Nasjonalt læringsnett Et nettverk for e-læring og samarbeid Ola Erstad og Trude Haram Frølich, Fagråd for Nasjonalt Læringsnett 21.09.2018 www.itu.no
Innledning 21.09.2018 www.itu.no
Rammer Fagrådets rolle; think tank for UFD Videre satsning på NLN er i en overgangsfase Statsbudsjettet gir indikasjoner om at det videreføres, men ennå usikkert i hvilken form Behov for å diskutere NLN som nasjonal strategi Problemstilling: Hvor stort skal man tenke NLN, både som aktiviteter og som visjon? Internasjonalt utsyn Kennisnet i Nederland, National Grid for Learning m.fler Ikke kopiere, men la oss inspirere Portaler og lærende nettverk Nasjonal struktur og lokalt innhold 21.09.2018 www.itu.no
Helheten er mer enn summen av delene Nasjonal strategi for å strukturere og mobilisere NLN skal bygge på og utvikle det som allerede eksisterer av nettverk Læringsnettet kan legge til rette for et voksende marked av utdanningsrelaterte innhold og tjenester Kobler sammen allerede igangsatte delprosjekter Visjonen skal gi retning til strategien en innovasjonskraft for utdanning forebygge og utjevne digitale skiller den lærende i sentrum; livslang læring 21.09.2018 www.itu.no
Dimensjoner Infrastruktur, mellomvare, standarisering Portaler, digitale læringsressurser Utdanning.no, skoleporten.no, forskning.no, temaweb, viten.no m.fler Menneskelige nettverk, lærende nettverk PILOT; Tromsmodellen; lærende fellesskap Overbygning og visjon Systematisere og gi retning 21.09.2018 www.itu.no
Status og overbygning 21.09.2018 www.itu.no
21.09.2018 www.itu.no
Utfordringer 21.09.2018 www.itu.no
Utfordringer om nettverksbygging Bygge videre på etablerte nettverk PILOT, ENIS etc Nettverk mellom skoler og lokalsamfunn Lærende nettverk; for eksempel: Egne nettverk for ledere Nettverk mellom lærerutdanninger og praksisskoler Nettverk mellom universitetsmiljøer og videregående skoler Clusters av skoler Nasjonale stimuleringsmidler 21.09.2018 www.itu.no
Utfordringer for en nasjonal portal Hvordan skal utdanning.no drives? Sentralstyrt eller distribuert redaksjon Egenprodusert innhold? Nasjonal kvalitetsstandard vs ”la de 1000 blomster blomstre” Forholdet mellom ulike portaler Forholdet mellom utdanning.no og menneskelige nettverk 21.09.2018 www.itu.no
Strategier for digitale læringsressurser Når alle prosjekter er over, hvor blir ressursene av? Redaksjonelt ansvar Ansvar for drifting Hvem er aktørene? Copyright problematikk Betalingsordninger Gratis for skoler? Hva er et læringsobjekt/ ”learning object”? EU prosjektet “Celebrate” Funksjonalitet, innhold, bruk, standardisering 21.09.2018 www.itu.no
Øket FoU innsats Hva bør vi satse på? Digitale læringsressurser Standardisering Læring i nettverkssamfunnet Innovasjon Ledelse Hvordan skal vi forske på dette? Behov for systematisk tilnærming Tverrfaglige forskningsteam 21.09.2018 www.itu.no
Problemstillinger Hvor stort bør man tenke NLN? Hvordan bør satsningen struktureres? Avveining mellom ulike nivåer Ambisjonsnivå må kobles med ressurser Tid for handling? I et samfunn hvor kunnskap er den viktigste ressurs, er læring den viktigste prosess Politisk vilje fra alle partier Hvem er aktørene? Trengs nye aktører? 21.09.2018 www.itu.no