Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
La ungdommen undervise kidsa!
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
UTV i Sandefjord Kommune
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Fra læreplanen i norsk:
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Grammatikkspill for elever på Internett - bokmål og nynorsk
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Språket som system.
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Nye websider for Sørli skole
Analyser en sakprosatekst
Vurdering av pedagogisk programvare
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
”Morderne” Fra novelle til film.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Argumenterende tekster
| Fleirspråklegheit. Fleirspråklegheit dei fleste land i verda er fleirspråklege omtrent halvparten av befolkninga på jorda bruker meir enn eitt språk.
SVERRESBORG SKOLE Skoleåret 2013/2014 Litt om skolen Språkvalg Valgfag Ungdomsmiljøet Foreldrerollen.
Informasjonsmøte november 2016
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Mangfold og fellesskap
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
| Fleirspråklegheit.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2 Professor Janne Bondi Johannessen og språkingeniør Kristin Hagen Tekstlaboratoriet Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo

Program for kurset 09.00 – 09.15 Kort presentasjon av GREI 09.15 – 09.45 Teori: ordklasser 09.45 – 10.15 Ordklassespill – demonstrasjon og spill selv 10.25 – 11.00 Ordklassespill – demonstrasjon og spill selv 11.15 – 12.00 Teori: setningsledd 12.00 – 13.00 Lunsj 13.00 – 14.00 Analysere og bygge trær 14.05 – 15.00 Setningsleddsspill – demonstrasjon og spill selv

Kort presentasjon av GREI og VISL Presentasjon av GREI-siden En kort titt inn i VISLs grammatikkverden Bygge og studere syntaktiske trær Spill Hvordan bruke VISL i undervisningen Hvordan utvikles VISL-sidene Litt fra en liten pilotundersøkelse

GREI-siden http://www.tekstlab.uio.no/grei/ GREI = Grammatikkspill for Elever på Internett – bokmål og nynorsk GREI-siden er en norsk web-side med brukerveiledning, lærertips og direkte lenker til spill og andre grammatikkverktøy for bokmål og nynorsk Alle spill og verktøy befinner seg på den danske VISL-siden. GREI er norsk inngangsportal med lenke til VISL VISL-siden tilbyr spill og analyser for i alt 25 språk i tillegg til bokmål og nynorsk GREI-siden er laget for elever fra 5. klasse på mellomtrinnet til og med 3. klasse på videregående

GREI-siden http://www.tekstlab.uio.no/grei/ GREI-siden ble laget i 2003 av Tekstlaboratoriet (UiO) i samarbeid med tre lærere fra Tåsen barneskole, Nordberg ungdomsskole og Fagerborg videregående skole. Finansiering: Tekstlaboratoriet, Læringssenteret og PaNoLa-prosjektet Motivasjon: Mange elever synes grammatikk er vanskelig, tørt og kjedelig GREI kan kanskje bøte på dette?

GREI-siden er altså først og fremst laget for dem som skal bruke GREI i norskundervisningen. Her finnes direkte inngang til spillene for bokmål og nynorsk, samt en fyldig brukerveiledning. Veiledningen kan det være grei å lese dersom man skal bruke spillene i for eksempel tysk- eller franskundervisningen også. På GREI-siden finner man også direktelenke til VISL-siden samt enkle oversikter over VISL-forkortelsene. http://www.tekstlab.uio.no/grei/

En titt inn i VISLs grammatikkverden Grei-siden er inngangsport til den danske VISL-siden VISL = Visual Interactive Syntax Learning VISL er utviklet ved Syddansk Universitet i Odense VISL er laget i samarbeid med lærere og elever ved ulike danske skoler VISL tilbyr grammatikkspill og grammatikkverktøy for 27 språk VISL er fritt tilgjengelig på Internett og oppdateres jevnlig

En titt inn i VISLs grammatikkverden Hovedideen bak VISL: Spill og verktøy skal i størst mulig grad være selvforklarende og lette å spille Det skal være enkelt å veksle mellom spill på ulike språk: Felles grammatisk terminologi som brukes for alle VISL-språk Engelsk som fellesspråk

http://visl.sdu.dk/

Hvordan utvikles VISL-sidene? VISL utvikles ved Syddansk Universitet, og er et ikke-kommersielt prosjekt med lavt budsjett Studenter er ansatt som utviklere Feil og mangler rettes så fort som mulig Nytt VISL-språk: finn 200 setninger og kod dem etter VISL-oppskrift

Hvordan bruke VISL i undervisningen VISL kan brukes i stedet for eller i tillegg til tradisjonelle øvingsoppgaver i grammatikk VISL kan brukes for å snakke om språk og grammatikk Elever med et annet VISL-språk som morsmål kan øve inn ordklasser og setningsledd på sitt eget morsmål Bruk VISL i sidemåls- eller fremmedspråksundervisningen! Samarbeid med norsklærer og andre fremmedspråkslærere og spill VISL-spill på flere språk!

Litt fra en liten pilotundersøkelse 104 elever deltok Elevene kom fra en 7. klasse, to 8. klasser og 1. klasse på videregående Klassene ble delt i to: En del fikk spille spill og bygge trær med VISL En del fikk tradisjonelle grammatikkøvinger Alle elever fikk en grammatikktest før undervisningen startet og en test etterpå Vi utarbeidet en fasit for hver prøve. Fasiten viser hvor mange poeng det er mulig å få på hver oppgave. For hver enkelt elev har vi sammenlignet poengsummene fra prøve én til prøve to

Litt fra en liten pilotundersøkelse  VISL-elevene forbedret seg mer enn elevene med tradisjonell undervisning For 7. klasse var forskjellen i forbedring mellom de to gruppene 14,5 prosentpoeng For 8. klasse var forskjellen 7 prosentpoeng For 1. klasse var den 12 prosentpoeng. Elevene synes det er gøy å spille grammatikkspill!

Litt fra en liten pilotundersøkelse Konklusjon fra pilotundersøkelsen: Elevene synes VISL-undervisning er morsomt Elevene lærer mer grammatikk med VISL enn med tradisjonell undervisning

Mer om norske spill og analyser Setningene til norske spill og analyser er laget ved Tekstlaboratoriet 750 setninger for bokmål og 750 setninger for nynorsk + 100 bokmålssetninger for minoritetsspråklige elever Setningene er fullt analysert med ordklasse og syntaktisk funksjon Setningene brukes i spill og analyser Setningene er hentet fra populær barne- og ungdomslitteratur og fra aviser, spesielt fra sportssidene

Mer om norske spill og analyser De norske setningene er delt inn i fem grupper:

GREI for minoritetsspråklige Foreløpig100 setninger spesielt beregnet på minoritetsspråklige elever Kjennetegn på setningene: enkelt ordforråd få sammensetninger ingen vanskelige navn enkel setningsoppbygging