I begynnelsen var Ordet: Ordet som nådemiddel hos Luther KVGS Erfurt 3. april 2018 Knut Alfsvåg VID/MHS
Hva var det som drev ham? Hvordan ble Luther den han ble? Hvilken betydning fikk dette for hans virke som kirkelærer og reformator? Den reformatoriske oppdagelse og dens konsekvenser
Luther som student F. 1483 Student i Erfurt fra 1501, bachelor i filosofi 1505. Studerte filosofi etter via moderna som forstod Gud som et objekt for menneskets tenkning Gir menneskesentrert gudsforståelse som korresponderer godt med mye i vår tids tenkning er det egentlig sakssvarende?
Luther som munk Skulle etter farens ønske studere jus. Gikk i stedet i kloster. Teologistudent 1507-1509 Fremdeles via moderna frelse som et samarbeidsprosjekt likevel ikke sikkert om Gud frelser Luthers anfektelseserfaringer Er det jeg som skal holde verden sammen? Kan jeg bære vekten av mitt eget livsprosjekt?
Jakten på alternativer Bibelen svært flittig bibelleser Renessansehumanismen og grunnspråkene en tradisjonskritisk måte å lese Bibelen på Kirkefedrene Augustin Klostermystikken Dypdykk i Guds annerledeshet
Luther som professor Doktorgrad og professor i bibelsk eksegese i Wittenberg fra 1512 Første salmeforelesning 1513-1515 Romerbrevet, Galaterbrevet og Hebreerbrevet 1515-1518 Stadig klarere forståelse av forskjellen mellom Gud og menneske Stadig skarpere kritikk av samvirkelæren
Gjenoppdagelsen av evangeliet Luthers egen framstilling fra 1545 Rom 1,17 og Guds aktive rettferdighet Gud er rettferdig når han dømmer Er dette også evangeliet? Nei, evangeliet er at Guds egenskaper gis ved ordet til den som tror Den passive rettferdighet Kilder til den nye forståelsen Den bibelske forståelsen av skaperordet Humanismens forståelse av konteksten og ordets virkekraft Bekreftet av Augustin Ikke en ny lære, men det kirken alltid har lært
Gjenoppdagelsens aktuelle betydning Gud er uoppnåelig og utilgjengelig for oss Men når han åpner seg mot oss, er det med Jesu ansikt slik Guds ord formidler det Guds nåde er det mysterium som konstituerer verdens innerste sammenheng Uten nådens resonans blir livet en dissonans forstått som uttrykk for Guds vrede
Gud som nåde og verden som gave Jeg kan ikke skape hverken verden eller den store sammenheng i mitt liv Jeg kan ikke gi meg selv livets mening Men jeg kan ta imot verden og livet som Guds gave Formidlet ved det guddommelige skaperord i Bibelen og forkynnelsen