Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Advertisements

Velkommen til Vestre Nes Omsorgsbolig
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Årstad. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Sagene.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
Brukerundersøkelse Hjemmetjenesten Oslo kommune – Helseetaten, november 2012 Grafikkrapport – Hjemmetjenesten totalt.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Questback 2012 Questbacken er basert på svar fra de som har vært til veiledning ved Karrieresenteret i Nord- Trøndelag. Det var ca. 325 som svarte i 2012,
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Oslo kommune Sykehjemsetaten Zevs, København 06.mai 2013 ZEVS – København ”Fra funn til handling” 06.mai 2013 Mona Dreyer.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Omsorgsboliger med heldøgns tjenester Torstadtunet Oppsjø Asker bo og omsorgssenter.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Ungdommens stemme på nett Anne Bentzrød, KS Møteplass, Sammen for barn og unge, 17. september 2015.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Rapport Komité for helse og omsorg 22. mars 2017 Ingvild Becke
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal?
Personbrukerundersøkelse 2017
Rapport Eldrerådet 15. mars 2017 Ingvild Becke
Komité for teknikk, kultur og fritid
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Åsane
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Ytrebygda
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
94 svar fra 9 ulike verksted Svarprosent på 31 %
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Bergenhus
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Brukerundersøkelser - resultat
Fest & følelser Velkommen
Erfaringsutveksling og praktisk info
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Utskrift av presentasjonen:

Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018 Helse og omsorg

Svarprosent 2012 2014 2016 2018 Brukerundersøkelsen Livsmestring, psykisk helse og oppfølgingstjenesten (2018) 26 % 20 % 18 % Hjemmetjenesten 35 % 47 % 39 % 54 % Hægelandsheimen hjemmetjeneste 44 % 70 % 43 % 60 % Hægelandsheimen 92 % 82 % 100 % Venneslaheimen 78 % 95 % Pårørendeundersøkelse Livsmestring- habilitering - 42 % 50 % 36 % 38 % 45 % 53 % 41 % Kommentar: Livsmestring: For 2018 inngår også Oppfølgings-tjenesten i Livsmestring i tillegg til psykisk helse Svarprosenten har økt for alle enheter

Livsmestring Psykisk helse - brukerundersøkelse 2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (17 kommuner) Tilgjengelighet 3,6 3,2 3,4 Informasjon 2,9 3,1 Personalets kompetanse Samarbeid med andre tjenester 3,7 3,5 Brukermedvirkning Respektfull behandling 3,8 Resultat for brukeren 3,3 Helhetsvurdering Snitt totalt Svarprosent: 20 %, 1 - helt uenig, 4 - helt enig, antall i utvalg: 190, antall svar: 38 Antall kommuner med i undersøkelsen: 17 Kommentar: Brukertilfredsheten omtrent samme resultat som for 2 år siden.

Livsmestring- psykisk helse Utvalgte spørsmål der det er endring siden sist 2016 2018 Ventetid fra jeg søkte til jeg fikk hjelp 3,6 3,1 Kontakt med tjenesten per tlf. 3,2 God info om rettigheter 2,8 God info om brukermedvirkning 3,4 Kjent med hvordan klage Blir hørt hvis jeg vil endre på noe 3,7 Ansatte behandler meg med respekt 3,9 Hjelpen bidrar til at jeg mestrer bedre sosial kontakt med andre 2,5 3,3 Kommentar: Det har økt på med søknader til psykisk helse. Det kan være grunnen til at ventetiden oppleves økt. Informasjon oppleves bedre. Det kan ha sammenheng med ny hjemmeside og ett søknadsskjema for hele helse og omsorg.

Livsmestring: Oppfølgingstjenesten - brukerundersøkelse 2018 Snitt Norge 2018 (17 kommuner) Tilgjengelighet 2,9 3,4 Informasjon 3,2 3,1 Personalets kompetanse 3,7 3,6 Samarbeid med andre tjenester 3,8 3,5 Brukermedvirkning Respektfull behandling Resultat for brukeren Helhetsvurdering Snitt totalt 3,3 Svarprosent: 21 %, 1 - helt uenig, 4 - helt enig, antall i utvalg: 80, antall svar: 17 Antall kommuner med i undersøkelse: 17 Kommentar: Første gang med i brukerundersøkelse. Ligger litt under landsgjennomsnittet. Helhetsvurderingen er positiv.

Livsmestring habilitering- pårørendeundersøkelse 2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (18 kommuner) Selvbestemmelse 4,2 4,6 4,7 4,1 Trivsel 5,0 4,8 4,5 Trygghet 5,3 5,5 4,9 5,1 Brukermedvirkning 4,0 Respektfull behandling 5,2 Informasjon Helhetsvurdering Snitt totalt Svarprosent: 50 %, 1 – helt uenig, 6 – helt enig, antall i utvalg: 32, antall svar: 16 Antall kommuner med i undersøkelsen: 18 Kommentar: Høy pårørendetilfredshet. Samme snitt som for to år siden. Ligger over landsgjennomsnittet.

Livsmestring- habilitering - pårørende Utvalgte spørsmål der det er endring siden sist 2016 2018 Bruker er med å bestemme hvilken hjelp han skal få 4,2 4,7 Fornøyd med ferietilbudet 4,5 3,9 Trygg i boligen 5,5 4,9 Med å bestemme innhold i Individuell plan 3,7 2,8 Brukermedvirkning ivaretas på annen måte enn individuell plan 5,4 Bruker vet hvem som er koordinator 5,2 Ansatte kommer når de skal Ansatte forteller bruker hva som skal skje 4,8 Kommentar: Pårørende er mindre fornøyd med ferietilbudet enn for to år siden selv om ferietilbudet er det samme. Pårørende har også scoret noe dårligere på trygghet i boligen, men ligger fortsatt høyt.

Venneslaheimen - brukerundersøkelse 2016 2018 Snitt Norge 2018 (12 kommuner) Får den hjelp jeg har behov for 2,0 Fornøyd med maten 1,9 Benytter meg av aktivitetstilbudet 1,5 1,6 Trives på rommet mitt Trives sammen med ansatte Blir hørt av de ansatte Ansatte behandler meg med respekt Trygg på at de ansatte kommer når jeg trenger det Ansatte snakker klart og tydelig Snitt totalt Svarprosent: 100 %, intervju enkel variant, svaralternativ: 1- nei, 2 – ja Antall i utvalg: 19, antall svar: 19, antall kommuner med i undersøkelse: 12 Kommentar: Samme snitt totalt som landet. Ellers en liten nedgang siden 2016. Helst i forhold til ansatte snakker klart og tydelig.

Hægelandsheimen - brukerundersøkelse 2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (12 kommuner) Får den hjelp jeg har behov for 2,0 Fornøyd med maten 1,9 Benytter meg av aktivitetstilbudet 1,3 1,4 1,6 Trives på rommet mitt Trives sammen med ansatte Blir hørt av de ansatte Ansatte behandler meg med respekt Trygg på at de ansatte kommer når jeg trenger det Ansatte snakker klart og tydelig Snitt totalt Svarprosent: 100 %, intervju enkel variant, svaralternativ: 1- nei, 2 – ja Antall kommuner med i undersøkelsen: 12 Kommentar: Brukertilfredshet samme som for to år siden og snitt totalt som landet.

Hægelandsheimen- pårørendeundersøkelse 2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (25 kommuner) Resultat for beboer 4,8 5,2 5,0 4,5 Trivsel 5,1 5,4 Brukermedvirkning 4,9 4,3 Respektfull behandling 5,5 5,6 Tilgjengelighet Informasjon Helhetsvurdering 5,7 Snitt totalt 4,6 Svarprosent: 41 %, 1 – helt uenig, 6 – helt enig, antall i utvalg: 17, antall svar: 7 Antall kommuner med i undersøkelsen: 25 Kommentar: Høy pårørendetilfredshet. Omtrent samme som for to år siden. Ligger over snittet i Norge.

og deltakelse i aktivitet, oppleves bedre. Hægelandsheimen–pårørendeundersøkelse Utvalgte spørsmål der det er endring siden sist 2016 2018 Legetjenesten 5,4 4,8 Fysioterapitjeneste når det er behov 5,1 3,0 Mulighet for å komme til tannlege 4,4 5,7 Deltakelse i aktivitet 4,6 5,2 Spise når beboer ønsker det 5,3 Trivsel på rommet 4,9 Kommentar: Pårørende opplever at fysioterapitjenesten har blitt dårligere. Enheten vil se nøyere på hva som ligger bak tallene. Mulighet for å komme til tannlege og deltakelse i aktivitet, oppleves bedre.

Hjemmetjenesten Hægelandsheimen - brukerundersøkelse 2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (21 kommuner) Resultat for brukeren 5,5 5,0 5,2 Brukermedvirkning 5,1 4,8 4,6 Respektfull behandling 4,9 Tilgjengelighet 5,3 4,7 Informasjon Helhetsvurdering 5,4 5,7 Snitt totalt Svarprosent: 60 %, 1 – helt uenig, 6- helt enig. Antall i utvalg: 25, antall svar: 15 Antall kommuner med i undersøkelse: 21 Kommentar: Høy brukertilfredshet. Har økt siden 2016. Ligger også over landsnittet på alle områder.

Hjemmetjenesten Venneslatunet - brukerundersøkelse 2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (21 kommuner) Resultat for brukeren 5,3 4,9 5,2 Brukermedvirkning 5,0 4,8 4,2 4,6 Respektfull behandling 4,4 4,5 Tilgjengelighet 5,1 Informasjon Helhetsvurdering 5,5 Snitt totalt Svarprosent: 55 %, 1 – helt uenig, 6- helt enig, Antall i utvalg: 53, antall svar: 29 Antall kommuner med i undersøkelse: 21 Kommentar: Scorer litt dårligere enn for to år siden på de fleste punkter, bortsett fra på respektfull behandling. Kan ha sammenheng med økt press på tjenesten, høyere sykefravær og flere vikarer for brukerne å forhold seg til.

Hjemmetjenesten Venneslavegen - brukerundersøkelse 2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (21 kommuner) Resultat for brukeren 5,2 5,4 Brukermedvirkning 4,8 5,0 4,6 Respektfull behandling 4,4 Tilgjengelighet 4,9 Informasjon 5,1 Helhetsvurdering 5,3 5,5 Snitt totalt Svarprosent: 53 %, 1 – helt uenig, 6- helt enig, antall i utvalg: 75, antall svar: 40 Antall kommuner med i undersøkelse: 21 Kommentar: Høy brukertilfredshet. Ligger over landsgjennomsnittet. Scorer bedre på alle de fleste punkter.

Kommentarer fra brukere og pårørende: Tusen takk. Alt er ok. Har ingenting å klage på. Hjemmesykepleien er den største trygghet jeg har Jeg er kjempefornøyd med de ansatte som kommer hjem til meg. Å må jeg innom sykehjemmet er det helt topp. Mange ferievikarer å forholde seg til. Jeg savner å kunne ta mer enn en dusj i uka. Nye ansatte MÅ jo vise legitimasjon når de er her for første gang Er så takknemlig for god hjelp og støtte jeg får av hjemmesykepleien. Herlige, blide og omsorgsfulle ansatte kommer på besøk. Det lyser opp på dager som ikke alltid er like gode. Ønskelig om bedre presist oppmøte i helgene. Det beste fjordhotellet i Vennesla. Skulle ønske det var en kafe hvor han kan gå og sette seg ned å kjøpe et kakestykke og kaffe. Fantastisk betjening, de som arbeider fast. Mange fremmedspråklige som er vanskelige å forstå.

Oppsummering Svarprosenten har økt siden 2016 på alle områder. Dette er vi veldig fornøyd med. Landsgjennomsnittet vil si per i dag ca. 20 kommuner. Snittet kan endre seg ved årsslutt da det vil være flere kommuner å sammenligne seg med. NB! Ingen resultat for pårørendeundersøkelsen Venneslaheimen foreløpig. Ved en feiltakelse har pårørende-undersøkelsen for Venneslaheimen kun blitt sendt ut til pårørende til de samme som har deltatt på brukerundersøkelsen - 19 stk. Vi vil nå i ettertid sende ut til de resterende og resultatet vil bli presentert i årsmeldingen. På noen områder er brukere og pårørende mer fornøyde, mens på andre områder er de mindre fornøyde enn for to år siden. Stort sett kan vi konkludere med at brukere og pårørende stort sett er fornøyd med tilbudet fra helse og omsorg 