Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Nytt utdanningsprogram
SCM 04: Designing Distribution Networks
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Elektronisk forretningsdrift
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
”IT som konkurransefortrinn” Innføring av intranett i Trenor-gruppen
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Nøkkelinfrastrukturer - Hva er galt med det vi har? Endre Grøtnes, Statskonsult.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
INF 9650 Informasjonsledelse - gang 2- 1 Gang 2 Temaer: Grunnleggende begreper i den informasjonsteknologiske infrastruktur Litteratur: L&L kap 4, 5, 7,
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Befaring /5317 Drift av utleveringsløsning for personaltekstiler og distribusjon av avdelingstekstiler.
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Rammer for og organisering av eForvaltningen
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Befaring Drift av utleveringsløsning for personaltekstiler og distribusjon av avdelingstekstiler.
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
SAK Ny struktur i ny Altinnorganisasjon
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Verdikjedeintegrasjon
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
INF 9650 Informasjonsledelse
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Plan for forretningsprosjekt
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Camilla Hall-Henriksen
Årsaker til økonomisk vekst
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi Forretningsbehov Informasjonsbehov Gang 4 IS infrastruktur Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi Temaer: Organisasjoners forretningsbehov og informasjonsbehov Kunnskapsarbeide i organisasjoner Strategisk samordning Litteratur: L&L, kap 13 og 14 s. 494-561, RS, Henderson & Venkatraman s. 16-28 Individ <--> Gruppe <--> Organisasjon Internt <--> Eksternt

Kendall-Jackson - fra forretningsbehov til IS Informasjonsbehov Hele bedriften må ha tilgang til databaser IS infrastruktur Lager- data Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi Data om lager- bevegelser Data om leverings- presisjon Maskinvare <--> Programvare Individ <--> Gruppe <--> Organisasjon Bedre lagerkontroll Internt <--> Eksternt Hurtige leveringer Kendall - Jackson er beskrevet på side 495-6 i L&L

Benetton - ulike typer av IS Oppgavekarakter Brukes av Toppledere Strategisk Mellomledere Taktisk Ordre Katalog Prisliste Ordre Kunnskaps- arbeidere Kunnskap Databaser Drift, produksjon. service Produksjons- arbeidere Prod.plan Transport Prod. R & F S & Mf PL Benetton er beskrevet på side 498 i L&L

IS for organisasjonen og grupper Transaksjonssystemer - smør og brød Lager Innkjøp Kvalitetskontroll Produksjonskontroll Distribusjon Personalopplæring Selgeroppfølging Ordrebehandling Point of sale Innvilge kreditt Betalinger Lønninger

Organisatoriske oppgaver IS kan støtte Generelle funksjoner Koordinering av individer og oppgaver for å nå felles mål. Integrasjon mellom ulike enheter eller prosjekter. Forbinde organisasjonen med sine omgivelser. Aktiviteter Dokumenthåndtering Planlegging og samordning Kommunikasjon med individer og grupper Forvalte data om individer og grupper Prosjektledelse Kilde: L&L 3rd ed., table 14.3

Gruppevare Kundeoppf Lagerstyr. Programvare som effektiviserer gruppearbeid i store og små organisasjoner. Støtter samarbeid og gjør data tilgjengelig. Regnskap Virtuelle møter Database Personalsys E-post Kalender Konferanser

4 viktige spørsmål for IS Hvor kommer dataene fra? Hva gjør systemet med dataene? Hvilke forretningsbehov dekkes? Hvilke endringer medfører systemet for virksomheten?

Strategisk samordning Virksomhetstematikk IS/IT-tematikk Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Krav til ekstern effektivitet Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter Behov for intern effektivitet Kilde: Henderson & Venkatraman. Strategic alignment, IBM Systems Journal, 1993

Strategisk samordning Samordning er dynamisk Eksterne forhold påvirker interne og omvendt Stadig flere virksomheter har dynamiske omgivelser - tilsier organisk organisasjon

Perspektiv 1: Eksekvering av strategi Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter

Perspektiv 2: Teknologitransformasjon Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Strategisk samordning IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter

Perspektiv 3: Konkurransmessig potensiale Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter

Perspektiv 4: Servicenivå IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter

Analyse av forretningsbehovet “Integrert vareflyt” Porter Virksomhetstematikk IS/IT-tematikk Forretningsstrategi Integrert vareflyt i dagligvare- sektoren, Leveringssikkerhet IS/IT-strategi Kunnskap om data- kommunikasjon Samarbeide med eksterne partnere Eksterne forretnings- behov Organisatorisk infrastruktur og prosesser Effektiv og presis distribusjon God treffsikkerhet i prognoser IS infrastruktur og prosesser Applikasjoner for prognoser og distribusjon Integrert teknisk plattform (rekkevidde og omfang) Interne forretnings- behov

Analyse av forretningsbehovet “TRESS” - slanger og koblinger Virksomhetstematikk IS/IT-tematikk Forretningsstrategi Integrert vareflyt i rørbransjen Leveringssikkerhet Lett å finne riktige produkter Kvalitet og service Lave driftskostnader IS/IT-strategi Kunnskap om data- kommunikasjon Samarbeide med eksterne partnere Annonsere på WEB Eksterne forretnings- behov Organisatorisk infrastruktur og prosesser Produktbase integrert med leverandører Enkel ordreeffektuering Effektiv og presis distribusjon Hjemmekontor E-handelsløsning IS infrastruktur og prosesser WEB med produktbase Applikasjoner for e-handel og distribusjon Integrert teknisk plattform (rekkevidde og omfang) Leverandør - Kunde PC med Internet - Intranet - mail Interne forretnings- behov