Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Tilganger i DIPS May Evensen leder Arb.gruppe Tilganger/DP Løsning IKT Rådgiver Avdeling for kliniske systemer.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Søknadsweb 2 på to minutter Gjennomføring av opptak til alle typer studier Opptak tilrettelagt for utenlandske søkere Utveksling - Inn Utveksling - Ut.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Tilskuddsordning for bredbåndsutbygging
Eilert Sundt videregående skole
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Agros – et nytt system for erstatning av Saturn
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Velg digital postkasse på Norge.no
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Hjelp til barnehagelærere
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Installatør oppretter ny melding!
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
Kvalitetsheving av matrikkelen
Rapport Komité oppvekst mars 2017
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Hvem er vi? Utdannet bibliotekar ved Loughborough University of Technology Koordinator for BIBSYS Brukerstøtte Funksjonell tjenesteekspert på Alma med.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
NAV i tall og fakta 2016.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Hvorfor Autorisasjonsdata, og hva er det for noe?
Foreldreundersøkelsen 2018
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Evaluering eBorger Pilot
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Osloskolen lanserer Skolemelding
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Gjennomføring etter 5 år
Oppfølging av Høstrapporten
Anbud billettkontroll
Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp
Inspirasjonsbasen – smarte grep
INSPIRASJONSBASEN SITATER FRA BRUKERE OG VEILEDERE.
Enkel brukerveiledning
Status for SRF’ene og verktøykassen
Informasjonsmøte om «Felles læringsplattform for statlige virksomheter» (Virksomhetsplattformen) Tone Kastnes Difi
Utskrift av presentasjonen:

Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet 31.03.2016 Kari Opheim Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten

Hovedpunkter Bakgrunn Hvordan jobber vi ? Status på tjenester Bruk av fellestjenester Veiledete byggesøknadstjenester. Pilot på metodikken. Forespørsel Tid til spørsmål

Program for elektroniske tjenester i Oslo Pilotprosjekt på plan- bygningstjenester Startet i 2013 Tjenester som er tilgjengelig bygger på det elektroniske arkivet, saksinnsyn og fagsystemene Langsiktig satsing på nye veiledete dialoger for byggesøknadsprosessen

Hvordan jobber vi ? Statuskartlegging og brukerundersøkelser Gevinstkartlegging Brukerreisekartlegging nå drømmereisen Prototyping  må med, skulle vært med, bør med Stegvis gjennomføring Klarspråkfokus Brukertesting Pilotering og evaluering 4

Prinsipper Starter med eiendommen Publiser offentlig informasjon men oppgi kilder og vurder kvalitet Gjenbruk/arv av data både for søker/innsender og for saksbehandling Stegvis spørsmål/veiledning og hjelp Nivåbasert veiledning Skjul kompleksiteten for brukeren der det er mulig

Elektroniske tjenester tilgjengelig «Hva gjelder for eiendommen», Planinnsyn og Saksinnsyn Må jeg søke ? – forespørsel om fasadeendring Selvbetjent nabovarsling Abonnement Send inn nye dokumenter Automatiske meldinger Min Side under utvikling Rammesøknad for enebolig IG - enebolig Forhåndskonferanse – fasadeendring

Gjennomføringsstrategi - byggesøknadsprosessen

09.12.2018

Orienterings- og veiledningsfasen Pilot : Fasadeendring – må jeg søke ?

Fasadeendring – må jeg søke ? Pilot Forespørsel

Nettsiden. Listevisning

Steg 1 – hva gjelder for eiendommen

Kobling til Saksinnsyn

Kobling til relevant reguleringsinformasjon

Utfyllende informasjon i nivåer

Link til reguleringsplanen

Neste steg

Steg 2 - hva skal du gjøre

Steg 3- foreløpig vurdering

Neste steg krever at bruker er identifisert Informasjonen i dialogen lagres

Informasjon og veiledning i nivåer

Stegvis og obligatorisk opplasting av vedlegg

Standardisering på vedleggstittel Beholder også innsenders navning av filen

Send inn forespørsel med korrekt innsender

Kobling til ID-porten og kontaktinformasjonen

Min Side – utkast lagres

Utkastet. Fortsette redigering

Evaluering Forespørsler mottatt de første tre månedene Mottatt via ny løsning : 8 % er mangelfull Mottatt direkte på e-post : 26 % er mangelfull Har ikke statistikk på antall som har fått svar på om de må søke eller ikke Økning i fasadeforespørsler Begrepsforvirring hos brukerne gjør også at de velger «feil» tiltak, og dermed sender inn en unødvendig forespørsel. Med noen enkle kontrollspørsmål kan vi luke ut flere av de som må søke før de sender inn en forespørsel Semi-automatisert import til sak/arkiv systemet kan videreutvikles