Trends in the norwegian energy sector: Association organization Employment Investment Price regulation Electricity directive II © EL & IT forbundet, onsdag, 26. desember 2018 Lysbilde nr.: 1
Merger/demerger/sale Corporate formations splitting up in contactors which competes about tasks in ”the monopoly market” Large decrease in investments The authorities demand for efficiency reduction of employment – ”competence shortfall” © EL & IT forbundet, onsdag, 26. desember 2018 Lysbilde nr.: 2
Employment employed 1993: ca. 20 000 employed 2003: ca. 12 115 Dramatic decrease in employment, coincidental increase average age about +/- 50 year Entrance of trainee on a minimum The branches reputation is negative Inquiry shows that only 4 % of the youth consider working in the energy Sector © EL & IT forbundet, onsdag, 26. desember 2018 Lysbilde nr.: 3
Price development One of the main argument for to liberalize the energy market was to create a competition which should lead to lower prices for the customers Did they succeed? © EL & IT forbundet, onsdag, 26. desember 2018 Lysbilde nr.: 4
Price development 1998 - 2005 © EL & IT forbundet, onsdag, 26. desember 2018 Lysbilde nr.: 5
Changes in the Energy law – mainpoint in the Ministery of Petroleum and Energy suggestion Implemetation of Electricity Directiv II Reinforce of the Competiton Market New Demands to the Monopoly: Associated differentiate between the Net and the remaining Activity Functionally differentiate between the Net and the remaining Activity The Opposite occure when a vertical intergrate Company have more than 20 000 (10 000 customers) Eldirektiv II (directive 2003/54/EC) inneholder detaljerte regler for markedsopptreden i det indre marked, og systemoperatørenes (TCO’ene) rolle. I Norge omfatter de siste bare Statnett. I tillegg slås det fast at det skal være selskapsmessig og funksjonelt skille i vertikalt integrerte selskap med mer enn 100 000 kunder. Allerede i Konkurransemeldinga (St.mld. 15 2004/2005) ga OED føringer som tilsa at de ville skalere ned disse tallene til norske forhold. I forslaget ligger 20 000kunder som et utgangspunkt. Det vil bety endringer for 24 vertikalt integrerte energiverk i Norge, hvorav 6 må omorganiseres fullt og helt. Det er ikke antydet noen form for kompensasjon for for eksempel dokumnetavgift. I forslaget antyder OED at de kan vil vurdere en nedre grense på 10 000, noe som vil omfatte 44 energiverk. Funksjonsmessig skille mellom Nett og øvrig virksomhet innebærer at Monopolet skal være nøytralt og upåvirket av øvrige beslutninger i selskapet/konsernet. Det er en åpning for at investeringsbeslutninger bl.a. når man skal vurdere alternative energiformer. Videre innebærer skillet at ledelsen i konsernet ikke kan sitte i Nett sin ledelse/styre og omvendt. Nett skal være selvstendig og ha fullmakt til å ta de nødvendige avgjørelser vedrørende monopolet. Sammen med nettreguleringsforslaget innebærer dette store administrative belastninger på Nettselskapene, og det er underliggende at OED ønsker større nettselskaper, og lavere nettleie. © EL & IT forbundet, onsdag, 26. desember 2018 Lysbilde nr.: 6
The Norwegian Electrician & IT Workers Union Claim to the Amendment The Ministry have to find exemption possibilities in the Electricity Directive ll Proposals about new company structure to be redrawn Start the work to intensify the claims that the operation and maintenance will be performed by own employee © EL & IT forbundet, onsdag, 26. desember 2018 Lysbilde nr.: 7