Riksvegutredningen 2015 og NTP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Ålesund Statssekretær Lars Erik Bartnes 10. November 2011.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Modeller for korte og lange reiser i sammen brukergrensesnitt Utfordringer tilknyttet koding og presentasjon av resultater.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Skredsikring fra 2010 til nå
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
Nasjonal transportplan
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Arbeidsopplegg for Region vest
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Riksvegutredningen 2015 og NTP 2018-2027 Regionale møter i Møre og Romsdal april 2015 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal

Tidsplan for Nasjonal transportplan Vi er nå ferdig med strategifasen for neste NTP. Det vil si at vi har utredet status og behov samt kommet med forslag til hvilke strategier som trengs for å møte behovet. 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal

Les utredninger på www.ntp.dep.no Det er gjort flere utredninger, også tverretatlig. De mest omtalt på «vegsiden» er: Øst-vest-utredningen (utredning av arbeidsgruppe) Godsanalysen (utredning av arbeidsgruppe) Byområdeutredningen (utredning av arbeidsgruppe) Hovedrapporten fra transportetatene (policy-dokument fra transportetatene og Avinor) 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal

Riksvegutredningen 2015 Utsikter mot 2050 Hovedrapport (policy-dokument fra Vegvesenet) Rapport for hver av de 18 rutene (utredning fra regionene) Alle rapporter finnes på www.ntp.dep.no Det er ikke gjort prioriteringer av utbyggingsrekkefølge nå. Dette kommer i transportetatenes og Avinors forslag til NTP (planforslaget). 25.03.2015

E39 Ålesund-Molde Hovedstrekninger E39 Breivika-Digernesskiftet E39 Digernesskiftet-Vik E39 Vik-Julbøen E39 Julbøen-Molde sentrum E136 Tresfjordbrua-Vik I Riskvegutredningen er riksvegnettet delt inn i biter: Hovedstrekninger, mellom to store transportknutepunkter, for eksempel to byer eller større kryss. Delstrekninger, del av hovedstrekning der trafikken er relativt lik for eksempel i trafikkmengde (ÅDT) eller funksjon (langtransport/lokaltrafikk) 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal

E39 Breivika-Digernes Delstrekninger For hver delstrekning omtales utfordringer og strategier/tiltak. 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal

Store endringer for de reisende Riksvegutredningen 2015 Store endringer for de reisende Redusert reisetid med 17 t (4,5 t Stavanger-Trondheim) En utbedret og ferjefri E39 Alt forfall er fjernet Hele riksvegnettet får gul midtlinje Sikring av alle skredpunkter med middels/høy risiko Betydelig økning i veg med midtrekkverk/fire felt Men det koster 1000 mrd. kr for hele riksvegnettet 250 mrd. kr totalt i Region midt 130 mrd. kr på E39 i Region midt Om det blir spørsmål om E39: - Stortinget har en ambisjon om å skape en utbedret og ferjefri E39 innen 2035. Vegvesenet følger opp denne ambisjonen, og Stortingets føringer for 2015-budsjettet, gjennom planlegging på store deler av E39 i vår region. Dette vil gjøre at vi har et grunnlag for utbygging. Utbyggingsrekkefølge og –tempo vil bli avgjort i NTP og de årlige statsbudsjetter. - Behovet knyttet til en utbedret og ferjefri E39 er økt fra 150 mrd. kr til knapt 270 mrd. kr på fire år. Dette henger hovedsakelig sammen med: Tiltak på større andel av landstrekningene, høyere standard på landstrekningene og fjordkryssingene samt høyere kostnader (svært usikre) på fjordkryssingene. 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal

Vegstandard i 2050 Vegstandard er valgt hovedsakelig ut fra trafikkprognoser. Det er utfordrende å lage gode prognoser på E39 og tilstøtende vegnettet siden det innebærer så mye fjordkryssinger og nye traséer. 03.03.2015 Håvard Austvik, Styrings- og strategistab

Innspill til SVV sitt arbeid med NTP Statens vegvesen har bedt regionrådene, NHO og fylkeskommunen om innspill til arbeidet med NTP Frist 1. mai Fokus på det som må prioriteres i en 10-årsperiode Mest aktuelt med mindre tiltak der det er lenge til det blir strekningsvis utbygging Ønsker mest mulig konkrete innspill, i prioritert rekkefølge: Utbedring av kryss/avkjørsler/flaskehalser G/S-veger TS-tiltak (f.eks. siktutbedring, sideterreng) Tiltak på riksveg i Ålesund, Molde og Kristiansund som ikke er prioritert i bypakkene Prioritering mellom investering, drift/vedlikehold og ferjedrift? 20.09.2018 Knut Nauste, Vegavdeling Møre og Romsdal