Riksvegutredningen 2015 og NTP 2018-2027 Regionale møter i Møre og Romsdal april 2015 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal
Tidsplan for Nasjonal transportplan Vi er nå ferdig med strategifasen for neste NTP. Det vil si at vi har utredet status og behov samt kommet med forslag til hvilke strategier som trengs for å møte behovet. 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal
Les utredninger på www.ntp.dep.no Det er gjort flere utredninger, også tverretatlig. De mest omtalt på «vegsiden» er: Øst-vest-utredningen (utredning av arbeidsgruppe) Godsanalysen (utredning av arbeidsgruppe) Byområdeutredningen (utredning av arbeidsgruppe) Hovedrapporten fra transportetatene (policy-dokument fra transportetatene og Avinor) 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal
Riksvegutredningen 2015 Utsikter mot 2050 Hovedrapport (policy-dokument fra Vegvesenet) Rapport for hver av de 18 rutene (utredning fra regionene) Alle rapporter finnes på www.ntp.dep.no Det er ikke gjort prioriteringer av utbyggingsrekkefølge nå. Dette kommer i transportetatenes og Avinors forslag til NTP (planforslaget). 25.03.2015
E39 Ålesund-Molde Hovedstrekninger E39 Breivika-Digernesskiftet E39 Digernesskiftet-Vik E39 Vik-Julbøen E39 Julbøen-Molde sentrum E136 Tresfjordbrua-Vik I Riskvegutredningen er riksvegnettet delt inn i biter: Hovedstrekninger, mellom to store transportknutepunkter, for eksempel to byer eller større kryss. Delstrekninger, del av hovedstrekning der trafikken er relativt lik for eksempel i trafikkmengde (ÅDT) eller funksjon (langtransport/lokaltrafikk) 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal
E39 Breivika-Digernes Delstrekninger For hver delstrekning omtales utfordringer og strategier/tiltak. 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal
Store endringer for de reisende Riksvegutredningen 2015 Store endringer for de reisende Redusert reisetid med 17 t (4,5 t Stavanger-Trondheim) En utbedret og ferjefri E39 Alt forfall er fjernet Hele riksvegnettet får gul midtlinje Sikring av alle skredpunkter med middels/høy risiko Betydelig økning i veg med midtrekkverk/fire felt Men det koster 1000 mrd. kr for hele riksvegnettet 250 mrd. kr totalt i Region midt 130 mrd. kr på E39 i Region midt Om det blir spørsmål om E39: - Stortinget har en ambisjon om å skape en utbedret og ferjefri E39 innen 2035. Vegvesenet følger opp denne ambisjonen, og Stortingets føringer for 2015-budsjettet, gjennom planlegging på store deler av E39 i vår region. Dette vil gjøre at vi har et grunnlag for utbygging. Utbyggingsrekkefølge og –tempo vil bli avgjort i NTP og de årlige statsbudsjetter. - Behovet knyttet til en utbedret og ferjefri E39 er økt fra 150 mrd. kr til knapt 270 mrd. kr på fire år. Dette henger hovedsakelig sammen med: Tiltak på større andel av landstrekningene, høyere standard på landstrekningene og fjordkryssingene samt høyere kostnader (svært usikre) på fjordkryssingene. 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal
Vegstandard i 2050 Vegstandard er valgt hovedsakelig ut fra trafikkprognoser. Det er utfordrende å lage gode prognoser på E39 og tilstøtende vegnettet siden det innebærer så mye fjordkryssinger og nye traséer. 03.03.2015 Håvard Austvik, Styrings- og strategistab
Innspill til SVV sitt arbeid med NTP Statens vegvesen har bedt regionrådene, NHO og fylkeskommunen om innspill til arbeidet med NTP Frist 1. mai Fokus på det som må prioriteres i en 10-årsperiode Mest aktuelt med mindre tiltak der det er lenge til det blir strekningsvis utbygging Ønsker mest mulig konkrete innspill, i prioritert rekkefølge: Utbedring av kryss/avkjørsler/flaskehalser G/S-veger TS-tiltak (f.eks. siktutbedring, sideterreng) Tiltak på riksveg i Ålesund, Molde og Kristiansund som ikke er prioritert i bypakkene Prioritering mellom investering, drift/vedlikehold og ferjedrift? 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal