Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Høyhastighetsutredningen
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Seminar januar 2012 Geir Berg
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
KVU for kryssing av Oslofjorden
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Plan- og beslutningsprosesser av bompengepakker/bypakker - lokale vedtak - statlig godkjenning - KVU/KS1 Thomas Tvedt, ass. fylkesdirektør Avd for Regional.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
PUNKTLIGHETSSEMINAR 23. november 2017.
Nasjonal signalplan – «milepælsbasert»
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Oppvekstutredningen - statusoppdatering
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg Bjørn Egede-Nissen Kerstin Boström Nordic Rail 6.oktober 2015 Bilde er foreløpig, Michael etterspør bilde.

Unionstiden- et løft for jernbane Karl IV - Kongsvingerbanen Oscar II – Østfoldbanen, For anledningen i norsk uniform og med Den norske løve

Smaalensbanen 1884 Kort grenseoverskridende historikk Dalslands järnväg (sträckan Mellerud – Kornsjø) og Kornsjø – Fredrikshald åpnet juli 1879 Fram til 1895 var det felles forvaltning under navnet Fredrikshald – Sunnanå järnväg selv om banen på norsk side var statlig Fredrikshald – Kristiania (Oslo) ble satt i drift 1894 Endret navn fra Smaalensbanen til Østfoldbanen 1930 Dalslandsbanen elektrifisert sammen med Göteborg – Kil 1939, og overtatt av Staten 1947 (Norge- Vänerbanan)

Bakgrunn for oppdraget til Jernbaneverket og Trafikverket Regionale fora og interreg.-prosjekter som GO (Göteborg – Oslo), Den Skandinaviska Arenan og COINCO har bidratt til fokus på samferdsel i korridoren siden midten av -90-tallet Fullføring av E6 og stadig økende tungtransport over Svinesund har de senere år bidratt til å sette søkelyset på den synkende andelen grenseoverskridende godstransport med tog Flere utredninger har sett på godsutviklingen over Kornsjø, som skiller seg negativt ut i forhold til de relativt høye markedsandelene jernbanen har mellom Oslo og øvrige store byer i Norge Regjeringen i Norge har satt grenseoverskridende problemstillinger for jernbane på dagsorden gjennom det oppdraget som er gitt til Jernbaneverket og Trafikverket Michael

Oppdraget fra Samferdselsdepartementet Jernbaneverket mottok høsten 2014 oppdragsbrev fra Samferdselsdepartementet, med kopi til Näringsdepartementet og Trafikverket. Oppdragsbrevet har følgende hovedtrekk: Samferdselsdepartementet ber om at «Jernbaneverket, i samarbeid med Trafikverket, gjør en nærmere vurdering av hvordan kapasiteten på strekningen Oslo – Göteborg kan utvikles som en helhet i et samarbeid mellom norske og svenske myndigheter, hhv. på kort og lang sikt.» «Som en del av arbeidet skal det bl.a. ses på løsninger der kapasitets-økende tiltak gjennomføres og finansieres etter en omforent plan og arbeidsdeling mellom Norge og Sverige.» Michael

Oppdraget fra Samferdselsdepartementet Utredningen «skal nyttiggjøre seg av foreliggende utredninger og plangrunnlag på svensk og norsk side, samt koordinerer sitt arbeid for å kunne se hen til relevante funn og vurderinger i pågående utredninger med relevans og grensesnitt for strekningen Oslo – Göteborg.» «I tillegg til å beskrive og foreslå tiltak for gradvis å utvikle kapasiteten i infrastrukturen, er det aktuelt å ta opp eventuelle andre relevante problemstillinger knyttet til å legge bedre til rette for hensiktsmessig utvikling og samordning av togtilbudet på begge sider av grensen.» «Mulige tiltak for godstrafikken på kort sikt skal gis særskilt prioritet,» Michael

Status og planer mellom Oslo og Göteborg, Norge Vestre linje: 170 km Oslo S - Kornsjø 105 km enkeltspor, hovedsakelig i trasé åpnet i 1879 65 km dobbeltspor, eldste del Oslo – Ski åpnet 1924, siste del i år 2000 (ca 6km i Rygge-Råde syd for Moss) Østre linje: 79 km Ski - Sarpsborg, enkeltspor åpnet 1882 Planer/prosjekter: Follobanen (Oslo S – Ski) fullføres i 2021, 22 km nytt dobbeltspor i tillegg til eksisterende dobbeltspor 10 km dobbeltspor gjennom Moss planlagt åpnet i 2023 Dobbeltspor Haug (Råde)-Seut (Fredrikstad) planlagt åpnet i 2023 Seut-Hafslund, dobbeltspor planlagt åpnet i 2026 Hafslund-Halden, dobbeltspor planlagt åpnet i 2030 Michael Siste del i 2000 = Såstad – Seut Østre linje har ikke persontrafikk mellom Rakkestad og Sarpsborg

Status og planer mellan Oslo og Göteborg, Sverige Norge/Vänerbanen: 169 km fra Göteborg C till Kornsjö 12 km enkeltspår från Erikstad (Skälebol) till Dals Rostock ferdig 1995 75 km dubbelspår Göteborg-Öxnered öppnad i etapper mellan 2006 og 2012 Planer/projekter: Marieholmsbron, ny järnvägsbro over Göta älv, öppnar 2017 Dubbelspår Hamnbanan, samtliga deletapper klara 2022 Kil Ôxnered, kraftförsörjningsåtgärder 2018 Dals Rostock – Kornsjø – kontaktlednings- byte och kraftförsörjningsåtgärder 2018 Västlänken genom Göteborg öppnar 2026 Kerstin Kilde: Trafikverket

Grenseoverskridende trafikk 4 daglige persontog, NSB Oslo S – Göteborg, reisetid mellom 3:38-4:02 5 ukentlige godstogpar Trelleborg/Malmö-Alnabru 1 ukentlig tømmertog fra Berg til Sverige Kerstin Togtilbudet Oslo S-Göteborg er en forlengelse av IC-tilbudet til Halden.

Grenseoverskridende trafikk Varevolumer til, fra og  innen Norge med  lastebil i langtransport.  Blå er import, rød er  eksport.   Kilde: Haram et al, 2015. Kerstin Togtilbudet Oslo S-Göteborg er en forlengelse av IC-tilbudet til Halden.

Utfordringer på strekningen Kilde: Jernbanemagasinet #4, 2012 Lenger reisetid på bane enn på vei (350 mot 300 km) Gods på bane er lite konkurransedyktig mot veitransport – som det framgår bruker toget nesten dobbelt så lang tid som lastebilen Lav hastighet på store deler av strekningen, særlig på norsk side Bratte stigninger i Norge for gods (Brynsbakken og Tistedalsbakken) Begrenset kapasitet for togtrafikken generelt, også på dobbeltsporede strekninger – persontrafikken prioriteres Kerstin&Michael

Hva skal prosjektet utrede? Avklare eksisterende og framtidig kapasitet gjennom bruk av scenarier med gradvis økende togtrafikk. Størst fokus for tiltak på kort sikt. For hvert scenarie beskrives konkrete tiltak samt mulige administrative og politiske tiltak som kan gi effekt. Muliga tiltak effektbedømmes og kostnadsestimeres. Det skal sjekkes hvordan stive ruter for persontrafikken påvirker og eventuelt hindrer godstrafikken, og kan bruk av hjelpelok i Jernbaneverkets regi opp Tistedalsbakken og Brynsbakken øke godstogenes markedsandel? Prosjektet skal benytte Trafikverkets metodikk for åtgärdsvalsstudier (som inkluderer fyrstegsprincipen) og enkel samlet effektbedømming av eventuelle infrastrukturtiltak Michael & Kerstin Nevn noe om avhengigheter, andre prosjekter som leverer resultater.

Hva skal prosjektet utrede? Vil Kongsvingerbanen kunne fungere som et alternativ for godstrafikken? Hva skal til for å benytte Bohusbanan for godstrafikk, og hvilken effekt vil dette ha både for trafikken og i forhold til omgivelsene? Hva skiller planleggings- og beslutningsprosessene i Norge og Sverige fra hverandre? Finnes det organisatoriske og administrative hindre for grenseoverskridende planlegging? Ny høyhastighetsbane skal ikke utredes

Forutsetninger og scenarier Scenarier for kort (2021), mellomlang (2031) og lang sikt (2050) Det er gitte forutsetninger for antall tog og reisetider for alle scenariene. Videre beskrives konkrete tiltak samt mulige administrative og politiske tiltak som kan gi effekt – kfr. fyrstegsprincipen Scenario 2021 15% av grensekryssende, landbasert transport over 300 km med tog Kjøretid for godstog Oslo – Göteborg maks 6,5 timer Minst ett ruteleie hver andre time for grensekryssende persontog 3:30 Tiltak på kort sikt for økt godstransport på bane? Forutsetn: Vedtatt politkk Scenario 2030 30% av landbasert grensekryssende transport går på bane Kjøretid for godstog Oslo – Gøteborg maks 6 timer Reisetid for persontog 3:00 – 10 min frekvens på 4-sporsstrekning Oslo-Ski Forutsetninger: Foreslått (adviserad) politik, f.eks vägslitageskatt Scenario 2050 50% av grensekryssende landbasert transport går på bane Kjøretid for godstog 4:00, og for persontog mindre enn 3:00 Michael

Utredningsarbeidet – forventet resultat En felles framdriftsplan med forslag til tiltak Prosjektet arbeider slik at resultatene skal kunne benyttes i begge land Mindre tiltak vil kunne realiseres raskere, og samtidig ha betydelig effekt Grunnlag for videre utrednings- og planarbeid, avhengig av størrelse på tiltak Input til kommende nasjonale transportplaner En anbefaling for hvordan grenseoverskridende planlegging bør gjennomføres Kerstin

Videre framdrift og leveranse Oppstart medio september 2015 Utvikling av scenarioer og rutemodeller oktober/november Møte med ekstern referansegruppe 20.november i Oslo Klarlegging, kostnadsberegning og enkel effektbedømming desember/januar Rapportutkast 1.februar 2016, med info til ekstern referansegruppe februar Behandling i Jernbaneverket og Trafikverket februar 2016 Leveranse til Samferdselsdepartementet mars 2016 Kerstin

Grenseskille eller midtpunkt mellom Oslo og Gøteborg?! Kilde: Merethe Sæther / Jernbaneverket  

To land- felles mål?!