Nasjonalt læringsnett Et nettverk for e-læring og samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forventninger og videre arbeid…...
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
1 Axel Rød, rådgiver, Stavanger, 20. mars 2007 Regionalpolitikken er internasjonal Nye Interreg programmer
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
NorAlumni. Det begynte med: «The New Argonauts» Konseptet NorAlumni ”Brain circulation” og samfunnsnytte Markedsføring og relasjonsbygging for ”AS Norge”
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nettverk for kulturminner og verdiskaping
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
”NBBFs Jenteprosjekt skal i prosjektperioden legge grunnlag for at basket blir en ledende lagidrett for jenter i Norge innen 2020”. Hvorfor Jenteprosjekt?
Nasjonalt læringsnett. Læringsressurser på Utdanning.no.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Bakgrunn for prosjektet og forankring til konferansen.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Form fremtidens kompetanse Finnmark Foresight Finnmark & RUP 8. november 2013 Målfrid Baik næringssjef.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Mandat og rammeverk for evalueringen
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Felles europapolitisk arbeid gjennom
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Synliggjøre bibliotekenes viktige posisjon i samfunnet både lokalt, nasjonalt og internasjonalt Bevisstgjøre bibliotekansatte på hvor viktig.
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Kommunesektorens bruk av FoU
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt læringsnett Et nettverk for e-læring og samarbeid Ola Erstad og Trude Haram Frølich, Fagråd for Nasjonalt Læringsnett 21.09.2018 www.itu.no

Innledning 21.09.2018 www.itu.no

Rammer Fagrådets rolle; think tank for UFD Videre satsning på NLN er i en overgangsfase Statsbudsjettet gir indikasjoner om at det videreføres, men ennå usikkert i hvilken form Behov for å diskutere NLN som nasjonal strategi Problemstilling: Hvor stort skal man tenke NLN, både som aktiviteter og som visjon? Internasjonalt utsyn Kennisnet i Nederland, National Grid for Learning m.fler Ikke kopiere, men la oss inspirere Portaler og lærende nettverk Nasjonal struktur og lokalt innhold 21.09.2018 www.itu.no

Helheten er mer enn summen av delene Nasjonal strategi for å strukturere og mobilisere NLN skal bygge på og utvikle det som allerede eksisterer av nettverk Læringsnettet kan legge til rette for et voksende marked av utdanningsrelaterte innhold og tjenester Kobler sammen allerede igangsatte delprosjekter Visjonen skal gi retning til strategien en innovasjonskraft for utdanning forebygge og utjevne digitale skiller den lærende i sentrum; livslang læring 21.09.2018 www.itu.no

Dimensjoner Infrastruktur, mellomvare, standarisering Portaler, digitale læringsressurser Utdanning.no, skoleporten.no, forskning.no, temaweb, viten.no m.fler Menneskelige nettverk, lærende nettverk PILOT; Tromsmodellen; lærende fellesskap Overbygning og visjon Systematisere og gi retning 21.09.2018 www.itu.no

Status og overbygning 21.09.2018 www.itu.no

21.09.2018 www.itu.no

Utfordringer 21.09.2018 www.itu.no

Utfordringer om nettverksbygging Bygge videre på etablerte nettverk PILOT, ENIS etc Nettverk mellom skoler og lokalsamfunn Lærende nettverk; for eksempel: Egne nettverk for ledere Nettverk mellom lærerutdanninger og praksisskoler Nettverk mellom universitetsmiljøer og videregående skoler Clusters av skoler Nasjonale stimuleringsmidler 21.09.2018 www.itu.no

Utfordringer for en nasjonal portal Hvordan skal utdanning.no drives? Sentralstyrt eller distribuert redaksjon Egenprodusert innhold? Nasjonal kvalitetsstandard vs ”la de 1000 blomster blomstre” Forholdet mellom ulike portaler Forholdet mellom utdanning.no og menneskelige nettverk 21.09.2018 www.itu.no

Strategier for digitale læringsressurser Når alle prosjekter er over, hvor blir ressursene av? Redaksjonelt ansvar Ansvar for drifting Hvem er aktørene? Copyright problematikk Betalingsordninger Gratis for skoler? Hva er et læringsobjekt/ ”learning object”? EU prosjektet “Celebrate” Funksjonalitet, innhold, bruk, standardisering 21.09.2018 www.itu.no

Øket FoU innsats Hva bør vi satse på? Digitale læringsressurser Standardisering Læring i nettverkssamfunnet Innovasjon Ledelse Hvordan skal vi forske på dette? Behov for systematisk tilnærming Tverrfaglige forskningsteam 21.09.2018 www.itu.no

Problemstillinger Hvor stort bør man tenke NLN? Hvordan bør satsningen struktureres? Avveining mellom ulike nivåer Ambisjonsnivå må kobles med ressurser Tid for handling? I et samfunn hvor kunnskap er den viktigste ressurs, er læring den viktigste prosess Politisk vilje fra alle partier Hvem er aktørene? Trengs nye aktører? 21.09.2018 www.itu.no