Jevnaker kommune, May-Britt Nordli

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Bystyrets forventninger og rammer Fornye og forankre bystyrets visjon, ambisjoner og strategier fra 2003/2007 Tilrette for en grunnleggende debatt om.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Samspill mellom de nye plantypene
Tema: Deltasenterets arbeid med oppfølging av råd for funksjonshemma
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Regional transportplan Agder
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Regional planstrategi
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Hvorfor og hvordan gjennomføre interkommunalt samarbeid?
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Bærekraftig samfunnsutvikling
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Ny plan- og bygningslov
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Planarbeid Tim Christian Tomkins-Moseng
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Jevnaker kommune, May-Britt Nordli Planseminar Hadeland 18.09.2018 Jevnaker kommune, May-Britt Nordli

De grunnleggende oppgavene Yte kommunale tjenester Drive samfunnsutvikling Være en lokalpolitisk institusjon Utøve myndighet Den folkevalgte kommunen har klart å håndtere stadig flere oppgaver uten å miste sin legitimitet og oppslutning. Det skyldes ikke minst at kommunesektoren har en god evne til å bearbeide ansvar, og samordne, prioritere og tilpasse ressursene og tjenestene til innbyggernes behov.

Kommunestyret bestemmer Kommuneloven § 6: Ingen andre enn kommunestyret, samlet møte, kan ta avgjørelser på vegne av kommunen (Med mindre noe annet er sagt uttrykkelig i lov eller forskrift eller kommunestyret selv har delegert myndigheten videre, jf delegeringsreglement)

samfunnsdel og arealdel Kommunal planlegging Planstrategi Planprogram Kommuneplan samfunnsdel og arealdel Handlingsdel Jeg skal innledningsvis går gjennom tre figurer for å illustrere kommuneplanlegging som prosess , koblingen mellom kommuneplan og øvrig styringsverktøy i kommunen og den røde tråden fra nasjonalt, via regionalt til lokalt nivå. Planstrategi er først og fremt en analyse og ryddejobb ift hvilke planer er det kommunen trenger. Planprogram skal si noe planprosessen, opplegg for medvirkning og hvilke problemstillinger som skal tas opp i planen. Kommuneplanen det det primære politiske mål og strategidokumentet. Handlingsdelen kan være integrert i kommuneplanens samfunnsdel og må kobles til økonomiplan/årsbudsjett.

Samfunnsdelen Skal ta stilling til langsiktige utfordringer, mål og strategier (politikkutforming ) Kommunen som samfunn Kommunen som organisasjonen Gir grunnlag for prioriteringer i arealdelen En god samfunnsdel er styrende og gir forutsigbarhet Kommuneplanens samfunnsdel skal ta stilling til langsiktige utfordringer, mål og strategier for kommunesamfunnet som helhet og for kommunen som organisasjon Skal samfunnsdelen i kommuneplanen ha noen funksjon, må den gi grunnlag for konkrete prioriteringer, og bidra til bedre helhetsløsninger og mer forutsigbare rammevilkår både for sektorenes virksomhet og for befolkningen. Samfunnsdelen skal også gi grunnlaget for prioriteringer i arealdelen, f.eks. knyttet til arealbehov for ulike funksjoner, valg av infrastruktur, boligpolitikk og næringspolitikk, kommunal service mv.

Jevnaker kommune, Navn Navnesen VELG – hva er viktigst? 18.09.2018 Jevnaker kommune, Navn Navnesen

Jevnaker kommune, Navn Navnesen Eks på tema Utvikling og vekst Levekår Bærekraftig utvikling Kommunens organisasjon 18.09.2018 Jevnaker kommune, Navn Navnesen

Jevnaker kommune, May-Britt Nordli Smart city 18.09.2018 Jevnaker kommune, May-Britt Nordli

Jevnaker kommune, Navn Navnesen Smart city??? Bruke teknologi til å løse stedets/byens uøkonomiske, sosiale og miljømessige utfordringer Eks: Involvering, inkludering, god infrastruktur, helse, grønn planlegging, energieffektivitet, transport og avfalls- håndtering 18.09.2018 Jevnaker kommune, Navn Navnesen

Kommune-administrasjon Utredninger, analyser m.m. dialog Forslag Gjennomføring Paneler, rådslag m.m. Politikere og innbyggere

Systematisk innbyggerdialog Omdømme Resultat Styringsprosesser Prinsipper for innbyggerdialog Dialogprosesser Kommunikasjonsprosesser Tilbakemelding, evaluering og forbedringer

Dialogprosessen: Hvordan delta? Deltakertrappen Medbestemmelse Innflytelse Dialog Konsultasjon Informasjon Dialogprosessen: Hvordan delta?

Ikke for laaange prosesser 18.09.2018 Jevnaker kommune, May-Britt Nordli

Kommuneplanlegging Jeg skal starte litt med planstystemet Jeg skal innledningsvis går gjennom tre figurer for å illustrere kommuneplanlegging som prosess , koblingen mellom kommuneplan og øvrig styringsverktøy i kommunen og den røde tråden fra nasjonalt, via regionalt til lokalt nivå. Planstrategi er først og fremt en analyse og ryddejobb ift hvilke planer er det kommunen trenger. Planstrategi erstatter krav om helhetlig relegering hvert 4. år Planprogram skal si noe planprosessen, opplegg for medvirkning og hvilke problemstillinger som skal tas opp i planen (plan for planen) Kommuneplanen det det primære politiske mål og strategidokumentet. Handlingsdelen skal være integrert i kommuneplanens samfunnsdel og må kobles til økonomiplan/årsbudsjett.

Økonomiplan/4-årlig handlingsdel Planleggingshjulet Planprogram Planstrategi Økonomiplan/4-årlig handlingsdel Kommuneplan Samfunnsdel og arealdel Årsmelding Budsjett/-1-årig handlingsdel 4 - årshjul 1 - årshjul Kommunal planstrategi = strategi for kommuneplanarbeidet Kommunestyret skal minst én gang i hver valgperiode, og senest innen ett år etter konstituering, utarbeide og vedta en kommunal planstrategi. Planprogram. For alle regionale planer og kommuneplaner, og for reguleringsplaner som kan ha vesentlige virkninger for miljø og samfunn, skal det som ledd i varsling av planoppstart utarbeides et planprogram som grunnlag for planarbeidet. Planprogrammet skal gjøre rede for formålet med planarbeidet, planprosessen med frister og deltakere, opplegget for medvirkning, spesielt i forhold til grupper som antas å bli særlig berørt, hvilke alternativer som vil bli vurdert og behovet for utredninger. Kommuneplanen revideres helt eller delvis. Dette avhenger av når man reviderte sist og endringer i overordnede premisser, f. eks ny politisk sammensetning. Kommuneplanens handlingsdel kan med fordel være en del av økominplanen. Dette krever at høringsfrist/offentlig ettersyn må synkroniseres.

18.09.2018 Jevnaker kommune PERIODEMÅL 2017 MÅLEINDIKATOR RES 2017   RES 2017 Oppgradering av sentrumsgatene i tråd med vedlikeholdsplanen Utført/ikke Initiere bygging/utbedring av Jevnaker brygge og Verkebrygga Utarbeide og vedta skiltplan 18.09.2018 Jevnaker kommune