Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Omsorg for barn og permisjon
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Innhold Innhold Side 1.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg? Barnehage 2016.
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
INVE STORS IN AQUACULTURE INnovation in AQuaculture 1 Utviklingen i Bjugn Statistikk for 2014/15.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Knut Løyland Strukturelle endringstrekk ved etterspørsel etter utlån fra folkebibliotekene – erfaringer.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING november 2011 Anders Bakken, NOVA.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Bergen Studentsamfunn LIKESTILLING FOR MENN? Trenger vi likestilling for menn, og i så fall, hvorfor det? Guttorm Grundt; MannsForum.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Bortvalg og kompetanse
Topplederne i kommunesektoren
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Kultur for læring Regional samling for Sør-Østerdalsregionen
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Fattigdommens sosiale kostnader
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Kultur for læring Regional samling for Hamar-regionen
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utdanning Lister En presentasjon.
Velkommen til FORELDREKURS
Forskjeller mellom gutter og jenter
Klassereiser og utdanningens betydning
Betydningen av et kjønnsdelt arbeidsmarked
Høsten 2017 forelå rapporten på LIKESTILLING I IDRETTEN MED VEKT PÅ KJØNNSBALANSEN BLANT ANSATTE, TRENERE OG LEDERE I SÆRFORBUND utarbeidet ved Kari Fasting.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Ekspertutvalg om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kompetanseutvalget (2017- )
Utskrift av presentasjonen:

Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Lansering KD 2018-10-12 Camilla Stoltenberg

Mandat Alle elever har rett til like muligheter for god læring i skolen KUNNSKAP - BYGGE KUNNSKAPSGRUNNLAG Det overordnede formålet med utvalgets arbeid skal være å bygge et nyansert og balansert kunnskapsgrunnlag om hvorfor kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner oppstår TILTAK - GRUNNLAG FOR VALG AV VIRKEMIDLER Utvalgets arbeid skal gi lokale og nasjonale myndigheter et bedre grunnlag for å velge de mest effektive virkemidler og tiltak for å motvirke uheldige kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Utvalget startet sitt arbeid høsten 2017 Skal avgi sin innstilling innen 1. februar 2019. Utvalgets innstilling skal avgis i form av en NOU. Hovedtyngden av arbeidet bør legges på kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, mens konsekvenser for deltagelse i høyere utdanning bør anses som en sekundær problemstilling. Utvalgets arbeid skal også omfatte barnehagens arbeid ut fra barnehagens oppdrag slik det er formulert i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Utvalget kan se på frafall som en utfallsvariabel av forskjeller i skoleprestasjoner, men frafallsproblematikk som sådan bør ikke bli en primær eller for dominerende tematikk i utvalgets arbeid Forslag til tiltak bør primært være innrettet mot å påvirke årsakene til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, men utvalget kan også foreslå kompensatoriske tiltak ment å rette opp i allerede oppståtte forskjeller

NOU 2019 Situasjonsbeskrivelse Årsaker Tiltak

Grunnskole

Betydelige forskjeller mellom kjønn i gjennomsnittlige grunnskolepoeng 4,6 5,9 Gjennomsnittlig forskjell mellom gutter og jenter er 4,6 grunnskolepoeng i 2018. Forskjellen mellom barn av foreldre med og uten høyere utdanning er 5,9 grunnskolepoeng. Kilde: SSB, 2018

Jenter gjør det bedre enn gutter i hele fordelingen av grunnskolepoeng Kilde: SSB, 2018

En beskjeden forskjell i gjennomsnitt gir stor forskjell i kjønnsfordelingen i endene av skalaen 24,6 Blant elever som har under 30 grunnskolepoeng finner vi over dobbelt så mange gutter som jenter. I motsatt ende er det 2,5 ganger flere jenter enn gutter som har over 50 grunnskolepoeng. En beskjeden forskjell i gjennomsnitt fører til en stor forskjell i kjønnsfordelingen i begge ender av skalaen. 9,6 Kilde: SSB, 2018

Kjønnsforskjellen i grunnskolepoeng finnes i alle samfunnslag Kilde: SSB, 2018

Videregående skole

Sterk sammenheng mellom grunnskolepoeng og fullføring av vgo Figuren viser andelen av de som startet videregående opplæring i 2012 som har fullført videregående opplæring i løpet av fem år (2017). Det er over 10 prosentpoeng færre gutter enn jenter som fullfører videregående opplæring. Blant elever med mellom 10 og 24 grunnskolepoeng er fullføringsandelen under 20%. Kilde: SSB, 2018

Mindre kjønnsforskjell i fullføringsandel blant barn av høyt utdannede foreldre Figuren viser andelen av de som startet videregående utdanning i 2012 som har fullført videregående utdanning etter fem år (2017). Kjønnsforskjellen blant barn av foreldre uten lang høyere utdanning ligger rundt 10 prosentpoeng, mens forskjellen blant barn av foreldre med høyere utdanning på mer enn 4 år bare er halvparten så stor, litt over 5 prosentpoeng. Kilde: SSB, 2018

Høyere utdanning

Utdanningsnivået har økt siden 1970 37,4 29,6 8,9 6 Samlet hadde 10 % av kvinner og 13% av menn over 16 år høyere utdanning i 1980. I folketellingen i 1970 gjaldt dette 9% av menn og 6% av kvinnene. I 2016 hadde 37% av kvinner og 29% av menn høyere utdanning. Utdanningsnivå personer over 16 år. Kilde: SSB, 2018

Flere kvinner enn menn tar høyere utdanning Siden 1980 har det vært en økning i utdanningsnivået i befolkningen. Særlig har flere kvinner tatt kortere høyere utdanning. I 2016 hadde 38% av kvinner mellom 30-39 år i Norge kortere høyere utdanning, mens dette bare gjaldt 23% av menn. Allerede i 1980 gikk kvinner fra menn i andel med kort høyere utdanning i denne aldersgruppen, mens når det gjelder lengre høyere utdanning tok unge kvinner først igjen menn i 2011. Samlet hadde 10 % kvinner og 13% menn høyere utdanning i 1980. I 2016 hadde 37% kvinner og 29% menn høyere utdanning. Utdanningsnivå i aldersgruppen 30-39 år. Kilde: SSB, 2018

Tiltak

Hvordan velge tiltak når kunnskapsgrunnlaget er svakt? «Forslag til tiltak bør primært være innrettet mot å påvirke årsakene til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, men utvalget kan også foreslå kompensatoriske tiltak ment å rette opp i allerede oppståtte forskjeller» 1. Styrke kunnskapsgrunnlaget Bedre datagrunnlag Identifisere årsaker Prøve ut tiltak systematisk 2. Påvirke årsakene Endre inntak, gjennomføring, evaluering, tidspunkt og/eller form for evaluering, innhold - med mer? 3. Kompensatoriske tiltak Kvotering? Endre inntak til høyere utdanning?

«I følge The Guardian har jukset pågått i over ti år, og det har vært et klart mål at kvinneandelen skulle holdes lav» « Før 2010 var det 40 prosent kvinnelige studenter ved universitetet. Da skal det ha oppstått «en stille forståelse» i ledelsen om at kvinneandelen måtte ned. Målet var å ha under 30 prosent kvinner.»

TAKK

Er kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner en samfunnsutfordring?

Ikke enighet om betydningen av kjønnsforskjeller https://forskning.no/skole-og-utdanning/norske-skoleforskere-vi-ma- slutte-a-snakke-sa-mye-om-kjonn-i-skolen/1245977 «– Det er ingen tvil om at jentene gjør det bedre enn gutter i nesten alle fag og at det er mer problematferd blant guttene. Men vi må rette blikket et annet sted enn på kjønn for å gjøre noe med forskjellene i skolen. Kjønn får vi ikke gjort noe med.» Sigrun K. Ertesvåg, professor, Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger Forskning.no, oktober 2018

Flere kvinner med foreldre uten høyere utdanning fullfører bachelorgrader Oppnådd grad → Mor eller fars utdanning → Figuren viser antall fullførte grader i studieåret 2016-2017 fordelt på kjønn, nivå og foreldres utdanning. På bachelornivå ser vi at kjønnsforskjellen er relativt beskjeden for de med minst en forelder med lang høyere utdanning. Den er noe større for de med en forelder med kort høyere utdanning, mens det er dobbelt så mange kvinner som menn som tar bachelorgrad blant de med foreldre med videregående eller grunnskole som høyeste oppnådde utdanning. Samme tendens finner vi på mastergradsnivå, men effekten er mindre markant. En stor del av økningen i kvinners utdanningsnivå skyldes altså at flere kvinner med foreldre uten høyere utdanning fullfører bachelorgrader, og dette gjelder i større grad enn for menn. Kilde: SSB, 2018

DEBATT OM KVOTERING «Mangler mannlige psykologer Nå er 73 prosent av psykologene kvinner. Av dem som uteksamineres hvert år, er 82–85 prosent kvinner. Det finnes poliklinikker uten mannlige behandlere. Synes Nybø det er greit at man ikke vil ha tilgang til mannlige psykologer i helsevesenet? Universitetet søker om en prøveordning med en kvote på 30 prosent menn til psykologutdanningen.» Torgalsboen og Rund, Aftenposten 24. juli 2018 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/jPjz00/Statsraden-overstyrer-universitetet--Torgalsboen-og-Rund