Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Rett på sak.
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Skoleavis Journalistikk i skolen
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Intervjuteknikk.
Sjangrer Panorama Vg1 Del 5: Skjønnlitteratur, sakprosa Kapittel 4
En artikkel er en saktekst.
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Tilsettinger Januar 2014.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
En artikkel er en saktekst.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
skriftlig eksamen i norsk
Argumenterende tekster
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
ARGUMENTERENDE TEKSTER SAKTEKST I PRAKSIS. Å LØSE VERDENS PROBLEMER Hva mener du om: Rasisme? Miljøvern? Arbeidsledighet? Kriminalitet og straff? Krig.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
MULIGHETER NETTVETT. NETTBRUK Musikk SoMe Spill Søvn Tilgang til fakta, kilder, mobilbruk Film, TV, nyheter, blogger Den offentlige debatten Nettverksbygging.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Navnet på gruppe/artist Bilde av gruppe/artist. Biografi Fortelle mer utfyllende om artisten Hvor er de fra Alder Instrument de spiller Flere ting du.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Plan for 1.klasse Uke mai Verdiord for mai: Hensynsfull.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Opplæring i VIP-makkerskap
Vurdering for læring i Fysikk 1
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Massemedia.
Velkommen til foreldremøte SFO
Mennesker er nysgjerrige
Intervju.
Kilder og kildebruk.
Mennesker er nysgjerrige
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Kommunikasjonsformer
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Utskrift av presentasjonen:

Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju… Kilde: Parallellboka, Kontekst Basisbok, Gyldendal.

Intervju-varianter Enkét / rundspørring Saksintervju Portrettintervju

Intervju Enkét / rundspørring Enkéter finner vi ofte i aviser og ukeblader. De har korte spørsmål og svar. Ofte får flere personer de samme spørsmålene. Enkéten her er hentet fra avisa «Telen» januar 2014.

Intervju Saksintervju: Hensikten med et saksintervju er å få fram opplysninger om en sak. Da kan vi intervjue noen som kan mye om saken. Eksempel: Du kan intervjue rektor på voksenopplæringen om hvilke tilbud som finnes på skolen. Hvor mange klasser (grupper) har skolen? Hvorfor går ikke alle i samme gruppe? Hvem er elever? Hva lærer de…? Hvem er ansvarlig for voksenopplæringen?

Intervju I et portrettintervju vil den som intervjuer presentere en person. Den som stiller spørsmål kalles intervjuer. Den som svarer er intervjuobjektet. Det er personen og det han eller hun står for som er interessant.

Intervju Skriveråd: Skriv ned spørsmål på forhånd. Husk spørreordene. Kontakt intervjuobjektet og gjør avtale. Still utdypende spørsmål om nødvendig. Ta korte notater. Intervjuet kan skrives som en veksling mellom spørsmål og svar.