Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Grete Sevje Muntlig eksamen i fremmedspråk 1. Muntlig eksamen  Hva er muntlig kompetanse?  Hvilke kompetansemål kan knyttes opp mot muntlig?  Hvordan.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Muntlig eksamen i historie
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Vurderingskriterier og oppgaver
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Borre ungdomsskole
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Nettverksledersamling
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Revidert læreplan i engelsk
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk” Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO ILS-UiO-11-2010

Vekting: Antydningsvis 20 % av karakteren? (OBS) Del 1: LYTTING Lytting med 2 gjennomlyttinger og svar på norsk Tidsbruk: (Lytting i separat rom eller i eksamenslokalet). Selve lyttingen har tradisjonelt ligget utenfor tidsrammen for den muntlige prøven, mens selve samtalen ligger inne i tidsrammen på maks. 30 min pr. elev. Lyttestoff: Primært sentralt utarbeidet lyttestoff. Subsidiært materiale som fremskaffes lokalt og fortrinnsvis hentes fra autentiske kilder, gjerne audiovisuelle tekster. Vekting: Antydningsvis 20 % av karakteren? (OBS) (lytting måles i tillegg i den faglige samtalen og i spontansamtalen) ILS-UiO-11-2010

UDE-skrivet: (2.2) … eksamensoppgaven skal utformes slik at alle elever får mulighet til å vise hva de kan (Altså: prøve forståelse med svar på norsk slik at alle får vist hva de forstår uavhengig av produksjonskompetansen på målspråket.)

Del 2: PRESENTASJON Eleven presenterer et tema som er hentet fra arbeidsområdene som fremkommer i fagrapporten (som igjen bygger på læreplanens kompetansemål). Forslag til tidsbruk: 5 min – 10 min avh. av antall elever. Tema oppgis/trekkes 48 timer før eksamen (egenvalgt presentasjonsform og evt. problemstilling). I tillegg til det rent språklige ved presentasjonen prøves her kompetansemålene innen hovedområdet Språk, kultur og samfunn (Utformingen av ppt’er/stikkord etc. skal ikke vurderes for seg, bare sees på som en støtte for elev og evt. mottakere i presentasjonen av stoffet) Vekting: antydningsvis ca 30 % (OBS) ILS-UiO-11-2010

UDE-skrivet: (2.2) Eksamen skal ha en direkte sammenheng med det faglige arbeidet som er drevet i klassen eller gruppen gjennom skoleåret og fagrapporten. Det er en forutsetning at oppgaven utfordrer elevens kompetanse i å bruke kunnskaper og vise forståelse og selvstendighet i behandlingen av stoffet og ikke bare prøver elevenes evne til å reprodusere kunnskap. Det er derfor særlig viktig at oppgaven åpner for en problematiserende og drøftende tilnærming. (2.4) Elevene kan ta med seg notater fra forberedelsesdelen. Disse notatene skal ikke vurderes. Notater fra forberedelsesdelen er ment brukt som en støtte for eleven under eksamen.

Del 3 SPONTAN INTERAKSJON (samhandling) (”SPINT”) a) faglig samtale Samtale om temaet i presentasjonen. Samtalen initieres av eksaminator (og sensor) og skal ha preg av en faglig samtale, dvs. om temaet. Tidsbruk: ca. 5 minutter (om presentasjonen er kort, kan det være naturlig å bruke noe mer enn 5 minutter her) Samtalen avholdes for å få ytterligere fram elevens individuelle kunnskaper om emnet og språklige kompetanse. Samtalen bør være individuell selv om presentasjonen evt. er i par eller gruppe. Vekting: Ca. 20 % (dvs at presentasjonen + samtalen om den til sammen teller omtrent halvparten av karakteren) OBS ILS-UiO-11-2010

UDE-skriv: (2.4) Ved muntlig eksamen vil det være naturlig å legge opp til en todelt eksamen, der elevene får en fastsatt tid til presentasjonen etterfulgt av en faglig samtale mellom elevene, faglærer og sensor. Ved gruppeeksamen må det beregnes tid nok til at individuell vurdering sikres. Formålet med samtalen er å sikre at karakteren blir satt på basis av den individuelle kompetansen til hver elev slik den kommer frem på eksamen. Utgangspunktet for samtalen er gitt eksamensoppgave og elevens presentasjon, samt eventuelle andre deler av fagrapporten som har relevans for temaet.

Del 3 SPONTAN INTERAKSJON (samhandling) (”SPINT”) b) spontansamtale Spontan (ikke forberedt) samtale mellom eksaminator og elev i en form for rollespill e.l. Eksaminator bør være samtalepartner for best mulig å illudere en morsmålsbruker og kunne hjelpe eleven framover Tidsbruk: ca. 5-8 minutter ( i tillegg må det regnes et par minutter til å sette seg inn i kommunikasjonssituasjonen/ instruksen) Samtalen: Her prøves elevens kompetanse i spontan interaksjon (samhandling) i en ikke-forberedt situasjon og med ikke-forberedt tema med lærer som en tilnærmet ”innfødt” språkbruker Vekting: Ca. 30 % ILS-UiO-11-2010

UDE-skriv: (1.3.5) Grunnlaget for vurderingen er kompetansemålene i læreplanen (Altså: den helt uforberedte samtalen der også tema er ukjent på forhånd må prøves: ” … eleven skal kunne delta i enkle, spontane samtalesituasjoner”) Rundskriv Udir 1 2010: “… eksamineringen skal gi eleven mulighet til å vise kompetanse i en så stor del av faget som mulig,” (2.2) … eksamensoppgaven skal utformes slik at alle elevene får mulighet til å vise hva de kan (Altså: Eksaminator må sørge for dette, og det vil være lettere hvis hun har en rolle i situasjonen) Rundskriv Udir 1 2010: “Eksamen skal derfor organiseres slik at elevens kompetanse i faget kommer til uttrykk.”

Oppsummering Eksamen har tre deler som prøver de ulike muntlige ferdighetene representert i læreplanen for fremmedspråk LK06 (lytting, presentasjon, spontan interaksjon) med følgende fordeling/vekting i forhold til vurderingen/karaktersettingen: Ren lytteforståelse: teller ca halvparten Presentasjon av et tema Samtale: Ca halvparten (den spontane samtalen teller mest) den faglige oppfølgingssamtalen til presentasjonen den spontane samtalen ILS-UiO-11-2010

Forslag til modell - fremmedspråk Muntlig eksamen LK06 1. Lytting 2. Presentasjon av et tema 3 Spontan interaksjon (samhandling) a) Om tema b) I en situasjon ILS-UiO-11-2010

Lykke til!!! ILS-UiO-11-2010