Innlegg på driftssjefkonferansen 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Advertisements

Hans Richardsen, Statens vegvesen
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling Region midt Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Holdningsskapende arbeid og trafikksikkerhet
Utfordringer i trafikksikkerhets- arbeidet generelt, og i forhold til barn og ungdom spesielt Direktør Kari Sandberg, Trygg Trafikk Fylkessekretær Ivar.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Virker idrett forebyggende på ungdoms psykiske helse? Wichstrøm, T. & Wichstrøm, L. Addiction, 104,
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Trafikksikkerhet Årets tema fra trygge rammer Kvalitetsklubb/Niva1/Samfunns--og-verdiarbeid/Trygge-rammer/
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Presentasjon for ISACA onsdag 10. februar 2016 IT og media – våpen eller hjelpemiddel? Spesialrådgiver Ola Kaldager Bestia Risk Consulting E-post:
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Strategiforum Inntektssikring Mars
Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.
Trafikk opplæring Vestmarka barnehage, Idrettsveien 9, 8400 Sortland.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Samarbeid mellom skole og barnevern
ADK-prosjektet Ny dekk-ventil for bilindustrien
Velkommen til å bli kjent med
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Vilt i vegen Komplekse utfordringer
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Petter Christiansen Bisek 13. september
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Arbeidsgiverstrategi
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Kristiansand kommune ASSS-samlingen A. Stangenes.
Andelen av alle dødsulykker
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Medlemsmøte Harstad Caravanklubb
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Foreldreundersøkelsen 2018
Bim i virksomhetsperspektiv
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Kompetanseutvalget (2017- )
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
Kapittel 6 Lønn og belønning
Nå er vi spente!.
Katja Rekilä Statens vegvesen Vegdirektoratet
Retningslinjer trafikksikkerhet (Idrettslagets navn………)
Troms-regionens potensial
En bibelsk forståelse av ekteskapet
Sykehuset Østfold Miljøprestasjon 2017
Utskrift av presentasjonen:

Innlegg på driftssjefkonferansen 2008 Trafikkdirektør Ole Chr. Torpp Statens vegvesen, Vegdirektoratet Utfordringer i trafikksikkerhetsarbeidet – med hovedvekt på driftsproblematikk 1

Ulykkesutviklingen i Norge Positiv ulykkesutvikling siden 1970 – halvering til 2004 Størst reduksjon de første 20 årene, siden jevn, svak reduksjon 2

Nullvisjonskurven 3

Utvikling av drepte i norden 4

Trafikkdrepte i 2008 Antall drepte økt med nesten 40% (fra 117 til 162) Møteulykker 36% (59% i 2007) Utforkjøring 35% ( 20% i 2007) Stor økning for personer drept i utforkjøringer (+34) og fotgjengerulykker (+10) Typiske trekk: - Stor andel unge førere (18-24 år) Meget høy kjørefart Ikke brukt bilbelte Rus/alkohol/medikamenter Rundt 1/3 av ulykkene (ca. 30%) kan tilskrives vegens utforming/standard 5

Personskader så langt i år (6 mnd) 5 541 personskader (5 584 i 2007) 99 skadde under 6 år (132 i 2007) 1 099 skadde fra 18-24 år (1 208 i 2007) 4 212 skadde i bil (4 313 i 2007) 6

Utfordringer i ts-arbeidet Moderne biler gir dårlige tilbakemeldinger til føreren Hvordan få trafikantene til å velge ”riktig” kjørefart? Hvordan få de siste 10% til å bruke bilbelte? Holdninger er vanskelige å påvirke Bør vegvedlikeholdet ta et større ansvar for ”forutsigbare” friksjonsforhold? Bør vi informere aktivt om kjøreforhold? Hvilke av våre drift/vedlikeholdstiltak gir best ulykkesreduksjon? Hvordan få politikerne til å forstå vedlikeholdets betydning for trafikksikkerheten? 7