Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOEN TANKER OM HÆREN ETTER 1990.
Advertisements

Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Kostnadene bak resultatene
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Driftsrapport HNT 2007 Foreløpig status pr. 26. januar 2008.
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
IHR: Overordnet kartlegging ULG Vi har gode tall, brutt ned på grunnenheter innenfor følgende områder Økonomi Fakturavolum Fakturamatch Lojalitet.
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
MVA i statsforvaltningen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 2 Beregning av sluttverdi, nåverdi og annuitet.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
ÅFJORD KOMMUNE Sentraladministrasjonen Perioderapport pr
Årsmøte sak 6B - felles PRO Felles PRO Styremøtet besluttet å fremme forslag til årsmøtet om å gå inn.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Inntekter og kostnader © Gyldendal Akademisk Innholdet i.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
Vedlegg 1 Varekostanalyse
HMS-kort i Byggenæringen
Demografikostnader Luster kommune ( )
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
Rådmannens budsjettfremlegg
av statlig finansiering 2009.
Kunnskapsgrunnlag for trøndersk landbruk
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Økonomirapport til fakultetsstyremøte
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Advokat Trond Ingebrigtsen
Regnskapsanalyse for 2014 Oppdatert 19. mai 2015
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kostnadsutvikling fosterhjem
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Lav rente – en gjeldsfelle
Undervisning og barnehage
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Undervisning og barnehage
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795 Regnskapsanalyse 2010 Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795

Innledning Presentasjonen vil gi en overordnet regnskapsanalyse av Forsvarets driftsbudsjett for 2010 mht. hvordan utgiftene er postert i regnskapet. først og fremst rettet mot Forsvarets driftsutgifter på post 01. Av vesentlige forhold ble det i 2010 foretatt en teknisk endring av budsjett- og regnskapspraksis for redningstjenesten. Generelt er redningstjenesten, internasjonale operasjoner og e-tjenesten holdt utenom tallene. Det er videre foretatt lønns- og prisjustering basert på faktiske kompensasjoner og justert med hhv. 3 % og 2 %.

Innledning og sammendrag Budsjettmessig ble Forsvarets driftsbudsjett styrket nominelt med nærmere 1,3 mrd. kroner i saldert budsjett 2010 ift. 2009 Det ble tilført ca. 230 mill. kroner mer i løpet av 2010 enn i 2009 og samlet sett var disponibelt budsjett 1,53 mrd. høyere i 2010 enn i 2009. En sammenligning av regnskapene for 2010 og 2009, viser derimot at det kun er brukt om lag 1,18 mrd. kroner mer i 2010 enn i 2009.

Innledning og sammendrag Personellrelaterte utgifter står for 12,9 mrd. kroner* og 56,4 % innenfor post 01. Isolert sett reduseres utgiftene med om lag 57,1 mill. kroner på tross av en vekst på 271 årsverk og 124,6 mill. kroner innenfor lønnsrelaterte poster. veksten kompenseres i praksis alene av reduksjoner på 100 mill. kroner innenfor reise, kurs og velferdsutgifter og 22,1 mill. kroner innenfor generelle kontorholdsutgifter. utgifter relatert til vernepliktige redusert med om lag 53,2 mill. kroner som følge av at 700 færre fullførte førstegangstjenesten i 2010. I tillegg tilkommer også en reduksjon på ca. 60 mill. kroner relatert til post 50 (AST), og post 70, slik at de samlede utgifter knyttet til personell reduseres med nærmere 115 mill. kroner * Eksklusive kap 1735, 1791 og 1792

Innledning og sammendrag Materiellrelaterte utgifter står for 6,5 mrd. kroner og 28,5 % innenfor post 01. Samlet sett øker materiellrelaterte utgifter med om lag 235 mill. kroner. Kjøp av tjenester reduseres med ca. 85 mill. kroner og det er en nedgang relatert til lavere inntekter på 29,6 mill. kroner (eks. refusjoner) innenfor post 01. Selve materielldriften kan dermed sies å ha økt med om lag 349,6 mill. kroner. EBA relaterte utgifter er på om lag 3,46 mrd. kroner (3,26 mrd. kroner mot FB) og utgjør ca. 15 % av utgiftene på post 01. representerer samlet sett en oppgang på ca. 88 mill. kroner, eller 3 % ift. 2009 Økningen er knyttet til EBA leid av FB, og kan i stor grad tilskrives oppgangen innenfor husleie som øker med om lag 104 mill. kroner til 1,87 mrd. kroner. For EBA utgifter mot andre aktører enn Forsvarsbygg videreføres nivået på om lag 195 mill. kroner * Eksklusive kap 1735, 1791 og 1792

Forsvarets regnskapsresultat Samlet regnskapsresultat på var et mindreforbruk på ca. 541,1 mill. kroner, mot 299,7 mill. kroner i 2009. Spesielt peker kapittel 1731 og kap 1760 post 01 seg ut med store mindreforbruk. Dette var også tilfelle i 2009. Resultatet medførte en tilbakebetaling av ca. 11,5 mill. kroner til Finansdepartementet utover ubrukte midler i operasjonsområde Tsjad (kap. 1792)

Regnskapets hovedstørrelser* * Eksklusive kap 1791 og 1792

Endringer i de samlede driftsutgifter for de ulike kapitlene

Endringer i de samlede driftsutgifter for de ulike kapitlene

Personellrelaterte utgifter Personellrelaterte utgifter står for 12,9 mrd. kroner* og 56,4 % innenfor post 01. Isolert sett øker lønn og tillegg med om lag 126,8 mill. kroner utover kompensasjoner til om lag 10,28 mrd. kroner. En reduksjon på nærmere 245 mill. kr på andre poster bidrar imidlertid til at personellrelaterte kostnader totalt reduseres med ca. 115 mill. kroner

Personellrelaterte utgifter Veksten på lønn og tillegg kompenseres grunnet reduserte utgifter til AST med ca. 10 mill. kroner på post 01 og 60 mill. kroner på post 50. nedgang i reise- og kursutgifter, velferd og flytteutgifter med 99,1 mill. kroner. representerer en samlet nedgang på 7,8 % ift. 2009 og 8,4 % pr. ÅV ift. 2008 er utgiftene redusert med ca. 292,8 mill. kroner, eller 20 %. reduserte utgifter til kontorhold med om lag 22,1 mill. kroner eller om lag 6,5 %. representerer en nedgang på 7,2 % pr. ÅV utgiftene er redusert med 34,7 mill. kroner, eller 10 % ift. 2008. Nedgang i utgifter knyttet til vpl med omlag 53,2 mill. kroner 700 færre antall soldater fullførte førstegangstj. i 2010 ift. 2009. Uten reisereduksjonen og nedgangen innen kontortjenester på til sammen ca. 120 mill. kroner, ville personellrelaterte utgifter i stort vært på et videreført nivå. * Eksklusive kap 1791 og 1792

Reise og kursutgifter, velferd og flytteutgifter Totalt er det brukt om lag 1, 176 mrd. kroner på reiser, kurs, velferd og flytteutgifter i 2010, mot 1,275 mrd. kroner i 2009 (2010-kr) Dette representer en nedgang på om lag 99,1 mill. kroner.

Reise og kursutgifter, velferd og flytteutgifter 45 mill. kroner knyttet til reduserte utgifter til kursavgifter. Spesielt er utgiftene redusert i Luftforsvaret (55 mill. kroner), og Hæren (22,5 mill. kroner). Det er derimot en økning innenfor 1720/1725 på 35 mill. kroner slik at samlet nedgang er på om lag 45 mill. kroner. Samlet sett reduseres reisekostnader med nærmere 53 mill. kroner Når det gjelder reisekostnader indikerer regnskapet store besparelser knyttet til sentral avtale på flyreiser. I 2010 er det postert ca. 152 mill. kroner på denne posten, og dette representerer ca. 30 mill. kroner lavere utgifter enn i 2009. Videre har også avdelingene ca. 10 mill. kroner lavere utgifter på flybilletter. Reisekostnader pr. årsverk har en gjennomgående nedgang nivået er samlet sett på om lag 35 000 kr (her er reisekostnader til soldater og sentral postering av flybilletter holdt utenom).

Reisekostnader

Utgifter til vernepliktige/rep

Materiellrelaterte utgifter Materiellrelaterte utgifter står for ca. 28,5 % av utgiftene på post 01, og i 2010 er det postert om lag 6,5 mrd. kroner på dette Ift. 2009 øker utgiftene med ca. 233 mill. kroner Samtidig er inntekter på post 01 redusert med ca. 30 mill. kroner slik at interne materiellutgifter kan antas å ha økt med om lag 260 mill. kroner. I tillegg reduseres kjøp av tjenester med ca. 85 mill. kroner slik at det kan sies at materielldriftskostnadene øker med om lag 365 mill. kroner Imidlertid noe vanskelig å gjøre en direkte sammenligning mellom 2009 og 2010 på kapittelnivå for underpostene Generelt vil FRIFLO i stor grad påvirke regnskapsføring av utgifter på bevilgningsarter for de ulike kapitlene, spesielt på postene for forbruksmateriell, drift og vedlikehold, og overordnet horisontal samhandel

Endringer på materiellrelaterte utgifter

Endringer på materiellrelaterte utgifter Den største økningen innen materiellrelaterte utgifter er knyttet til vedlikehold, drift og leie som isolert sett øker med om lag 380 mill. kroner for Forsvaret samlet. Underliggende poster viser imidlertid at dette i hovedsak kan tilskrives økte utgifter i FLO knyttet til anskaffelse av drivstoff. Det skal her bemerkes at det ble besluttet å iverksette ekstraordinære innkjøp av drivstoff på slutten av 2010 når prognoser for årsresultatet viste at det lå an til et betydelig mindreforbruk på Forsvarets driftskapitler. Til anskaffelsen av drivstoff ligger også ammunisjonsmidler fra Hæren som pga. lang leveringstid midlertidig er benyttet til drivstoffanskaffelse. For øvrig har spesielt Luftforsvaret en markant økning i drivstoffutgifter når både direkteposteringer av drivstoff på eget kapittel, og drivstoffanskaffelser over HS ses i sammenheng. Luftforsvarets utgifter til drivstoff øker da med i overkant av 80 mill. kroner i 2010 ift. 2009. Videre tyder posteringene på at Sjøforsvaret også har økte utgifter til drivstoff med hhv. om lag 20 mill. kroner og 10 mill. kroner på kapittel 1732 og 1790 Om lag 70 mill. kroner av reduksjonen innefor forbruksmateriell ser videre ut til å være knyttet til proviant Ser ut til at ny rammeavtale har effekt

Kapittelvise endringer NB. FLOs beløp er her mer å tolke som mindre inntekter enn økning i utgifter

EBA – relaterte utgifter På EBA relaterte utgifter er det postert om lag 3,46 mrd. kroner (3,26 mrd. mot FB) og utgjør ca. 15 % av utgiftene på post 01 og er en oppgang på ca. 88 mill. kroner, eller 3 % ift. 2009. Korrigeres det for økningen i kapitalelementet i husleien er de totale utgiftene til EBA i praksis videreført (nedgang på om lag 20 mill. kroner eller 1 %). Utgifter pr. kvm vil imidlertid fortsatt øke over en prisjustering på 3% dersom det også korrigeres for kapitalelementet. I hovedsak skyldes dette at husleien pr. kvm. blir dyrere. Korrigert for økningen i kapitalelement er husleie pr. kvm. på om lag 520 kroner, og representere en økning på 2 % utover en prisjustering på 3 %. Det samme vil gjelde for total utgift pr. kvm Eksklusive kapittel 1791 og 1792

Utbetalingsprofiler

Utbetalingsprofil - personell

Utbetalingsprofil - materiell

Utbetalingsprofil - EBA