Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trine-Lise Wilhelmsen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trine-Lise Wilhelmsen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Trine-Lise Wilhelmsen
BILANSVARET Trine-Lise Wilhelmsen

2 Trine-Lise Wilhelmsen
Bilansvaret, oversikt Bakgrunn. Hovedprinsipper Begrepet ”motorvogn” Hvilke skader omfattes av bal Skadelidtes krav mot trafikkforsikringen Særlig om bileier/fører som skadelidt 8 punkter Trine-Lise Wilhelmsen

3 Trine-Lise Wilhelmsen
Bilansvaret, oversikt Særregler ved sammenstøt Skadelidtes krav mot skadevolder Trafikkforsikringens regress Trine-Lise Wilhelmsen

4 Bakgrunn/ hovedprinsipper
Kunne løses gjennom ulovfestet obj ansvar Lovgiver: mer systematisk/helhetlig løsning Bilansvarsloven bal § 1 ”skade som motorvogn gjer ..” Hovedelementer Konstruksjonen Kunne løses gjennom ulovfestet objektivt ansvar: Karakteristiske trekk en stadig, typisk og ekstraordinær skaderisiko. Prevensjon: bileier kan kjøre forsiktig/følge trafikkreglene Interesseavveining: Kjøring skjer i bileeierens interesse Pulverisering gjennom forsikring mulig selv om denne ikke er obligatorisk. Lovgiver har valgt en mer systematisk regulering. Hovedelementer: 1. Forsikringsplikt for eier, jfr bal § 15 jfr. § 20 om straff Objektivt ansvar for forsikringsgiver , jf § 4 Skadevolder er ansvarlig etter de vanlige erstatningsreglene, jfr § Dvs culpaansvar eller ulovfestet objektivt ansvar. Omfatter enhver skadelidt: tredjemann utenfor bilen, passasjer og også skade på bileier/fører, jf. § 4: enhver som er ”skadelidt” når motorvognen gjør skade. Bileier som skadelidt skilt ut til eget punkt 5. Konstruksjonen: Ansvarsforsikring for skadevolder i forhold til person/tingsskade på tredjemann. Ulykkesforsikring til fordel for skadelidte for så vidt angår personskade. Dette inkluderer bileier/bilfører. Dvs ansvaret er delvis kanalisert til forsikringen, samtidig som skadelidte får en sterkere stilling enn det skadelidte normalt har under en ansvarsforsikring. Trine-Lise Wilhelmsen

5 Trine-Lise Wilhelmsen
BILANSVARET Forsikrings selskap Forsikringsavtale Erstatning Skadevolder Skadelidte Konstruksjonen innebærer et trepartsforhold: I tillegg til skadevolder og skadelidte får vi inn et forsikringsselskap. Forsikringsselskapet hefter sammen med skadevolder overfor skadelidte = sml med arbeidsgiveransvaret. Men: Selskapets ansvar hviler på en forsikringsavtale mellom skadevolder som sikret og selskapet. Dvs skadevolder/sikrede betaler premie for å løfte ansvaret over på forsikringsselskapet + det er forsikringsavtalen og BAL, og ikke alminnelig erstatningsrett, som bestemmer forholdet mellom skadevolder og selskapet. Modellen generell og benyttes også for Yrkesskader og legemiddelansvaret. Pasientskadeerstatningsloven er delvis bygget opp på samme måte. Trine-Lise Wilhelmsen

6 Trine-Lise Wilhelmsen
2. Begrepet ”motorvogn” Definert i bal § 3: ”køyretøy” ”drive med motor” ”laga eller esla til å kjøyrast på bakken” Men ikke skinnegående kjøretøy Omfatter Motorsykler men ikke sykkel uten motor Trucker, jfr. Rt Acrylballer Trine-Lise Wilhelmsen

7 ”Køyretøy drive med motor”
Trine-Lise Wilhelmsen

8 Trine-Lise Wilhelmsen
Men ikke skinnegående Trine-Lise Wilhelmsen

9 Trine-Lise Wilhelmsen
Og heller ikke sykkel Trine-Lise Wilhelmsen

10 3. Hvilke skader omfattes av bal
bal § 4.1: ”gjer” Skaden utslag av risikoen ved motorvogn Problem: motorvognen beskjeden/passiv rolle. Forarbeidene ”gjer” = Bilen må ”gjøre”, dvs. være medvirkende årsak til skaden = aktiv medvirkning = skaden utslag av risikoen ved motorvogn: Eks: påkjørsel/utforkjørsel/kollisjon/blendende lykt/sølesprut. Ikke nok at motorvognen ”er med på skaden” = passiv medvirkning # ”gjer”. Men heller ikke nødvendig at skaden skyldes bruken av motorvognen (det er motorvognen som skal ”gjøre”, ikke bruken) eller er typisk for bruken av vognen. Også skade som etter sin art kunne inntreffe uten at en motorvogn er involvert omfattes, f.eks. Hvor deler av et vognlass faller av, lekkasje fra tankbil. Problemet: Passiv/beskjeden rolle Forarbeidene, se Steinblokkdommen s. 880, domss s. 96, 4 første avsnitt. Veiledende synspunkt om skaden er voldt ved en naturlig realisering av det farekompleks som er lovgrunnen for motorvognansvaret, nemlig den risiko som er knytt til motorvognens fart, tyngde, lettbevegelighet, motor, signaler og teknisk utstyr for øvrig. Men: ikke skadefølger som er uten noen naturlig eller rimelig årsakssammenheng med motorvognens tilstand, egenskaper eller andre forhold. Trine-Lise Wilhelmsen

11 Trine-Lise Wilhelmsen
3. Bal § 4 forts Rettspraksis Motorvogn brukes til ødeleggelse, Rt Skader som følge av truckens bevegelighet/tyngde, Rt Skader ved bruk av laste/losseanordninger, Rt Rt Steinblokk Skade som skyldes forsettlig handling fra tredjemann Rt : En stjålet hjullaster tilhørende Staten ble kjørt fra gaten og inn i veggen på en bygning der en minibank var plassert. Bygning og minibanksafe ble skadet. Staten som selvassurandør ansvarlig etter bal § 16. Henviser til forarbeidene: særlig den risiko som er knyttet til motorvognens fart, tyngde, lettbevegelighet, signaler og teknisk utstyr forøvrig. Hjullasterens mulighet til å kjøre gjennom veggen avgjørende. Bruken av hjullasteren som kjøretøy med kombinasjon av hastighet og tyngde det sentrale. Rt Acrylballer stablet oppå hverandre kom i bevegelse og førte til personskade. Bevegelsen var forårsaket av at gaffelen på en gaffeltruck ble presset mellom ballene ved at trucken kjørte frem mot stabelen. Se domss s. 140 og s. 142 tredje siste avsnitt. Rt Lastelem: Sjåføren skadet da han skulle forsøke å legge en fastmontert lastelem på lasteplanet – utenfor. Skaden hadde her ikke sammenheng med bilens bevegelighet, fart og tyngde. Den fare som realiserte seg atskiller seg ikke fra den som ville ha foreligget ved opplasting av enhver annen gjenstand med tilsvarende tyngde og form. Se Lødrup s. 177 petitavsn 1 avsnitt. Rt utenfor, domss. S. 94 flg, sitat s. 96 (nederste avsnitt) og s. 97. Trine-Lise Wilhelmsen

12 3. Hvilke skader omfattes av bal
Unntakene i bal § 2 ”nytta til anna enn køyredoning”, men ikke unntak hvis den ikke benyttes mm ”forsvarlig fråsegsett” m.v. Problemet; tvil om hva vognen brukes til Bergningsoperasjoner, Rt /RG Heisoperasjon, Rt , Takstol ”gjer” = tilfredsstilt, likevel unntak i § 2, = - de aktuelle hensyn, særlig hvis bilen benyttes som noe annet enn bil. Men hvis bilen står stille er den omfattet, mm parkert forsvarlig. Sml at biler som parkeres uten håndbrekk og i fri ofte triller og volder skade- Ikke omdiskutert at dette er omfattet av BAL. Problemet: vognen brukes dels til kjøretøy, dels som noe annet, og tvil om hva vognen brukes til. Rt s Lastebil parkert på høyre side av veien i kjøreretningen. - trukket opp en traktor som sto fast på et jorde på venstre siden av veien. Arbeidet ferdig - wiren lagt på veien. Motorsykkel i motsatt retning fikk wiren inn i bakhjulet og føreren ble skadet. HR = ikke gikk inn under bal § 2 a) fordi forholdet måtte betraktes som om motorsyklisten hadde kjørt i en åpen bildør - dvs ansvar. Men reserverte seg hvis skaden hadde skjedd mens opphalingen av traktoren foregikk. Se RG 1984 s. 633 –bergningsbil halte opp bil - wiren spent tvers over veien - personbil kjørte mot den og ble skadet. Varslingsskilt om bilbergning var satt opp. Byretten: faller innenfor § 2 a, dvs. trafikkforsikrer frifinnes. Kritisert av Nygaard. Rt , domss s. 156 og s. 160 nest nederste avsnitt. - Trine-Lise Wilhelmsen

13 4. Skadelidtes krav mot forsikrer
Begrepet ”skadelidte” Utg.pkt: bal § 4 Skadelidte direkte krav mot forsikrer Forsikrer objektivt ansvarlig Omfatter personskade og tingsskade Men: unntak i § 5 for skade på gods ført med vognen tilhørende Person utenfor vognen Passasjerer Begrepet skadelidte Her: to kategorier:Tredjemann utenfor bilen som blir skadet av bilen (fotgjenger påkjørt) Passasjer i bil som blir skadet under kjøringen (utforkjøring, kollisjon etc) Fører av bilen såfremt han er sikret under BAL (eier og rettmessig fører) behandles som eget punkt. § 4: Skadelidte direkte krav mot forsikrer, - mot selsk. FAL # FAL § Men: styrking av skadelidtes posisjon Objektivt ansvar for trafikkforsikrer – skadelidte slipper å bevise skyld Gjelder personskade og tingsskade. Men: § 5 (a): Skade på gods som føres i bilen = veifraktavtaler = bileier frakter gods for en vareeier. Ansvar for skade på godset = veifraktloven + ansvarsforsikring for speditører og andre veifraktførere. Skade på passasjerens eget gods = egen tingsforsikring, mm skadet i forbindelse med skade på person/bil. Skade på hund som er løs – for øvrig dekkes skade på ting utenfor bilen fullt ut, med unntak for kollisjon Trine-Lise Wilhelmsen

14 4. Skadelidtes krav mot forsikrer
Utmåling Vanlige utmålingsregler, § 6 Men § 9: maksimum 1 MNOK per hendelse for skade på ”gods” Løsøre Fast eiendom Trine-Lise Wilhelmsen

15 Skadelidtes krav mot forsikringsselskapet
Direkte krav Objektivt ansvar Utmåling: vanlige regler Holdes utenfor Skadevolder Skadelidte Trine-Lise Wilhelmsen

16 4. Skadelidtes krav mot forsikrer
Medvirkning av skadelidte Hva er medvirkning? Utg.pkt: vanlige medvirkningsregler, bal § 7 Modifikasjoner: Fullt ansvar ved ”lite til last”, § 7, 1 ledd Fullt bortfall etter § 7, 3 ledd: passasjer i stjålet bil. Dreier seg her om skadelidtes medvirkning. Minner om ”skadelidte” Resultatet blir avkortning i oppgjøret. Hva er medvirkning Utenfor bilen: krysser vei utenfor fotgjengerfelt/mot rødt lys. Fra praksis: Løper over firefeltsvei etter barbesøk for å stille seg i drosje kø. Går i mørket med mørke klær uten refleks, sml TV oppslag. Enda verre hvis man har promille og går ut og inn i veibanen. Passasjer: kjører med beruset fører, oppmuntrer til fartsoverskridelser. Utgpkt: bal § 7, 1 ledd: vanlige regler Men: Full erstatning ved mindre enn lite å laste, § 7,1 ledd Innstilling fra motorvognkomiteen: Se bort fra den mer dagligdags/unnskyldelige uaktsomhet. Eks: Forbikjøring av bil som svinger til høyre i lav hastighet , står på rulleskøyter i uoversiktelig skarp sving med relativt høy hastighet og kolliderer med bil, Går normalt langs veien i mørke klær uten refleks. Men: Kryssing av vei mot trafikkregler. Rt : Høy grad av uaktsomhet ved å ha gått ut i en sterkt trafikkert vei mot rødt lys, utenfor fotgjengerfeltet og uten å se seg til høyre. + Hr bilbelte Dessuten: § 7, 3 ledd = skadelidte mister retten hvis han er passasjer i stjålet bil. Trine-Lise Wilhelmsen

17 Trine-Lise Wilhelmsen
HR 17 år gammel kvinne kastet ut av bil som kjørte inn i en fjellvegg Brukte ikke bilbelte 48 % medisinsk invalid 100 % ufør HR: Normalt ”mer enn lite å laste” Trine-Lise Wilhelmsen

18 Skadelidtes medvirkning, BAL § 7
Forsikrings selskap Medvirkning: Kravet settes ned helt/delvis Forsikringsavtale Skadevolder Skadelidte Trine-Lise Wilhelmsen

19 Det subjektive element :
Forsett Grov uaktsomhet Mer enn lite å laste Skyldterskel Vanlig uaktsomhet Trine-Lise Wilhelmsen

20 5. Særlig om bileier/fører som skadelidt
Utgangspunktet: omfattet av bal som forsikringstager/sikret/skadelidt Som skadelidt, jf. § 4 Men: Medvirkningsregler i § 7, 1, 3 og 4 ledd Dessuten unntak i § 5: Skade på vognen selv/tilbehør Skade på førerens eget gods Omfattet som forsikringstager/sikret/skadelidt: Hjemmel: § 4, jfr ikke noe unntak for bileier som skadelidte Eier har tegnet forsikring = forsikringstager. I forhold til skadelidte tredjemann er han forsikret som skadevolder/sikret. Blir han skadet selv er han beskyttet som sikret under forsikringen, ikke som en skadelidt tredjemann. Dvs. ikke tale om erstatningsansvar, men et forsikringsmessig ansvar. Rettmessig fører er også sikret som skadevolder og beskyttet som medforsikret under forsikringsdekningen. Følger ikke av loven men av vilkårene. Medvirkning: § 7, 1 og 3 som ovenfor. Dessuten § 7, 4 ledd om bruk av bilen i straffbar virksomhet og kjøring med promille. Dessuten: § 5 (a) Skade på bil med tilbehør er ikke ansvar og dekkes av kaskoforsikring § 5 (b) Skade på føreres eget gods under egen tingsforsikring Trine-Lise Wilhelmsen

21 Eier/fører som skadelidt
Forsikrings selskap Fungerer som ulykkesforsikring Forsikringsavtale Som skadelidt Forsikringstager/ Sikrede Trine-Lise Wilhelmsen

22 6. Særregler ved sammenstøt, bal § 8
Hensynene Utgangspunktet: Ingen av vognene kan kreve dekning under den annen vogns forsikring Modifikasjon, bal § 8 Uaktsomhet Teknisk svikt I strid med trafikkregler Hensynene bak objektivt ansvar har ikke full tyngde, derfor snevrere rammer for objektivt ansvar. Poenget: begge bilene er forsikret. Like nærliggende å søke dekning i selskapet til ”egen bil”. Gjelder også uegentlig kollisjon (unnamanøver for å unngå kollisjon, skade ved steinsprut fra annen bil, blending osv) Eks: bil parkert i garasje for rep. Batteri tatt ut for ladning – eksploderer i hendene på reparatør – brann – skader bil parkert ved siden av = kollisjonsansvar? Utg pkt: § 8. Men dekning under egen forsikring jfr. § 4 med de unntak som følger av § 5. Unntaket for ”objektivt håndtert i strid med trafikkregler uansett årsak dekker de fleste tilfeller av kollisjon. Dersom begge biler kan bebreides i hht disse reglene skjer fordeling etter skjønn. Eks: Rt : Politibil kjørte inn i en fluktbil etter at denne hadde stoppet. Uaktsomheten ble knyttet til forutgående kjøring, og ikke til adferden i sammenstøtsøyeblikket. Sml tidligere: gjelder også hvor motparten forsettlig (§ 4 ”gjer”) Trine-Lise Wilhelmsen

23 Trine-Lise Wilhelmsen
Kollisjon, BAL § 8 Forsikring- selskap for A Utg.pkt : Ikke ansvar Men: culpa teknisk svikt strid med trafikkregler Skadevolder/ Skadelidt A Skadevolder/ Skadelidte B Poenget at As forsikrer ikke har ansvar for skade på B. B må derfor kreve skaden dekket i eget selskap. Trine-Lise Wilhelmsen

24 7. Skadelidtes krav mot skadevolder
Vanlige erstatningsregler gjelder, dvs. også ulovfestet objektiv ansvar, bal § 11 Skadevolders ansvar dekkes av hans trafikkforsikrer Unntatt når denne har regress, jfr. § 11 3 ledd. I forhold til det personlige ansvaret fremstår trafikkforsikringen som en ansvarsforsikring Trine-Lise Wilhelmsen

25 Skadelidtes krav mot skadevolder
Forsikrings selskap Erstatningskrav etter alm regler Skadevolder Skadelidte Trine-Lise Wilhelmsen

26 Skadelidtes krav mot skadevolder
Forsikrings selskap Men: Selskapet ansvarlig m.m. regress Erstatningskrav etter alm regler Skadevolder Skadelidte Trine-Lise Wilhelmsen

27 8. Trafikkforsikringens regress
Regress etter bal § 12 ved skadevolders Forsett/grov uaktsomhet Forbrytelser Alkohol Lempning iht skl § 5-2 jfr. § 12. Forholdet mellom regressregler og medvirkningsregler: Medvirkningsregler rammer skadelidte, dvs. den som er skadet av bilen, og håndteres i form av avkortning Regress rammer skadevolder. Her betaler trafikkforsikrer først erstatning fullt ut til skadelidte. Deretter kan han søke regress hos skadevolder. Eks på grov uaktsomhet: Høy hastighet = % over fartsgrensen, for eksempel 112 km i 80 sone Høy hastighet kombinert med manglende bilbelte HR dom i forhold til føreren. Hastighet mellom 125 og 135 i 60 sone, promille 1,07, ikke sertifikat. Trine-Lise Wilhelmsen

28 Forsikringsselskapets regress, BAL § 12
Betaler erstatning (evt avkortning) Rett til regress: BAL § 12 Forsikringsavtalen Skadevolder Skadelidte Trine-Lise Wilhelmsen

29 Forsikringsselskapets regress, BAL § 12
Regress ved: Forsett/grov uaktsomhet Forbrytelser Promillekjøring Skadevolder Trine-Lise Wilhelmsen

30 Trine-Lise Wilhelmsen
BAL, Oppsummering Forsikrings selskap BAL/forsikringsavtale: Skadevolder bet premie Risikerer regresskrav: BAL § 12 Forsikringsavtalen Direkte krav Medvirkning Erstatningsrettslig utmåling Skadevolder Skadelidte Ansvar etter alm. Erstatningsrettslige regler Trine-Lise Wilhelmsen

31 Kjør forsiktig og bruk refleks!
Trine-Lise Wilhelmsen


Laste ned ppt "Trine-Lise Wilhelmsen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google