Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi Forretningsbehov Informasjonsbehov Gang 4 IS infrastruktur Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi Temaer: Organisasjoners forretningsbehov og informasjonsbehov Kunnskapsarbeide i organisasjoner Strategisk samordning Litteratur: L&L, kap 13 og 14 s. 494-561, RS, Henderson & Venkatraman s. 16-28 Individ <--> Gruppe <--> Organisasjon Internt <--> Eksternt
Kendall-Jackson - fra forretningsbehov til IS Informasjonsbehov Hele bedriften må ha tilgang til databaser IS infrastruktur Lager- data Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi Data om lager- bevegelser Data om leverings- presisjon Maskinvare <--> Programvare Individ <--> Gruppe <--> Organisasjon Bedre lagerkontroll Internt <--> Eksternt Hurtige leveringer Kendall - Jackson er beskrevet på side 495-6 i L&L
Benetton - ulike typer av IS Oppgavekarakter Brukes av Toppledere Strategisk Mellomledere Taktisk Ordre Katalog Prisliste Ordre Kunnskaps- arbeidere Kunnskap Databaser Drift, produksjon. service Produksjons- arbeidere Prod.plan Transport Prod. R & F S & Mf PL Benetton er beskrevet på side 498 i L&L
IS for organisasjonen og grupper Transaksjonssystemer - smør og brød Lager Innkjøp Kvalitetskontroll Produksjonskontroll Distribusjon Personalopplæring Selgeroppfølging Ordrebehandling Point of sale Innvilge kreditt Betalinger Lønninger
Organisatoriske oppgaver IS kan støtte Generelle funksjoner Koordinering av individer og oppgaver for å nå felles mål. Integrasjon mellom ulike enheter eller prosjekter. Forbinde organisasjonen med sine omgivelser. Aktiviteter Dokumenthåndtering Planlegging og samordning Kommunikasjon med individer og grupper Forvalte data om individer og grupper Prosjektledelse Kilde: L&L 3rd ed., table 14.3
Gruppevare Kundeoppf Lagerstyr. Programvare som effektiviserer gruppearbeid i store og små organisasjoner. Støtter samarbeid og gjør data tilgjengelig. Regnskap Virtuelle møter Database Personalsys E-post Kalender Konferanser
4 viktige spørsmål for IS Hvor kommer dataene fra? Hva gjør systemet med dataene? Hvilke forretningsbehov dekkes? Hvilke endringer medfører systemet for virksomheten?
Strategisk samordning Virksomhetstematikk IS/IT-tematikk Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Krav til ekstern effektivitet Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter Behov for intern effektivitet Kilde: Henderson & Venkatraman. Strategic alignment, IBM Systems Journal, 1993
Strategisk samordning Samordning er dynamisk Eksterne forhold påvirker interne og omvendt Stadig flere virksomheter har dynamiske omgivelser - tilsier organisk organisasjon
Perspektiv 1: Eksekvering av strategi Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter
Perspektiv 2: Teknologitransformasjon Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Strategisk samordning IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter
Perspektiv 3: Konkurransmessig potensiale Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter
Perspektiv 4: Servicenivå IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter
Analyse av forretningsbehovet “Integrert vareflyt” Porter Virksomhetstematikk IS/IT-tematikk Forretningsstrategi Integrert vareflyt i dagligvare- sektoren, Leveringssikkerhet IS/IT-strategi Kunnskap om data- kommunikasjon Samarbeide med eksterne partnere Eksterne forretnings- behov Organisatorisk infrastruktur og prosesser Effektiv og presis distribusjon God treffsikkerhet i prognoser IS infrastruktur og prosesser Applikasjoner for prognoser og distribusjon Integrert teknisk plattform (rekkevidde og omfang) Interne forretnings- behov
Analyse av forretningsbehovet “TRESS” - slanger og koblinger Virksomhetstematikk IS/IT-tematikk Forretningsstrategi Integrert vareflyt i rørbransjen Leveringssikkerhet Lett å finne riktige produkter Kvalitet og service Lave driftskostnader IS/IT-strategi Kunnskap om data- kommunikasjon Samarbeide med eksterne partnere Annonsere på WEB Eksterne forretnings- behov Organisatorisk infrastruktur og prosesser Produktbase integrert med leverandører Enkel ordreeffektuering Effektiv og presis distribusjon Hjemmekontor E-handelsløsning IS infrastruktur og prosesser WEB med produktbase Applikasjoner for e-handel og distribusjon Integrert teknisk plattform (rekkevidde og omfang) Leverandør - Kunde PC med Internet - Intranet - mail Interne forretnings- behov