforsikring: Skadevolderperspektiv Ulykkesforsikring: Skadelidteperspektiv Objektivt ansvar for forsikringsselskapet Direkte krav mot forsikringsselskapet Skadevolder har personlig ansvar, jf. § 11 Omfatter enhver skadelidt Lovens bakgrunn 7 June 2019

10 Skadevolder Skadelidte BILANSVAR Forsikrings-selskap OBJEKTIV ANSVAR
FORSIKRINGS-AVTALE Skadevolder Skadelidte SKADE

11 Relasjon til motorvogndirektivene
Motorvogndirektivene: Krav om at ethvert erstatningsansvar skal ha forsikringsdekning BAL Motorvogndirektivene «Hull 1»: Passasjer som visste eller måtte vite at føreren var alkoholpåvirket. Rt s (Finanger II) BAL «Hull 2»: Oppreisning for ikke-økonomisk skade. Rt s (oppreisningskrav)

12 Lovens virkeområde § 1: Loven gjelder «skadebot som motorvogn gjer på folk eller eige» ”motorvogn”, jf. § 3 ”gjer”, jf. §§ 4 og 8 ”folk eller eige”, dvs. person- og tingskader 7 June 2019

13 Lovens virkeområde § 2 : Skader som etter sin art er unntatt
Rt s. 451 (vinsje): Unntak anvendes med forsiktighet Litra: ”nytta til anna enn køyredoning” Rt s (takstoler) – bal. § 2 (1) litra a (heiseoperasjon) «nytta til anna enn» Rt s (hjullaster). Fht. EU-direktiv?  Mistet preg av å være transportmiddel? ”medan forsvarleg fråsegsett utanfor gate” Rt s (innebyttebil) , a. 34 ”motorvognrenn” 7 June 2019

14 Begrepet ”motorvogn” § 3
Lovens virkeområde Begrepet ”motorvogn” § 3 «Med motorvogn er i denne lova meint køyretøy som vert drive med motor og er laga eller esla til å køyrast på bakken, såleis og trådbuss (trolleybuss), men ikkje køyretøy som går på skjener. Eit luftfartøy eller luftputefartøy er ikkje motorvogn, og det er heller ikkje køyretøy som er så laga at det einast kan styrast av folk til fots. Tilhengjar og anna vedheng til ei motorvogn vert rekna for ein part av vogna når dei vert køyrde i samband med vogna eller er fest til henne i anna høve. … Kongen kan fastsetja at inkje eller berre sumt av lova skal gjelda for serskilt nemnde motorvogner når han meiner at vognene sjølve eller bruken av dei, er til serleg liten fare i vegferdsla. …»

15 laga til å køyrast på bakken
kjøretøy «på skjener» jf. (1) bare styres av folk til fots, jf. (2) Jf. (4): Forskrift om unntak fra forsikringsplikt Blir ikke «drive med motor», jf. (1) Jf. (4):Kgl. res. Max 10 km/t Bal. § 3 «motorvogn» drive med motor laga til å køyrast på bakken 7 June 2019

16 Lovens system § 4 hovedregel: Skade motorvogn «gjer»
§ 5 skader som ikke kan kreves erstattet, jf. § 1 (skader som kan kreves erstattet) § 6 utmåling, jf. § 9 (begrensning) § 7 skadelidtes medvirkning (passasjer/sjåfør) § 8 kollisjonsregel § 10 særregel om uforsikret/ukjent motorvogn, jf. § 19 om forsikringsavtalers opphør Formål: sikre skadelidte komplett vern

17 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer
”Gjer ei motorvogn1 skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden. Oppreising for ikkje økonomisk skade fell likevel berre inn under trygdelaget sitt ansvar når skadevaldaren fyller vilkåra for ansvar etter lov 13. juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning § 3-5. 7 June 2019

18 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer
Skadevoldende motorvogn holdes utenfor oppgjøret Skadevoldende motorvogns trafikkforsikrer «gjer skade» Direkte krav: «krav på skadebot hjå … trygdelaget» Objektivt ansvar: «endå om ingen er skuld i skaden Medvirkning? jf. § 7 Utmåling: jf. § 5 og 6, jf. § 9 Skadelidte passasjer/sjåfør/andre 7 June 2019

19 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” sml. § 1, § 2 (2), § 7 (2) og § 8 Generelt årsakskrav jf. Rt s. 233 (tankbil): betingelseslæren + uvesentlighetslæren (jf. Rt s. 878 (steinblokk) Adekvansbetraktning: Skaden må ha tilknytning til bruk av bilen, jf. Rt s (a 26). Grense: Atypiske skadetilfeller Ansvar ikke begrenset til skader voldt i trafikken Eks. påkjørsel, utforkjøring, blending, klemskader, av-/påstigning, søleskvetting og steinsprut

20 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” Typiske tvilstilfeller: Uvesentlige bidrag Passivitet Laste/losse Av-/påstigning Klemskader 7 June 2019

21 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” Forarbeidene: Er skaden en ”naturlig realisering av det farekompleks” som er grunnlag for motorvognansvaret? jf.Innst. Fra Motorvognansvarskomitéen av 1951 s. 58 Er det en «skade som har noenlunde naturlig sammenheng med en motorvogns tilstand, egenskaper eller andre forhold»? jf. NUT 1957:1 side 58 7 June 2019

22 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” HR A (konteinertak) a.24 A. 24: Risikofaktorer i bals kjerneområde: «risiko som er knytt til motorvognens fart, tyngde, lettbevegelighet, motor, signaler og teknisk utstyr for øvrig», jf. NUT 1957:1 side 58 A. 25: Det objektive ansvaret er «ikke … begrenset til slike skader», jf forarbeidene «Bestemmelsen er … ikke … begrenset til egentlige trafikkskader. Den omfatter … også bl.a. skade noen lir ved å bli klemt i en vogndør, slått av en vogndør som åpnes, opprevet eller oppskåret av utstyr i vognen, ved å snuble inne i vognen eller i stigbrett, og annen skade under av- eller påstigning ...» A. 29: «Forarbeidene gir .. uttrykk for at skade oppstått som følge av lasting av eller lossing fra en stillestående lastebil som hovedregel faller utenfor bilansvaret. …unntak for skader som skyldes motorvognens egne innretninger eller dens plassering i trafikken» 7 June 2019

23 § 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer (forts.)
Skadevoldende begivenhet: Skade motorvogn ”gjer” Øvingsoppgave: Peder Ås var gravemaskinfører. En tidlig morgen gikk han for å flytte gravemaskinen, som stod på sin vante parkeringsplass til byggeplassen hvor han skulle utføre dagens gravearbeider. Peder klatret opp på maskinens ramme for å skru på gravemaskinens hovedstrømbryter, som satt inne i førerhuset. Rammen ble vanligvis brukt for å komme seg inn i førerhuset og i inspeksjon av manskinens gravearm. Idet han lente seg frem, skled han og falt ned. Peder pådro seg en ryggskade. Kan Peder kreve erstatning fra trafikkforsikrer etter reglene i bal? 7 June 2019

24 Oppsummering rettspraksis: Skade motorvogn ”gjer”
§ 4: Skadelidtes krav mot trafikkforsikrer Oppsummering rettspraksis: Skade motorvogn ”gjer” OMFATTET Rt. 1980/1061 (acrylballer) Truckens egenskaper som kjøretøy Rt. 1999/1312 (hjullaster): motorvogn brukt til ødeleggelse Rt s. 557 (fluktbil):parkert fluktbil (jf. § 8) Rt s. 233 (tankbil), av/påstigning Rt s (bakluke): lukking av bagasjeluke UTENFOR Rt s. 878 (steinblokk): Uvesentlig årsaksbidrag Rt s (lastelem): Lasting/lossing HR A (konteinertak): Lasting/lossing

25 HVA KAN KREVES ERSTATTET?
Person og tingskader, jf. § 1 ”folk eller eige” Personskade Skade på person og tap av menneskeliv for Tredjemann utenfor bilen Passasjer Fører av bilen Begrunnelse Reparasjon av skader Også for bilfører, særlig når han omkommer Ingen unntak Ingen ansvarsbegrensning 7 June 2019

26 HVA KAN KREVES ERSTATTET?
Utgpkt: Person og tingskader, jf. § 1 ”folk eller eige” Tingsskade Ansvarsbegrensning: bal. § 9; 10 millioner Unntak: bal § 5 litra a: motorvognen selv med tilbehør Skade på gods ført med vognen Litra b: skade på førerens egne eiendeler Litra c: skade på hund Formusskade, men ikke ren formueskade Erstatningsutmåling: § 6 Etter ”vanlege skadebotreglar” Husk § 4 annet pkt: Oppreisning 7 June 2019

27 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
(1)«Har skadelidaren medverka til skaden med vilje eller i aktløyse, kan retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort, så nær som når skadelidaren kan leggjast berre lite til last. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles». 7 June 2019

28 Bestemmelsens oppbygging
§ 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING Bestemmelsens oppbygging Vilkårsside: HVIS Når foreligger medvirkning fra skadelidte? ”Medverka” = årsakskrav ”med vilje eller i aktløyse” = skyldkrav ”..leggjast berre lite til last” = Særlig ansvarsterskel” Rettsvirkningsside: Hvilken betydning skal skadelidtes medvirkning tillegges? ”kan” = skjønnsvurdering ”retten minka skadebotkravet eller lata det falla heilt bort” = tapsfordeling ”… etter åtferda på kvar side og tilhøva elles» = skjønnskriterier 7 June 2019

29 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Mer enn lite å laste? Bal § 7 (1): SV fullt ansvar ved «lite til last» Forarbeidene: Unnskyldelig, dagligdags uaktsomhet Mer enn lite å laste: Fotgjenger som krysser gaten uten å se seg for/mot rødt lys Rt s.1241, Rt 1975 s. 264 og HR Rødt lys (jernbaneansvarsl § 12) Rt s. 887 Bilbelte, kjøring uten sikkerhetsbelte

30 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Mer enn lite å laste? Grov uaktsomhet Mer enn lite å laste Mindre enn lite å laste Forsett Skyldterskel (skadelidte er innrømmet en skyldmargin) culpa Mrk! Annen terskel enn skl. § 5-1

31 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Rettsvirkning bal. § 7 Fordelingsregel: «åtferda på kvar side og tilhøva elles» Rt s (Finanger I), Rt s. 998 (bilbelte), Rt s. 453 (vorspiel) Sjåførens skyld, passasjerens skyld og skadens alvorlighet 7 June 2019

32 særlig tema: Kjøring med beruset fører
§ 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING særlig tema: Kjøring med beruset fører Tidligere: full avkortning Men: i strid med EUs motorvogndirektiv I dag; vanlige regler, reell avkortningsvurdering, Rt Vorspiel Avkortningsprosent: Rt Finanger I: 30 % (ung kvinne, hardt rammet, fører dømt for uaktsomt drap) Rt Vorspiel: 40 % (felles prosjekt, høy rus hos begge, høy uførhetsgrad)

33 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Full ansvarsfrihet Bal § 7 (3): ikke ansvar for passasjer/sjåfør hvis vognen fratatt eier ved forbrytelse (bilbrukstyveri) Bal. § 7 (4): ikke ansvar for fører hvis Vognen benyttes i forbindelse med forbrytelse Påvirket

34 § 7: SKADELIDTES MEDVIRKNING
Forsikrings- selskap Medvirkning: Kravet settes ned helt/delvis Forsikringsavtale Skadevolder (eier/bruker) Skadelidte

35 Identifikasjon & etterlattes erstatningsrettslige stilling
Forsørger = bilfører som skadelidt under bal. og dør under kjøringen. Bal § 7: Alminnelig avkortningshjemmel Regulerer ikke etterlattes erstatningsrettslige stilling Bal § 6: erstatning fastsettes etter “vanlege skadebotreglar”, dvs § 5-1 nr.1 om passiv identifikasjon får stor betydning Forarbeidene: full identifkasjon Forsettlig medvirkning (selvmord) etter bal. § 7 (1) – full identifikasjon, HR A

36 Identifikasjon & etterlattes erstatningsrettslige stilling
Rettspraksis: Forsettlig medvirkning (selvmord) etter bal. § 7 (1) – full identifikasjon, HR A Alkoholpåvirket sjåfør: Hjemmel for avkortning: bal 7 (4) bokstav b (utelukkelsesregel), jf. § 6 og skl. § 5-1. Rt s.1192 a. 47 og 48 A. 47 passasjerers rettsstilling og rettutvikling som argument A. 48 økt vektlegging av sosiale hensyn I erstatningsretten. og Rt s.141 A 54: «konsekvens- og harmonihensyn særlig vekt - de etterlatte etter føreren bør ikke stilles dårligere enn passasjeren» Avkortning etterlatte må tåle: 20% Rt s. 141: Avkortning etterlatte må tåle: 20%

37 Kollisjonsregelen i § 8 Særregel ved sammenstøt
Utgangspunktet etter 1 ledd: Hver bil bærer sin skade Hvorfor? Begge bilene er forsikret Naturlig å gå på “egen bil” sin trafikkforsikring etter § 4 Men unntak ved: Uaktsomhet (litra a) Teknisk svikt (litra b) I strid med trafikkregler (litra c) 7 June 2019

38 Kollisjonsregelen i § 8 Forsikring- selskap for A Skadevolder/
Utg.pkt.: Forsikrer for A ikke ansvar for skade på B Skadevolder/ Skadelidt A Skadevolder/ Skadelidte B

39 Kollisjonsregelen i § 8 Forsikring- selskap for A Skadevolder/
Utg.pkt.: Ikke ansvar Men: culpa teknisk svikt i strid med trafikkregler Skadevolder/ Skadelidt A Skadelidte B

40 ”Egen” trafikkforsikrer
Kollisjonsregelen i § 8 Kollisjonsregelen i § 8 ”Egen” trafikkforsikrer Bal. § 4, jf. § 7 Motpartens trafikkforsikrer Bal. § 8 ”Egen” trafikkforsikrer Bal. § 4, jf. § 7 Ansvarlig etter § 8 (1) a-c 7 June 2019

41 Kollisjonsregelen i § 8 Dobbelt årsakskrav:
«gjer»-kriteriet, sml. omtale av § 4 at «skaden kjem av»: Årsakssammenheng mellom forhold nevnt i a-c og skaden, dvs. innsnevring av «gjer»-kriteriet Ville skaden oppstått uten feilen? Forsikringsselskapet kun ansvarlig dersom a) uaktsomhet (sjelden til anvendelse, jf. b og c) b) teknisk svikt c) strid med trafikkreglene (objektiv vurdering) Ikke krav om fysisk kontakt mellom bilene Eks: hensynsløs kjøring, blending LES nedenfra & opp 7 June 2019

42 Kollisjonsregelen i § 8 Kjøreretning
Eksempel: Peder har parkert bilen sin langs med Langgata, på en oppmerket parkeringsplass. Peder skal kjøre videre. Han sette på blinklys, ser seg godt for ved hjelp av speilene, og begynner å svinge forsiktig ut i gaten. Idet han er i ferd med å svinge bilen ut fra gateparkeringen, kommer Hans kjørende, slik at bilene kollidere. Peder var ikke etablert i veibanen, og har derfor ikke overholdt vikeplikten. Hans kjører i 52 km/timen i 50-sone, men ville ikke greid å stanse i tide selv om han hadde overholdt fartsgrensen. Skal ansvaret deles etter § 8? Svaret er nei. Det er ikke årsakssammenheng mellom Hans sin manglende overholdelse av trafikkreglene, fartsgrensen, og ulykken. Det vil si at skaden ikke kommer av forhold nevnt som i litra c.

43 Kollisjonsregelen i § 8 Kollisjonsregelen i § 8 (forts.) Annet ledd:
Ansvarsfordeling dersom begge biler i strid med første ledd, litra a – c Oppgjøret mellom forsikringsselskapene A og B To selvstendige krav Har ingen betydning ifht. egen bil og forsikringsselskap Eksklusivitet Sml. skl. § 5-1 Passiv identifikasjon (kfr. § 7) 7 June 2019

44 Skadelidtes krav mot skadevolder
Vanlige erstatningsregler gjelder, jf. bal. § 11 Culpa Arbeidsgiveransvar Ulovfestet objektivt ansvar? Skadevolders ansvar dekkes av hans trafikkforsikrer Unntatt når denne har regress, jf. bal. § 11 tredje ledd

45 Skadelidtes krav mot skadevolder
Forsikrings- selskap Skadevolder (eier/bruker) Erstatningskrav etter alm. regler Skadelidte

46 Skadelidtes krav mot skadevolder
Forsikrings- selskap Men: Selskapet ansvarlig m.m. regress Skadevolder (eier/bruker) Erstatningskrav etter alm. regler Skadelidte

47 Trafikkforsikrerens regress
Regress etter bal. § 12 ved skadevolders Forsett/grov uaktsomhet Forbrytelser Alkoholbruk Lemping etter skl. § 5-2, jf. bal. § 12

48 Trafikkforsikrerens regress - erstatning/avkortning/regress
Forsikrings- selskap Rett til regress: bal. § 12 Forsikringsavtalen Betaler erstatning (eventuelt avkortning) Skadevolder (eier/bruker) Skadelidte

49 Trafikkforsikrerens regress - bal. § 12
Forsikrings- selskap Regress ved:  forsett/grov uaktsomhet  forbrytelser  promillekjøring Skadevolder (eier/bruker)

50 Solidaransvar Begge fullt ansvarlige overfor skadelidte Forsikrings-
selskap Ansvarsgrunnlag: bal § 4 Skadelidte Skadevolder (eier/bruker) Culpa/arbeidsgiveransvar/ (ulovfestet objektivt ansvar)

51 Solidaransvar Endelig fordeling i regressomgangen Forsikrings-
selskap Ansvarsgrunnlag: bal § 4 Skadelidte Regress etter bal § 12 Skadevolder (eier/bruker)

52 BILANSVARSLOVEN - OPPSUMMERING
Forsikrings- selskap Bal./forsikringsavtale: Skadevolder betaler premie Risikerer regresskrav: bal. § 12 Forsikringsavtalen § 4 Direkte krav § 7Medvirkning § 6 Erstatningsrettslig utmåling Skadevolder (eier/bruker) Skadelidte Ansvar etter alminnelige erstatningsrettslige regler

53 LYKKE TIL PÅ EKSAMEN


Laste ned ppt "ERSTATNINGSRETT ved Birgitte Hagland førsteamanuensis ph. d. birgitte"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google