Seksjon for primærhelsetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Advertisements

Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Forebyggende innsatser i skolen
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
- HsPro Hvorfor tenke nytt rundt dataprogram i skolehelsetjenesten
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler Ingeborg Lidal, MD, PhD; Austvoll-Dahlgren A, Berg RC, Vist GE Seksjon.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Samling for AER Norge  Arbeid i komité 2 – folkehelse og sosialpolitikk Aase B. Rennesund1.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
HVA SKJER I HELSE-NORGE (OG SOM ANGÅR OSS ALLE)? STENER KVINNSLAND.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Alkoholbruk blant unge i Agder
Retningslinjer for klinisk praksis
En introduksjon.
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
Muntlig vurdering – å veilede andre
Evaluering av [prosjektnavn]
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Rapport Komité oppvekst mars 2017
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Anabole-androgene steroider (AAS) –
Anabole-androgene steroider (AAS) –
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Kommunesektorens bruk av FoU
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Kandidatundersøkelsen 2018
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Ungsinn – virksomme tiltak for barn og unges psykiske helse
Øyvind Christensen – Kommunalt pasient og brukerregister (KPR) - Visninger av data for lokal styring og evaluering Øyvind Christensen –
Ymse om regelverksutvikling
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Seksjon for primærhelsetjenesten Forebygging av røyking og rusmidler Oppsummert forskning som basis for effektive tiltak Asbjørn Steiro, forsker

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Etablert 1.1.2004 Selvstendig og faglig uavhengig institusjon ca. 140 ansatte Ingen myndighetsoppgave – ingen beslutningsmakt Underlagt Sosial- og helsedirektoratet Kan ikke instrueres i faglige spørsmål Uavhengig av myndigheter, profesjoner og industri

Hva presenteres i foredraget? Hva gjør Kunnskapssenteret i forhold til forebygging? Om oppsummert forskning Oppsummert forskning av relevans for helsesøstre Systematiske oversikter med vekt på forebygging av røyking og bruk av rusmidler blant barn og unge Kunnskapsbasert praksis Hvor finner du oppdatert kunnskap? December 26, 2018

Eksempler på rapporter de seneste årene Hva gjør Kunnskapssenteret i forhold til forebyggende arbeid i helsestasjon og skolehelsetjeneste? Eksempler på rapporter de seneste årene Effekter av skolehelsetjenesten på barn og unges helse og oppvekstvilkår Røykeforebyggende tiltak blant barn og unge Kan tiltak i skolen og lokalsamfunn påvirke barn og unge til å spise mer frukt og grønt? Forebygging og behandling av spiseforstyrrelser 12/26/2018

Kunnskapspyramiden 12/26/2018

Systematisere kunnskapen 1. Vurdering av relevans 2. Vurdering av kvalitet Søk Dette er dels et sorteringsarbeide der vi søker bredt for å finne vitenskapelige studier og deretter sorter klinten fra hveten for å sitte igjen med det som er relevant og som holder mål. Systematisk oversikt Ikke relevante studier ekskluderes Dårlige studier ekskluderes

Om oppsummert forskning (1) Systematisk søk etter vitenskapelige studier som kan besvare et spesifikt spørsmål om Effekt av tiltak Forekomst Diagnostikk Prognose Erfaringer 12/26/2018

Om oppsummert forskning (2) Systematisk og uavhengig vurdering av Hvilke studier skal inkluderes Studienes metodiske kvalitet 12/26/2018

Om oppsummert forskning (3) Oppsummering av resultater Meta-analyse Beskrivende syntese 12/26/2018

Om oppsummert forskning (4) Konklusjoner av resultatene trekkes i forhold til kvaliteten på den samlede dokumentasjonen Høy Middels Lav Svært lav (ingen konklusjoner trekkes) 12/26/2018

Oppsummert forskning av relevans for helsesøstre www.cochrane.org www.campbellcollaboration.org 12/26/2018

12/26/2018

12/26/2018

Hva virker av befolkningsrettet tiltak for å redusere sosiale ulikheter i røyking? Målsetting: vurdere effekten av befolkningsrettet tiltak for å redusere sosiale ulikheter i røyking Databaser: medisinsk, sykepleie, samfunnsvitenskapelig litteratur,, ”grå litteratur”, bibliografi, håndsøk og kontakt med eksperter Valg av studier: Inkluderte studier (n=84), rapporterte effekter av befolkningsrettet tiltak for å redusere sosiale ulikheter i røykeatferd eller holdninger hos ulike sosioøkonomisk grupper Røykerestriksjoner på røyking på skolen kan være mer effektiv blant jenter Restriksjoner på salg til mindreårige kan være mer effektiv blant jenter og yngre barn

Konklusjoner: 26 studier (beskrivende syntese) P Barn og ungdommer 6 – 18 år I Tiltak i skolen for å øke fysisk aktivitet C Vanlig skolegymnastikk O Fysisk aktivitet i fritiden; varighet aktivitet og tid brukt på tv Konklusjoner: Det er god evidens for at tiltak i skolen øker varighet av fysisk aktivitet og reduserer tid brukt på tv Tiltakene øker ikke andelen barn og unge som er fysisk aktive i fritiden En kombinasjon av skriftlige materialer og endringer i skoleundervisningen gir positive endringer av fysisk aktivitet 12/26/2018

Kriterier for effektive forebyggende tiltak: et oppdrag fra Helsedirektoratet til Kunnskapssenteret (1) Det skal være en oversikt over nasjonale og internasjonale miljøer som arbeider med oppsummert forskning på effektive forebyggende tiltak Tiltakene som vurderes skal være knyttet til Eksisterende forebyggende helsetjenester slik som helsestasjon, skolehelsetjeneste, miljørettet helsevern, smittevern Nye tiltak som lavterskeltilbud, helsestasjon for eldre og ulykkesforebyggende tiltak Fastlegens rolle i forebyggende helsetjenester Tverrfaglig folkehelsearbeid i sammenheng med barnehage og skole, barnevern, arbeid og fritid 12/26/2018

www.kunnskapsbasertpraksis.no

http://kunnskapsbasertpraksis.no

Har du behov for oppdatert kunnskap? Elektronisk nyhetsbrev fra Kunnskapssenteret kommer to ganger i måneden Send påmelding til nyhetsbrev@kunnskapssenteret.no www.kunnskapssenteret.no