BehovET for høyderedskap på Øvre Romerike

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Hva kan brannvesenet bidra med - før, under og etter en brann?
Krav til sikkerhet ved brann i kap
Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Karmøy brann- og redningsvesen
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Teknisk forskrift (TEK 10) og universell utforming
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
(Ansatt i annen avdeling)
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Kveldskurs for nybegynnere 10. mars 2015 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Tverrfaglig kunnskap Samarbeid med rådgivende ingeniører Hvem tar.
Bygg og uteområder. For nye byggverk o krav er gitt i tekniske forskifter til plan- og bygningsloven Ved oppgradering må det gjøres prioriteringer i.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Galleri Oslo - Oslo Brannverngjennomgang med leietakers brannansvarlige 2014.
Rehabilitering søknadsplikt – forskriftskrav Byggesaksseminar Tromsø 16. nov 2010 Frank Bjørkum, juridisk rådgiver.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Kapittel 4Lover - Forskrifter - Standarder © Copyright Side 1 av 15 INNHOLD 1 Arbeidsutstyr, Kraner, Trucker og Maskiner 2 Arbeidsområder og krav til personell.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
 En branncelle holder i 1 time  En vanlig dør holder i 15 min, legg våte håndduker i gulvsprekken ved dørene  Ved røykfylt korridor, minst mulig åpning.
Statusinformasjon til Aurskog-Høland kommunestyre Jan Gaute Bjerke Brann- og redningssjef.
Brannforebyggende forum 2016 Siste nytt fra DSB 13. September 2016Anne Rygh Pedersen.
UTNYTTINGSGRAD MÅLEREGLER. MANGE REGLER OG BETEGNELSER Byggteknisk forskrift: TEK10 kapittel 5 og 6, TEK10 finnes på nettet: NS 3940: Norsk.
Vannskuterforvaltning KS
Glåmdal brannvesen IKS
Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre
Erfaringer fra rasulykke
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
ROS-analyse.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Permisjoner 3. april 2017.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
KRAV OM HEIS I BYGGVERK TEK10 § 12-3
Beredskapsorganisering knyttet til selvangivelsesperioden
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Invitasjon til julestyremøte i ØRH
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
HMS © Caritas Norge..
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Modell av ferdig bygg Strategisamlinga
Verdiøkning.
Ansvar for sikkerhet i idrettsanlegg
Borregaard og hensynssonen
Feiertjenesten på Øvre Romerike
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
BRANNSIKKERHET VED ARRANGEMENTER.
Samlokalisering etter fusjon
UU og Fylkesmannens rolle
Informasjon om IUA-region
Bjørn Bakkhaug, Ålesund
Ymse om regelverksutvikling
Detaljregulering Bertramjordet Borettslag
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Brann kan forhindres ved forebygging, kunnskap og sunn fornuft.
Bygg og uteområder Kort introduksjon til modulen.
Eldre vil bo der andre bor og være en del av det levende liv….
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
UTNYTTINGSGRAD MÅLEREGLER
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

BehovET for høyderedskap på Øvre Romerike

Det er kommunestyret som i prinsippet bestemmer hva slags bygg som skal bygges, og hva slags beredskap kommunen skal ha. Kommunens politikere må da også innse at hvis de i reguleringsplaner åpner for bygging av høyhus, vil det få konsekvenser for brannvesenets beredskap. -Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

Hendelser i andre distrikt Dette kunne like gjerne ha skjedd på Øvre Romerike.

ASKO brannen

Nedre Foss gård

Løvenstad

Dagens situasjon Øvre Romerike brann og redning- IKS har ikke høyderedskap. På brannbilene er det bærbare skyvestiger og våre mannskaper har mulighet til å nå opp til 3 etasje.

Manesjen Jessheim

Bygningsmasse Øvre Romerike Sentrumsområdene i våre kommuner på har mange eldre bygg i flere etasjer hvor det også bor mennesker. Mange av leilighetene er bebodd av mennesker som kommer inn under det vi kaller risikoutsatte grupper. Det finnes også flere store industri- og lagerbygg i distriktet.

Alternativ rømningsveg fra branncelle

§ 11-13. Utgang fra branncelle Brannceller i byggverk i risikoklasse 4 (boligbygg) med inntil 8 etasjer kan ha utgang til ett trapperom utført som rømningsvei. Dette forutsetter at hver boenhet har minst ett vindu eller balkong som er tilgjengelig for rednings- og slokkeinnsats.

Eksempel på oppstillingsplasser for høyderedskap

Publikum har en forventning om at brannvesenet har høydeberedskap. Når det bygges en boligblokk med et trapperom, er det i teknisk forskrift satt krav til at et vindu eller balkong i hver boenhet skal være tilgjengelig for brannvesenets høyderedskap.

Lokale utfordringer for brannvesenet Konsekvensutredning utarbeidet av Norconsult i 2014: Lokalisering av ny brannstasjon i området Jessheim

Situasjonen i 2014

Brannmannsheis når bygningene høyere enn 8 etasjer! I byggverk som er høyere enn brannvesenets høyderedskap kan nå, vil det være en vanskelig oppgave for røykdykkere å gjøre en rask og effektiv innsats i de øverste etasjene med mindre atkomsten tilrettelegges. En brannmannsheis skal sikre at brannvesenets innsats kan skje raskt også i høye byggverk.

Skovlykvartalet på Jessheim

Dæhlie får ja til 14 etasjer i Sundet

HMS iht. Arbeidstilsynet: Bruk av stige er tillatt hvis: risikoen er liten bruken er kortvarig forholdende på arbeidsplassen ikke kan endres av arbeidsgiver, eks. stillas... det skal ikke brukes frittstående stiger som er høyere enn 6 meter. Frittstående kombistiger skal ikke brukes høyere enn 4 meter. stige er uegnet til redning av mennesker.

Konklusjon Kommunen skal ha et brannvesen som er organisert og dimensjonert på grunnlag av den risiko og sårbarhet som foreligger. Hendelser i nærliggende distrikt belyser utfordringer som i stor grad også kan hende hos oss. Ved alle hendelser som utvikler seg i høyden vil bruk av lift være mer effektiv i slukningsarbeidet samtidig som sikkerheten til mannskapet blir bedre ivaretatt. Det er nødvendig med egen høyderedskap ved Øvre Romerike brann og redning IKS