Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt Joachim Rønnevik Seminar om båt- og ferjeutfordringer, KS 26. oktober 2015 29.12.2018
Det norske ferjemarkedet 130 ferjesamband og 200 ferjer 21 mill. kjøretøy årlig Årlig omsetning på 5 mrd. kr, hvorav 50 % er tilskudd Staten vil kjøpe ferje- tjenester for ca. 1 mrd. kr i 2016 29/12/2018
Riksveg / fylkesveg I dag er det: 17 riksvegsamband (9,6 mill. kjøretøy) 113 fylkesvegsamband (11,4 mill. kjøretøy) 11fylkeskommunale innkjøpere Fylkeskommunene selvstendig juridiske enheter Noen fylkeskommuner bruker Statens vegvesen som innkjøper av ferjetjenester, andre kjøper inn på egen hånd
Økte kostnader Generell kostnadsøkning Trafikkvekst/tilbudsøkning Risiko Myndighetskrav Organisering og gjennomføring av kjøp av ferjetjenester 13.11.2014 Strategier for ferjedrift
Bakgrunn for arbeidet Arbeidet satt i gang på bakgrunn av spørsmål i brev fra SD av 7. oktober 2014: Hva er kostnadsdrivere i ferjedriften? Gir anbudsutformingen kostnadsvekst? Bør en annen organisering av kjøp vurderes for riks- og fylkesvegferjedriften? Er det mulig å styrke Statens vegvesens rolle som innkjøper i det samlede ferjemarkedet? Konkurransesituasjonen i markedet. Hvordan har utviklingen vært? Er det mulig å ta grep for å bedre konkurransesituasjonen? 29.12.2018
Mandat for arbeidet Statens vegvesen ønsker som innkjøper av ferjetjenester å legge opp til et velfungerende marked ved å sikre en balansert risikofordeling mellom tilbyder og Oppdragsgiver, jf. Prop 1 S 2014-2015 Ferjemarkedet er kjennetegnet av at det er kapitalintensivt og ferjene har en lang levetid – langsiktig perspektiv for utredningsarbeidet Målsettingen at arbeidet skal rettest bredest mulig, mot både forhold hos oppdragsgiver, leverandørmarkedet, anskaffelsesprosedyrer og avtaleforhold mellom partene. Tiltakene på lang sikt har som ambisjon å sette premissene for utviklingen av ferjemarkedet frem mot 2050. Tiltakene skal være konkrete og skal kunne gjøres gjeldende for kontrakter med oppstart fra og med 2021. 29.12.2018
Prosessen så langt Opprettet en arbeidsgruppen med representanter fra Statens vegvesen og fylkeskommunene Sikre regional involvering og forankring i analyseprosessen Arbeidsgruppen har deltatt i planleggingen av anskaffelsen av tiltaksanalysen. Gjennomført regionale møter for å få innspill på målsettingen med tiltaksanalysen, herunder samfunns- og effektmål 29.12.2018
Tiltaksanalysen Oppdraget skal gjennomføres som tre deloppgaver: Premissanalyse - klarlegge rammebetingelser, forutsetninger, fakta, utfordringer og handlingsrom. Skal minimum dekke følgende områder: Markedsanalyse, kontraktstrategi, kravspesifikasjon for materiell, finansiering og eierskap av materiell, strategisk og økonomisk bedriftsanalyse, og organisering av kjøp av ferjetjenester. Tiltaksutvikling – utvikling av tiltak basert på premissanalysen Konsekvensanalyse – analyse av konsekvenser av foreslåtte tiltak 29.12.2018
Oslo Economics tilbud 29.12.2018
Premissanalysene - verdikjedeperspektiv 29.12.2018
Premissanalyse Teknologisk utvikling og etterspørsel etter ferjetjenester: Transportmarkedene Ferjeavløsning Teknologisk utvikling Ferjeforvaltningens organisering og behov: Organisering (hvem gjør hva?) Kompetanse, kapasitet og evne til å håndtere risiko 29.12.2018
Premissanalyse Kontraktstrategi: Gjeldende regelverk Forhold i markedet Forhold hos oppdragsgiver Innretning og valg av anbudsprosess Kontraktens innhold og oppfølging Kravspesifikasjoner: Gjennomgang av dagens kontrakter Gjennomgang av krav i andre markeder Dagens krav ift hvordan de påvirker markedet, tekniske løsninger, leverandørutvikling, nyinvestering, konkurranse, og kostnader 29.12.2018
Premissanalyse Analyse av leverandørmarkedet: Markedsanalyse Finansiering og eierskap Strategisk og økonomisk bedriftsanalyse Finansiering og eierskap av materiell: Det norske ferjemarkedet Utenlandske ferjemarkeder Ulike deler av sjøfarten Andre transportmarkeder 29.12.2018
Involvering av ferjeforvaltning og markedet Premissanalysen: Data- og informasjonsbehov om ferjedriften (riks/fylke) Bidrag fra arbeidsgruppen – involvering region/fylke Intervjuer/møter med aktørene Tiltaksutvikling Åpen prosess – workshop/konferanse Konsekvensanalyse Involvering av arbeidsgruppen 29.12.2018
Videre prosess Anbefalinger: Behandles i arbeidsgruppen Høring Oversendes Samferdselsdepartementet Ambisjon at resultatene av arbeidet og anbefalte tiltak skal kunne innarbeides i Stortingsmeldingen om NTP 2018- 2027. Tiltakene på lang sikt har som ambisjon å sette premissene for utviklingen av ferjemarkedet frem mot 2050. Tiltakene skal være konkrete og skal kunne gjøres gjeldende for kontrakter med oppstart fra og med 2021. 29.12.2018
Takk for oppmerksomheten 29.12.2018