Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
INNOVASJONS- MILJØER Tommy Hernes og Sten Celius, KS Kritiske suksessfaktorer i kommunalt næringsarbeid.
Hverdagsrehabilitering
Strategisk ledelse og IKT
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Morgendagens kompetanse
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
Tidlig ute med elektronisk meldingsutveksling.  Informasjonsutveksling mellom sykehus og kommune angående pasienter som innlegges på sykehus eller skrives.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Mal – ambisjoner.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Workshop Gevinstrealisering av PACS/RIS Ingerid Gunnerød Rådgiver Helse Midt-Norge.
Sikker digital posttjeneste Digital postkasse til innbyggere Kontakt- og reservasjonsregisteret Kunnskapsfrokost, 15 april 2015 Difi er i ferd med å.
SvarUt er svaret …men hva var spørsmålet? Stiklestad Asle Brustad og Eistein Guldseth, Sør-Trøndelag fylkeskommune Erin Folde, Fosen regionråd.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Samhandling og prosessledelse
Markedsføring.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Hva er gevinstrealisering og hvordan gripe det an?
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
5. Mindre LISE-tiltak* (LT) og Milepæler (MP)
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Implementering og arbeidsprosesser
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Mal for prosjektrapportering
Plan om 30 kommuner, med utgangspunkt i TELMA.
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet.
Hvordan står det til i byggenæringen og hvordan måle produktivitet?
Erfaringer fra Oslo kommune – slik gjør vi det i Gerica Erfaringskonferanse i Kristiansand12. oktober Camilla R. Holm, Oslo kommune.
Pasientens legemiddelliste
Rollen som lederkommune i ASSS barnevern
Pasientens legemiddelliste
TELMA Felles telemedisinsk løsning på Agder Avstandsoppfølging av personer med kroniske lidelser KOLS undervisningsdag Delprosjektleder Camilla Gabrielsen,
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Innovasjonspartnerskap
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Frode Kyrkjebø, dagleg leiar, KS Sogn og Fjordane
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring «En selvstendig og nyskapende kommunesektor»

Innovasjon og gevinstrealisering henger sammen Gevinster skapes når mennesker utfører tjenester og arbeidsprosesser på nye måter Gevinstrealisering handler om å drive organisasjonen gjennom en endring Identifisere gevinster, planlegge, måle/følge opp, og hente ut gevinster

Hva er gevinstrealisering? handler om aktiviteter som gjennomføres for å oppnå gevinster. Gevinst er verdier, positive effekter som oppnås ved å ta nye løsninger i bruk

Det finnes gevinstrealiseringsmetodikk som hjelper deg med å Sikre at du realiserer de gevinstene du identifiserte ved oppstart Vurdere hvilke gevinster som er realistisk å hente ut Vurdere hva som må til for at verdier skal kunne hentes ut. Er det for eksempel behov for ekstra aktiviteter inn i tiltaket for å sikre at det er mulig å hente ut gevinstene? Vurdere om det er verdt å iverksette disse aktivitetene for å få ut resterende gevinster Vurder om dere i det hele tatt skal iverksette tiltak om man ikke får hentet ut nytten som var tiltenkt Kilde: Direktoratet for økonomistyring

Hovedkriterier for god praksis Sette mål for prosjektene(effektmål) Kartlegge berørte grupper Nullpunktsmåling Lønnsomhetsanalyse Identifisere endringstiltak for å kunne realisere gevinster Ansvar og frister for oppfølging av gevinster Måle forventede gevinster Kilde: Direktoratet for økonomistyring

Dagens tjeneste og arbeidsprosess Ny tjeneste og arbeidsprosess Gevinster kan realiseres ved å endre på tjenester og arbeidsprosesser Dagens tjeneste og arbeidsprosess Slik jobber vi i dag Ny tjeneste og arbeidsprosess Slik skal vi jobbe Endring Endring som ny måte å jobbe på medfører Gevinst Positiv effekt av endringen Kommunen benytter papirbasert kommunikasjon Kommunen innfører elektroniske PLO-meldinger Meldingsflyten digitaliseres og automatiseres Frigjort tid Bedre tjenester

Fra Veikart for tjenesteinnovasjon www.ks.no/veikart

I KS` Gevinstkokebok brukes dette som eksempler på gevinster

Gevinster kan også være Unngåtte kostnader Nye løsninger som bygger opp under f.eks investering i forebyggende tiltak Utsatt innleggelse i institusjon Tid Redusert kjøretid i hjemmetjenesten Redusert saksbehandling Kvalitet Bedre arbeidsprosesser Økt egenmestring og livskvalitet Bedre tjenester

Hvorfor? Hvordan ellers vite om vi når de målene vi har satt oss? Økt kvalitet på tjenestene og mer fornøyde innbyggere Læring og trivsel i organisasjonen

«Alle» er opptatt av gevinstrealisering «Alle» er opptatt av gevinstrealisering. Her er en hvorforanalyse fra Østre Toten kommune HVORDAN kan vi oppnå dette?