Hvordan skal norsk luftfart møte fremtiden?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Advertisements

STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Fra regional flyplass til global aktør
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
”Flyplassnytt” Planforum Halden Terje Pettersen Sekretariatsleder Regionrådet for Mosseregionen.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Alternativer til nett Enova og Statnett starter FoU-prosjekt for å få fram de beste totalløsningene Nasjonal kraftsystemmøte, Gardermoen, Jan.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Dialogkonferanse Helsevikarer. Dialogkonferanse Konkurransen som kommer Rammer for dagen og dialogen Presentere våre behov, diskutere utfordringer og.
Olje som verdens blod. Olje i internasjonal politikk 95 prosent av all transport med fly, båter og biler er basert på drivstoff fra olje. Derfor er nesten.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA AOC-møte 13. mai 2016 Agenda: 1) Godkjenning av referat 2) Byggesaker 3) Informasjon fra andre fora 4) Innmeldte saker 5) Runden.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA AOC-møte 8. januar 2016 Agenda: 1) Godkjenning av referat 2) Byggesaker 3) Informasjon fra andre fora 4) Innmeldte saker 5) Runden.
Kontrollstasjonen 2017 Myndighetenes workshop om kontrollstasjonen 27. mai 2016 Magne Fauli.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Værøy. Lofoten Viking AS Lofoten Viking as er en datterbedrift i Nord Norges største fiskerikonsern Nergård AS Produksjon og omsetning Pelagisk og hvitfisk.
Reketråling: Potensiale og utfordringer Adm.dir. Audun Maråk.
YRKESORGANISASJONENES SENTRALFORBUND Fra  Tariff 2006  Utvalgsarbeid  Tariff 2007  HA 2007  Tariff 2008.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Regnskap og regnskapsrutiner
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Regional planstrategi
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
FRA DRIFT I AVDELING TIL UTSKILLING I SELSKAP
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Ekstraordinær generalforsamling
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Gang.
LOfavør – landets beste fordelsprogram
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Margrethe Helgebostad
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
HMS © Caritas Norge..
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
En fremtidsrettet jordbruksproduksjon
Norden som foregangsregion
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Tilbud og etterspørsel
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skal norsk luftfart møte fremtiden? (Fra et flyselskaps perspektiv) ATM konferansen 29. mai 2018 Ove Myrold, direktør Public Affairs & Infrastructure

Norsk luftfart har hatt en spennende utvikling de siste årene: Store endringer Norwegian har vokst til å bli en internasjonal aktør, og har nå mesteparten av sin omsetning (56%) utenfor Skandinavia. Langdistansesatsingen er en vesentlig årsak. Widerøe er solgt av SAS og står på egne ben, med norsk eier (Torghatten / Fjord1), og utvider virksomheten til også å omfatte regionale jetfly. SAS har kommet gjennom krisen i 2012, og har gått med overskudd de tre siste årene, fornyer kortdistanse flyflåten (80(+) med nye Airbus A 320 NEO), øker og fornyer intercont-flåten, og introduserer stort omfang av wet-lease (34 regionalfly). Vi har sett nye norske selskaper komme og gå, eksempler FlyNonstop og FlyViking. I tillegg har stadig flere utenlandske flyselskaper fått øynene opp for Norge, med både flere direkteruter til bl.a. Nord Norge, men også flere intercont ruter til OSL.

Norsk luftfart står nå ovenfor ytterligere store endringer: Luftfarten er internasjonal, og vi blir påvirket av alt som skjer rundt oss Liberalisering innen global luftfart har vært gjennomgangsmelodien i mange år, men dette har ikke vært gjeldende i mange land utenfor vår del av Verden, som f. eks. Russland og Kina. Det politiske klimaet har stoppet opp ytterligere liberalisering. Fortsatt er det sånn at kun ett flyselskap får lov å fly over Sibir for hvert land i Europa. BREXIT er en stor utfordring dersom det ikke blir en avtale innen tidsfristen; all flytrafikk til/fra Storbritannia kan stopp helt opp (i slutten av mars neste år). Gamle bi-laterale luftfartsavtaler med UK gjelder ikke lenger, så en må evt inngå helt nye avtaler. Norge kan få en ekstra utfordring siden vi ikke er del av EU. Konsolidering innen bransjen vil bli forsterket, etter at Air Berlin og Monarch har forsvunnet det siste året. Vi har alle fulgt med på IAGs mulige oppkjøp av Norwegian. Hva vil i så fall bli konsekvensene her i Norge? Hva med eierskapet til SAS?

Liberalisering og rammebetingelser Liberalisering av luftfartsavtaler er viktig, men nå er det rammebetingelsene som er den største utfordringen; nye nasjonale regler og skatter begrenser konkurranse og vekst. Internasjonale regler gir mulighet for «Level Playing Field», men nasjonale initiativer virker motsatt. Dette påvirker konkurransesituasjonen. I Sverige har man nettopp fått sin flygskatt. I Danmark har man en motsatt situasjon; man satser på luftfart. Parallelt arbeider begge lands lufthavnseiere med store endringer for å få ned luftfartsavgiftene. I Norge har de økonomiske rammebetingelsene for flyselskapene blitt sterkt forverret; økt mva, harmonisering av lufthavnsavgifter mellom innland og utland, økt CO2-avgift på innenlandsk flydrivstoff, og til sist flypassasjeravgiften. Avinor har klart å holde sine avgifter nede. For SAS ble overskuddet fra ruter i Norge halvert på grunn av alt dette i 2017. Noe tilsvarende har vi hørt fra de andre norske flyselskapene.

40-50% av det SAS-passasjerene betaler går til Avinor og staten Figuren viser fordelingen av skatter og avgifter på en gjennomsnittsbillett: Inntekt SAS skal dekke alle operative og finansielle kostnader, inkludert lønnsutgifter, catering, handling og fuel, og evt. gi et overskudd!

Vil vi ha store norske flyselskaper i fremtiden? Mer om konsolidering IAGs planer om kjøp av Norwegian kan bety endringer i den norske produksjonen, - om dette skulle bli en realitet. SAS har i en årrekke vært 50% eiet av de tre skandinaviske statene. Nå har både den svenske og norske stat sagt at de vil selge seg ut, og allerede nå er den norske stats eierandel i SAS redusert fra opprinnelige 14,3% til ca 9,8%. Vil en industriell aktør kjøpe SAS? Bransjen er stadig mer internasjonal, og vi vil se en «utvanning» av det nasjonale. Vi har sett dette med KLM / Air France, British Airways / Iberia / Aer Lingus, og mye vil skje i Italia. Lufthansa eier nå Austrian, Swiss og SN Brussels, i tillegg til Eurowings. Lønns- og arbeidsvilkår er ikke harmonisert i Europa. Vi vil se at stadig flere piloter og cabin crew kommer fra andre land enn Skandinavia. Hva kan myndighetene gjøre? Avgjørende for norske flyselskapers fremtid er at man velger å satse på luftfarten.

Flyselskapene i Norge satser på fremtiden Gitt at rammebetingelsene ikke blir ytterligere forverret, og at man på politisk hold velger å satse på luftfart, så gjør flyselskapene i alle fall sitt: Etterspørselsveksten er størst på innkommende turisme. Det er faktisk utlendinger som står for veksten i norsk luftfart de siste årene. Nordmenn flyr ikke stadig mer og mer. Sammen med Avinor har vi gjennomført en rekke tiltak for at det skal bli enklere og mer attraktivt å fly til Norge. Et ferskt eksempel er «Domestic Transfer» på OSL, som nå er på plass. Flyselskapene i Norge satser på nyere og mer miljøvennlige fly, og har opprettet flere nye ruter til/fra Norge. Utslippene per flybevegelse er drastisk redusert. Samtidig har vi sammen med Avinor gjort mye for å få fokus på nye miljøtiltak som monner; bærekraftig biodrivstoff, - som helst bør produseres her, og finansieringsmodeller så som CO2-fond for å få dette realisert. Likeledes er vi sammen med Avinor med på å se på mulighetene for elektriske fly om noen år, - selv om dette ligger langt frem i tid for de store flyene som Norwegian og SAS opererer. Til sist; Avinor har en rekke flyplasser med nok kapasitet, så det er ikke utfordringen. Lufthavnene i Norge har en høy standard.

Oppsummert: Norsk luftfart vil levere Det vil bli store endringer uansett, men hvilke er vanskelig å spå. Imidlertid har de norske selskapene vist at vi kan klare store omstillinger, og derfor er jeg trygg på at vi vil klare det som kommer. Norske flyselskaper vil være i forkant med nye løsninger og i å oppfylle bærekraftsmål. Takk for oppmerksomheten!