Cannabisprogram ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Psykiske utfordringer ved MS
STOP WannaBe CannaFree.
”Ut av tåka” – behandling av cannabisavhengighet i Oslo
Mestring og forebygging av depresjon
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Et økende problem i skolen?
Undersøkelse av Malene Tonheim og Anders Hjelmaas
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Mestring og forebygging av depresjon
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
……………………………………………………………………… ………………….. Hvorfor starte opp Røde Kors RØFF? Røde Kors RØFF er førstog fremst til for ungdommene! Få minneverdige år, og lære.
Gruppe for seponering av B-preparater
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Forberedende samtaler
Juninytt HURRA!! Månedens jubilanter: Thomas blir 27 år 12.juni
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Helsesøster Revheim skole
Uteseksjonen i Stavanger
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
”FRISKERE ENN DE FLESTE”
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Kristianslyst skole 3. september 2018
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Eikeli VGS
Erfaringsutveksling og praktisk info
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Enhet for sorgstøtte finner du i inngang 9 (Basecamp), i 1. etasje
GRUPPE FOR UNGDOM GRUPPE FOR UNGDOM
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Cannabisprogram ungdom CPU Cannabisprogram ungdom

Cannabisprogram for ungdom under 18 år Følger de samme fasene som i IHAP: medisinsk, psykologisk og sosial fase Er ikke så omfattende som IHAP og har fokus på foreldre-pårørende samarbeid Programmet går over 6 uker Treff med ungdom og pårørende 2-3 mnd etter avsluttet program

To case Thomas 16 år Aqeel 17 år

Gjennomføring Uke 1 Informasjonsamtale med ungdom og foreldre Samtale med ungdom Uke 2 Foreldresamtale Uke 3 Familiesamtale Uke 4 Samtale med ungdom Familiesamtale Uke 5 Foreldresamtale Uke 6 Avsluttende familiesamtale Familiesamtale etter 2-3 mnd

Uke 1-2: Medisinske fasen Uke 1 Informasjonssamtale med ungdom og foreldre. Beskriv de 3 fasene. Beskriv abstinenssymptomene. Legg plan for helgen. Urinprøver m.m. Samtale med ungdom: Kartleggingssamtale. Uke 2 Samtale med ungdom: Faktakunnskap om cannabis og de 7 kognitive funksjonene. Samtale med foreldre: Hvilke opplevelse har de vedr. ungdommens cannabismisbruk og hvordan skal de hjelpe ungdommen gjennom fasene.

Uke 3-4: Psykologisk fase Uke 3 Samtale med ungdom: Be ungdommen beskrive sin psykiske tilstand. Forklar hvordan følelsene blir påvirket av cannabis. Forbered familiesamtalen Familiesamtale: Faktakunnskap om cannabis der ungdommen er med og underviser sine foreldre. Ta opp ting som det ble enighet om i forberedelsene Uke 4 Samtale med ungdom: Bruk nettverkskartet, hvem av vennene røyker. Risikosituasjoner og håndtering av disse. Forbered familiesamtalen Familiesamtale med søsken/andre pårørende: Hvordan cannabis påvirker tenåringsutv.; fysisk, psykisk og sosialt. Samtale rundt tillit og mistillit. Hvordan påvirker situasjonen resten av familien?

Uke 5-6: sosial fase Uke 5 Samtale med ungdom. Samtale om fritidsaktiviteter. Risikosituasjoner. Ungdommens egen evne til å finne løsninger m.m. Foreldresamtale: På hvilke måte kan foreldrene støtte ungdommen i en sosial nyorientering. Samtale om tillit og mistillit m.m. Uke 6 Samtale med ungdom: Forbered den avsluttende familiesamtalen. Avsluttende familiesamtale: Familiens egne erfaring med programmet. Hvordan hindre tilbakefall. Behov for fortsatt støtte? Lage en handlingsplan med familien for tiden etter programmet og frem til neste treff om 2-3 mnd.

Treff 2-3 mnd etter avslutning Hvordan har det gått, har det vært tilbakefall? Hvordan ser livet ut for ungdommen i dag Hvordan har tiden vært for foreldrene siden sist møte? Finns det vanskeligheter eller uro fortsatt? Diskuter i så fall hva som kan gjøres for å minske dette.