Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
- Hovedrolle eller birolle
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Brukerundersøkelsen 2010 Bergen. NAV, Side 2 Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter (fjoråret i parentes) Totalt antall besvarelser:
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Fagforbundets Gruppeforsikring Hva blir nytt fra
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utvalgte resultater for SVGS
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Fremtidig behov for ingeniører – 2017
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal?
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
Personbrukerundersøkelse 2017
Norsk Finansbarometer 2016
Om Norsk Finansbarometer 2014
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Leve lykkelig alle dager til ende…
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utvalgte resultater for SVGS
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Åsane
Frem.
Å få barn Skal – skal ikke ????
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Grue - Kommunesammenslåing.
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Ytrebygda
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Bergenhus
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
2. Melissa, Petter og Cindy
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
- Arbeid og uføretrygd - Erfaringer med NAV
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Når ansatte i velferdstjenestene blir slått, hetsa og tråkka på – hvem tar ansvaret? Inger Marie Hagen.
Utskrift av presentasjonen:

Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund Erfaringer med NAV Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund

Erfaring med NAV Norges Blindeforbund Undersøkelsen er gjort på telefon med 99 intervjuer Stian M. Innerdal Kartlegge medlemmers erfaring med NAV Målgruppen er mellom 23 år og 36 år Intervjuene er gjennomført i april 2018 Utvalg er levert av Norges blindeforbund

ALLE ønsker å være i arbeid 6 av 10 er i arbeid Alle har vært i kontakt med NAV 8 av 10 har fått arbeidsrettede tiltak 1/3 har uføretrygd ½ sier det er NAV som foreslo uføretrygd

Det er intervjuet 99 personer og de har følgende karakteristika Vi gjør oppmerksom på at antall intervjuer gir begrenset mulighet til å bryte ned resultatene på bakgrunnsvariabler

Det er intervjuet 99 personer og de har følgende karakteristika – i prosent

Seks av 10 er i arbeid, og flest har vært i to til fem år N= 99 - Er du i arbeid? N= 60 -til de som har arbeid. Hvor mange år har du vært i fast arbeid? Det er flere menn(73%) enn kvinner (53%) som oppgir å være i jobb, og andelen er naturlig nok høyere blant de over 30 år.

De som arbeider har hatt én til tre forskjellige arbeidsgivere N= 60: Til de som har arbeid. Hvor mange forskjellige arbeidsgivere har du hatt?

6 av 10 har hatt sommerjobb 57 % av de spurte oppgir at de har hatt sommerjobb Det er noen flere menn enn kvinner Det er ingen vesentlig forskjell i svarene på de som er svaksynt, sterkt svaksynt eller blind N= 99: Har du noen gang hatt sommerjobb?

Alle ønsker å være i jobb Hele 97 % av de spurte oppgir at de ønsker å være i jobb N=99: Ønsker du å være i jobb?

Alle har vært i kontakt med NAV om arbeid, utdanning og/eller uføre N=99: Har du hatt kontakt med NAV på områdene arbeid, utdanning og/eller uføre?

Åtte av 10 har fått arbeidsrettede tiltak fra NAV, og mest vanlig er arbeidsavklaringspenger og arbeidspraksis/arbeidsutprøving 99 Har du fått arbeidsrettede tiltak gjennom NAV?

Én av tre har uføretrygd Noen flere kvinner oppgir å ha uføretrygd Andelen er noe høyere blant de blinde, og minst blant de svaksynte De fleste søkte når de var 18 år 99 Har du uføretrygd?

Av de som har uføretrygd sier halvparten at det var NAV som foreslo at de skulle søke om uføretrygd Av de som sier at det var NAV som foreslo at de skulle søke om uføretrygd (NB: 17 personer) oppgir over seks av 10 at det tok mer enn ett før NAV foreslo uføretrygd På svaret andre kommer det opp foreldre, kommunen, nevrologen, legen, venner 34 Var det NAV, deg selv eller andre som foreslo at du skulle søke om uføretrygd?

Av de som har hatt kontakt med NAV men som ikke er uføretrygdet oppgir 17 % at noen i NAV har foreslått at de skal søke uføretrygd Selv om det er få respondenter er det flere menn som oppgir at NAV har foreslått enn kvinner Ingen svaksynte oppgir dette Av de 11 som oppgir at de har fått foreslått trygd mener over halvparten at de hadde kontakt i mer enn et år før de foreslo. 18 % av disse søkte om uføretrygd. Hovedgrunnene til at NAV foreslo uføretrygd er synshemmingen (21%), fordi man har søkt jobb en stund uten å få (21%) eller grunnet helseplager 65 Har noen fra NAV foreslått at du skal søke om uføretrygd?

Av de som har blitt foreslått uføretrygdet av NAV (28 personer) mener over halvparten at det var riktig Selv om det er få respondenter er det flere kvinner som mener det var riktig enn menn På spørsmål om NAV har foreslått å søke om uføretrygd flere ganger svarer 71 % at det har de ikke. 28 Synes du det var riktig eller galt av NAV å foreslå at du skulle søke om uføretrygd?

De fleste er fornøyd med hjelpen de har fått av NAV Det er få – 13 % - som oppgir at de er misfornøyd med NAV og den hjelpen de har fått. Det kan tyde på at kvinner og de under 30 år er litt mindre fornøyd 99 Synes du det var riktig eller galt av NAV å foreslå at du skulle søke om uføretrygd?

De som er misfornøyd, hva kommenterer de De holder meg tilbake, tilrettelegger ikke. En jobb i f eks 40-60 prosent er ikke mulig. Enten må jeg være uføretrygdet eller i full jobb. NAV ser ikke ferdighetene mine, de må ha bedre kompetanse. Det er i korte trekk veldig firkanta og tungrodd. Det var ikke der når jeg trengte de. Søkte penger etter studiene, fikk ingenting. Måtte bruke alle sparepengene. Måtte leve lenge på minimalt med penger over lang tid uten å få svar fra NAV. Skaffet til slutt arbeidsplass helt selv. Dårlig kommunikasjon i alle ledd Fikk aldri pengene tilbake for første par med briller. Skulle få tilbake penger fra NAV etter briller på sykehuset. Fristen gikk ut. Får ikke den hjelpen jeg trenger Har krav på veldig mye hjelp men har aldri mottatt noe. Om jeg skulle bli blind i nærmeste framtid så kan ikke jeg noe som helst og vil ikke ende vel Rådgiveren har ikke vært helt gode og har vært mye urettmessig statsbehandling Systemet er veldig kronglete? nettsider er uoversiktlig Tok nesten 8 år før saksbehandleren skjønte situasjonen Var en periode hvor alt tok veldig lang tid og fikk mye avslag som jeg måtte anke, dette førte til at jeg måtte ta tid av utdanningen min. Men i senere tid har ting gått ganske så fort og mye bedre så den scoren er med tanke på tidligere erfaring med nav Veldig vanskelig å få tak i min saksbehandler. Har hatt et møte siden vedkommende ble min saksbehandler. 9 9

De som er fornøyd, hva kommenterer de Ansatte på nav, de hører på vedkommende At de saksbehandlere jeg har fått har gjort jobben sin, og at de har fulgt meg opp slik at jeg kan få bestemme hvilke tiltak jeg vil være på At jeg ente opp i studie De er blitt flinkere i dag enn det det de var i starten De er konkrete De forstår synsproblemene mine De følger meg opp og tilrettelegger for meg på praksisplassen jeg er på De gjør en god jobb med å hjelpe meg og andre med samme problem å komme seg ut i arbeid De har alle hjelpemidlene De har forståelse De har møtt meg på alle møter og hørt på meg og tilrettelagt De hjelper meg med det jeg trenger Den personen tok det jeg ville på alvor og hadde tro på meg. Det er fleksibelt De har gjort det beste for henne Fikk den hjelpen jeg trengte Fikk en god omskolering Fikk mye hjelp nå i det siste angående arbeid Flink til å hjelpe Syns de er greie å ha med og gjøre Fått den hjelpen som trengs Gjort det bra på ønskede tjenester God oppfølging God saksbehandler God service Gode synspedagoger og optikere, som kan mye mer enn meg om syn. Jeg får også ofte det jeg ber om, de hjelpemiddelene jeg trenger. Det hører på meg. Godt tatt i mot Har fått den hjelpen jeg har hatt behov for på riktig tidspunkt Har hjulpet meg ut i arbeid etterhvert, selv om det tok et år Har ikke hatt noe problemer Har tross alt fått fullført en bachler grad Hjalp meg å få praksis plass Vært konstruktivt Jeg har fått god oppfølging og folk har vært veldig hyggelige, og de har vært der for meg når jeg har hatt behov for det Jeg har fått hjelpen når jeg har trengt det Jeg synes jeg har fått den hjelpen jeg trengte Klarte å hjelpe meg kjapt Opplever at når jeg først kom inn i systemet, så fikk jeg den hjelpen jeg trengte uten behøvig styr Sett muligheten mine 9 9