FORELDREMØTE 6. OG 7. TRINN 13. Mars 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Advertisements

Handlingsplan mot mobbing
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Likeverd og likestilling. Kva meinar vi med likeverd? Alle er like verdifulle. Uavhengig av kjønn, rase, nasjonalitet, stilling eller status. -døme: svarte.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Tom Rune Kongelf Ny rammeplan for barnehagar kvar står vi? Styrarnettverket 4.november 2015.
FORELDREKONTAKT MØTE ENGASJEMENT - kan ikkje velje det vekk, med du kan velje grad Mitt barn – følje opp lekse, interessere seg for.
OLWEUS ARBEID Indre Hafslo oppvekstsenter. Kva er mobbing? Tenk/diskuter.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
FFK møte
Velkommen til Tu skule Foreldremøte tysdag 7.februar kl
Bremanger utan utanforskap
Bli med! Barn.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Elevenes skolemiljø.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til foreldremøte 19. september 2017
Opplæringslova kapittel 9A
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Velkommen til foreldremøte!
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til foreldremøte
Digitale medium.
Hva er et skolemiljøutvalg og hva jobber det med?
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Framgangsmåte i mobbesaker
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Foreldremøte skolestartere 2018
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trygt og godt skolemiljø
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
23.mai 2018 KOMPETANSE FOR MANGFALD
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
alle barna sin rett til god omsorg
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Velkommen!.
Velkommen til foreldremøte
VIS- Veiledning, integrering og samskaping
Tjødnalio skule Ved 6. og 7. trinn
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Luftsportforbundet Oslo, torsdag 3. mai 2018
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Foreldremøte 9.klasse
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

FORELDREMØTE 6. OG 7. TRINN 13. Mars 2018 VELKOMMEN FORELDREMØTE 6. OG 7. TRINN 13. Mars 2018

DET KREVST EIN HEIL LANDSBY Å OPPDRA EIT BARN

Overskrift i Dagbladet 26.8.2012 «Mor og far avgjør om du blir en mobber» Overskrift i Dagbladet 26.8.2012

Kunnskapsminister Torbjørn Rød Isaksen 2015 «Bøter til skoler som ikke tar tak i mobbing» Kunnskapsminister Torbjørn Rød Isaksen 2015

«Sofamobbere» Facebook 2015

BORN PÅ NETT

Orstad Yellow – Tinder for barn Sara ha ha ha – kan kobla til Snap Chat Kan senda anonyme meldingar – Om ei jente legg ut eit bilete kan det kommenterast anonymt – di feite ku, du er stygg, gå å dø Dei som er på vennelista kan senda anonyme meldingar i dette systemet. Houseparty gruppe ALLTID NOKO NYTT

Kan vera ein positiv arena Vi vil fylgja med i tida ”Mitt born kan meistra dette” Risiko Vi må vera vakne

Risiko Stor grad av anonymitet Mangel på vaksenkontroll (korleis snakkar born til kvarandre?) Mangel på sensur Kroppsideal og press Nettmobbing …

Synlege konsekvensar ved misbruk Eit godt klassemiljø vert forstyrra Utryggleik Kvifor meg? Kven er dette? Meg neste gong? ”Eg må trå varsamt” Angst og vonde kjensler Dette er borna sin ”arbeidsplass” Usunne sosiale skilnadar vert gjort synlege ”Alle elever har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.” (Opplæringslova)

Synlege konsekvensar Tidstjuv hindrar skulen i å gje eit tilfredsstillande tilbod Elevsamtalar Individuell opplæring Tilrettelegging Lærarressurs i undervisning …

Synlege konsekvensar Personvern ute av kontroll Kven har ansvar? ”Barn har rett på beskyttelse, informasjon, personvern og medbestemmelse.” (FNs barnekonvensjon) ”Ingen kan publisere bilde av en annen person utan samtykke av den avbildede.” (Åndsverkloven) ”Ingen kan publisere personopplysninger utan frivillig, informert og uttrykkelig samtykke frå den det gjelder.” (Personopplysningsloven) Kven har ansvar? Brot på lovar er straffbart De har ansvaret

Synlege konsekvensar Oversyn og kontroll Omsorg eller overtramp? Tankekross Kva signal vert sendt ut frå oss vaksne? Det som vert lagt på nett, vert på nett Førebilete

”13 % av barn og unge mellom 9 og 16 år har opplevd at venner mobber eller er stygge med dem på mobil eller nett.” (Medietilsynet 2014)

Mobbing i Jærskulen - Orstad skule

Psykososial plan August/September Hjelpsomhet Det er når vi hjelper andre Oktober Samarbeid Det er når vi arbeider sammen med andre for å få til noe November Læringsglede Det er når vi liker å lære nye ting, og vet hvordan vi skal arbeide for å få ny kunnskap Desember Takknemlighet Det er når vi legger merke til, og er glad for at noe skjer… og sier det. Januar Tålmodighet Det trenger vi når vi skal vente på noe. Februar Selvtillit Ha tro på at du er noe, kan noe og vet noe. Mars Ansvarsbevisthet Det er når vi tar ansvar for det vi gjør og passer på det vi har. April Respekt Det er når vi viser hensyn til oss selv, andre, ting og de som bestemmer. Mai Nysgjerrighet Evne til å vise interesse for alt som foregår. Se en sak fra flere sider, eksperimentere og finne ut hvordan ting fungerer. Juni Selvkontroll Når du bestemmer over det du gjør på en positiv måte

KVA GJER VI Kartlagt jentemiljø med INNBLIKK – Tove Falck. For å oppdaga skjult mobbing/klassemiljø Trivsel.no – sosiogram iht. til trivsel Jentesnakk – helsesyster og miljøterapeut 1 gong pr. veke i 5 veker. Dette for å styrka vennskap og auka sjølvtillit hjå den enkelte. Positiv effekt i Skandinavia. SMISO – seksuelle overgrep – 1 av 5 elevar. Foreldre får ikkje informasjon på førehand.

Kva gjer vi når vi oppdagar mobbing Aktivitetsplikten. «Aktivitetsplikten gjelder for alle som arbeider eller utfører en tjeneste på skolen. Aktivitetsplikten skal sikre at skolen handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen, at ingen voksne på skolen skal kunne snu seg vekk og si at de ikke vet, ser eller kjenner til at elever utsettes for mobbing eller andre former for krenkelser på skolen. Aktivitetsplikten skal videre sikre at det skal nytte for barn og ungdom å si fra dersom de ikke opplever skolemiljøet trygt og godt, og den skal ivareta involverte elevers rett til å bli hørt» «Aktivitetsplikten omfatter flere delplikter for skolen, som plikt til å følge med, plikt til å gripe inn, plikt til å varsle, plikt til å undersøke og plikt til å iverksette og evaluere tiltak slik at eleven igjen får et trygt og godt skolemiljø» Plan vedteke februar 2018

Unngå at barnet ditt plagar andre: Kilde: Tove Flack, Erling Roland, Stein Erik Ulvund Snakk respektfullt om andre i barns nærvær. Tenk grundig gjennom korleis du og partnaren er som rollemodellar for barna. Korleis snakkar du til nokon innanfor husets fire vegger? Korleis behandlar du folk rundt deg? Er du raus, er det mykje større sjanse for at barna også blir det.

Om barnet ditt ikkje får ei utfordring dei første 16 åra er det og ei utfordring! Det handlar ofte om korleis vi vaksne er i møte med utfordringane! Jan Harald Forsmo i dag

HUGS: Engasjement, kontroll og oversyn = omsorg Dette er ei ny side av samfunnet, og den vert ikkje mindre – ver årvaken Du står ansvarleg for dine borns handlingar på nettet Internett er ei sosial arena på lik linje med fysisk sosialisering Born kan (mange gonger) meir enn vaksne – og dei kan ha fleire profilar