Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring «En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Innovasjon og gevinstrealisering henger sammen Gevinster skapes når mennesker utfører tjenester og arbeidsprosesser på nye måter Gevinstrealisering handler om å drive organisasjonen gjennom en endring Identifisere gevinster, planlegge, måle/følge opp, og hente ut gevinster
Hva er gevinstrealisering? handler om aktiviteter som gjennomføres for å oppnå gevinster. Gevinst er verdier, positive effekter som oppnås ved å ta nye løsninger i bruk
Det finnes gevinstrealiseringsmetodikk som hjelper deg med å Sikre at du realiserer de gevinstene du identifiserte ved oppstart Vurdere hvilke gevinster som er realistisk å hente ut Vurdere hva som må til for at verdier skal kunne hentes ut. Er det for eksempel behov for ekstra aktiviteter inn i tiltaket for å sikre at det er mulig å hente ut gevinstene? Vurdere om det er verdt å iverksette disse aktivitetene for å få ut resterende gevinster Vurder om dere i det hele tatt skal iverksette tiltak om man ikke får hentet ut nytten som var tiltenkt Kilde: Direktoratet for økonomistyring
Hovedkriterier for god praksis Sette mål for prosjektene(effektmål) Kartlegge berørte grupper Nullpunktsmåling Lønnsomhetsanalyse Identifisere endringstiltak for å kunne realisere gevinster Ansvar og frister for oppfølging av gevinster Måle forventede gevinster Kilde: Direktoratet for økonomistyring
Dagens tjeneste og arbeidsprosess Ny tjeneste og arbeidsprosess Gevinster kan realiseres ved å endre på tjenester og arbeidsprosesser Dagens tjeneste og arbeidsprosess Slik jobber vi i dag Ny tjeneste og arbeidsprosess Slik skal vi jobbe Endring Endring som ny måte å jobbe på medfører Gevinst Positiv effekt av endringen Kommunen benytter papirbasert kommunikasjon Kommunen innfører elektroniske PLO-meldinger Meldingsflyten digitaliseres og automatiseres Frigjort tid Bedre tjenester
Fra Veikart for tjenesteinnovasjon www.ks.no/veikart
I KS` Gevinstkokebok brukes dette som eksempler på gevinster
Gevinster kan også være Unngåtte kostnader Nye løsninger som bygger opp under f.eks investering i forebyggende tiltak Utsatt innleggelse i institusjon Tid Redusert kjøretid i hjemmetjenesten Redusert saksbehandling Kvalitet Bedre arbeidsprosesser Økt egenmestring og livskvalitet Bedre tjenester
Hvorfor? Hvordan ellers vite om vi når de målene vi har satt oss? Økt kvalitet på tjenestene og mer fornøyde innbyggere Læring og trivsel i organisasjonen
«Alle» er opptatt av gevinstrealisering «Alle» er opptatt av gevinstrealisering. Her er en hvorforanalyse fra Østre Toten kommune HVORDAN kan vi oppnå dette?