KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Advertisements

Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Deltasenteret - Øyer 5. Sept 2011
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Anbud Nittedal 2015 Rutetilbudet.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Fra regional flyplass til global aktør
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Ut på tur – aldri sur Lese rutetabeller. Statistiske data Det er viktig å kunne tolke data, også fra rutetabeller. Denne oppgaven inneholder rutetabeller.
Strømkrisen – kommer den også til Østlandet? v/ Ole Johan Hjemås, Statnett SF Energikonferansen i Østfold
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
Ut på tur – aldri sur Lese rutetabeller. Bussruter Du har landet på Gardermoen og skal inn til Oslo. Når ankommer du bussterminalen? Hvis du reiser.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Vannskuterforvaltning KS
Regional planstrategi
Strategi for barnehage og skolekapasitet
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Tall og bakgrunn for årets oppgjør sett fra YS’ ståsted
Petter Christiansen Bisek 13. september
Bompenger som politisk virkemiddel
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Dialogkonferanse El-buss
Prosjektutløsende behov
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Verdiskapingsevne i norske storbyregioner
Dekning Mobilt internett i tog
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Akershus fylkeskommune
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
PRESENTASJON v/Lars Erik Furu AKERSHUS FYLKESKOMMUNE
NAV i tall og fakta 2016.
Akershus fylkeskommune
Kommunemøter RPBA - om RTP
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Hønefoss Ole Einar Gulbrandsen
Befolkningsframskrivinger 2018
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Informasjon om IUA-region
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Gjennomføring etter 5 år
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Evaluering Regionrådet
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE 2008-2015 Innspill til Oslopakke 3-arbeidet vedrørende Romerike Presentasjon v/ L. E. Furu Asplan Viak AS

INNHOLD 1. INNLEDNING 2. DAGENS SITUASJON 3. SAMFERDSELSPLANER FREM MOT 2015 4. ØVRIGE INNSPILL OG FORUTSETNINGER FOR UTREDNINGEN 5. KOLLEKTIVTRANSPORTEN PÅ ROMERIKE 2008 – 2015

DAGENS SITUASJON Befolkning og reisemønster (1)

Befolkning og reisemønster (2)

Pendling til Oslo i prosent av arbeidstakere bosatt i delregionene Nedre Romerike – landdistrikter 29 % Nedre Romerike – sentralt 46 % Øvre Romerike – flyplasskommunene 27 % Øvre Romerike – landdistrikter 20 % Samlet 35 %

Trafikkfordeling over bygrensen til Oslo Kilde: SL

Næringsutvikling Industrisysselsetting og landbruk – i dag < 15 % - ventes fortsatt å gå ned. Offentlige tjenester – i dag ca. 33 % ventes i hovedsak øke i takt med innbyggertallet. Varehandel, hotell- og restaurant bransjene – ca 20 % ventes å øke noe, men neppe så raskt som på 1990-tallet Transportnæringen – ca. 15 % av sysselsettingen, med hovedtyngde på Gardermoen. En viss økning ventes, men effektivisering kan begrense veksten i arbeidsplasser. Mulighet for en sterkere utvikling i kompetansebasert sysselsetting. Disse er i dag relativt små i regionen men kan få økt betydning som vekstnæringer. Gardermoen ventes å være en viktig regional drivkraft for sysselsettingen i årene framover. Usikkerhet er knyttet til a) framtidig vekst i flytrafikken over Gardermoen; og b) regionens evne til å utnytte mulige ringvirkninger, som ellers kan ha største utslag i Oslo.

Endring i antall arbeidsreiser per dag i 2015 ift. 2003. Dersom 50 prosent av den økte pendlingen til Oslo skal dekkes med tog, tilsier det ca 650 nye reiser hver vei per dag i rushtid, fordelt på tre baner, frem til 2015.

Kart: Hele Romerike:

Kart: Nedre Romerike sentrale deler:

Bussruter for Nedre Romerikes landdistrikter

Bussruter for Nedre Romerikes sentrale områder

Bussruter for flyplasskommunene på Øvre Romerike Bussruter for Øvre Romerikes landdistrikter

Passasjerer i bussruter på Romerike 2004 De største rutene er 402 Skedsmokorset-Olavsgaard-Lillestrøm-Oslo (1,8 mill. pass. - + 4,2 prosent) 414 Lillestrøm-Blystadlia-Oslo (1,1 mill. pass - + 8,2 prosent) 301 Nittedal-Oslo (850 000 passasjerer, økning på 160 000 passasjerer, men erstattet Grorudbanen under stengning) 321 Skedsmokorset-Lillestrøm-Skjetten-Oslo (630 000 passasjerer - + 6,1 prosent) 302 Ekspressrute Hakadal-Nittedal-Oslo (ca 320 000 passasjerer)

Jernbanens infrastruktur og togtilbud på Romerike

Togtrafikk på Romerike 2004 (Foreløpige tall)

Togtrafikk på Romerike 2004 (grafisk)

Jernbaneinvesteringer i NTP 2006-2022

Terminaler og knutepunkter 3. Olavsgaard bussknutepunkt 4. Kollektivfelt Lørdagsrud-Knatten (Rælingen) 7. Ask Bussterminal (Gjerdrum) 10. Jessheim stasjon 13. Rød bussknutepunkt (Nes) 14. Kløfta kollektivknutepunkt 15. Lillestrøm Terminal 18. Vormsund knutepunkt 19. Nannestad bussterminal 21. Gardermoen bussterminal 22. Kollektivfelt Rv. 4 og bussterminal Gjelleråsen 23. Eidsvoll bussterminal 24. Eidsvoll Verk bussterminal 25. Herbergåsen innfartsparkering 26. Kollektivfelt rv. 22 Lillestrøm-Fetsund 27. Årnes kollektivterminal 28. Fjellhamar kollektivterminal

Driftsprosjektet 2015: E-busslinjene

Driftsprosjektet 2015: Lokale busslinjer sentralt på Nedre Romerike

Bane til Lørenskog? Kombibaneløsninger Forlengelse av Furusetbanen fra Ellingsrudåsen

Mulig fordeling av lav, middels og høy ramme

Bussrutene på Nedre Romerike 2008 - 2015 Forslag til strategi: Videreutvikle de tunge linjene innen Nedre Romerike og mellom Nedre Romerike og Oslo. Bedre lokal betjening på Øvre Romerike. Færre direkte ruter til/fra Oslo som erstattes av mating via Jessheim og Kløfta. ”Rettere” busstilbud i Aurskog-Høland

Togtilbud på Nedre Romerike 2008 - 2015 1/2 4/4 (2011) Forslag til strategi: Fire tog per timen i ruten Lillestrøm – Oslo (Hovedbanen) hele dagen Rushtidsavganger i togrutene Eidsvoll-OSL-Oslo og Dal-Oslo

Terminaler og knutepunkter Olavsgaard terminal bygges om med overgangsmuligheter også med busser på E-6 Solheim-terminalen vurderes supplert med overgangssted på Visperud Overgangsmulighetene buss-tog på Fetsund forbedres