Hva gjør man for å få pasienten til å bli likeverdig part i sykehjem?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
FYLKESMANNEN NETTVERSFORUM FOR HELSE- OG OMSORGSTJENESTEN 19.DESEMBER.
Hverdagsrehabilitering
Hverdagsrehabilitering
REHABILITERING Ved Helsehuset Sarpsborg
TILDELING AV TJENESTER
Samhandling i Indre Østfold
Samhandlingsreformen i skedsmo kommune
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Oslo kommune Sykehjemsetaten
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Hovedsamarbeidskommune
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmebaserte tjenester. Kick-off samling tirsdag 19. mars 2013 I trygge hender.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
BESTILLERKONTORET Pårørendeskole
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Status for gjennomføring av Helse- og omsorgsplanen
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
Møte i samhandlingsnettverket kommunene og St. Olavs Hospital Tema – Barn og unge Nye reviderte retningslinjer mellom St. Olavs Hospital og kommunene Ved.
Hverdagsrehabilitering i Sarpsborg kommune
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Omsorgsboliger med heldøgns tjenester Torstadtunet Oppsjø Asker bo og omsorgssenter.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Kommunens ansvar Helsestasjoner Skolehelsetjeneste Allmennlegetjenesten Pleie/omsorgstjeneste Miljørettet helsevern.
Søndre Borgen Solgården sykehjem Solgården boligsenter Dagsenteret Aastad gård.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Hverdagsrehabilitering – lengst mulig I eget liv i eget hjem Åse Bente Mikkelborg.
Hva var bra, og hva ville vi gjort annerledes? Hjemmerehabilitering.
Samarbeid i Værnesregionen Inge Falstad9.mars 2012.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Hvordan organisere sykehjemmene til brukernes beste? Spesialiserte sykehjem i Trondheim. Helge Garåsen Universitetslektor, ISM,NTNU.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Trond Jære Samfunnsengasjert innbygger – hobbypolitiker – pasient. Innlegget er tanker og meninger på fritt grunnlag, ment som et innspill til dere.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Forberedende samtaler
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Velkommen til oss på D3 Versjon 2017
”I pasientens fotspor”
Nettverk: Scandic-Easy
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Disposisjon: Kort presentasjon
Drammen Diana Pareli og Janne Gundersen
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Skole, mer enn lekser. Hvordan inkludere ungdommen og personalet
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Palliativ plan i Profil
Palliativ plan i Profil
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Hvordan gjøres dette i Gerica
OPPSUMMERING AV LÆRINGSNETTVERKET
FRAMTIDA ER UTFORDRINGEN
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Velkommen til grunnopplæring for koordinatorer
med pasienten som likeverdig part
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Utskrift av presentasjonen:

Hva gjør man for å få pasienten til å bli likeverdig part i sykehjem?

Melhus kommune ca 16 000 innbyggere Nabokommune til Trondheim Samhandlingsavtaler med St.Olavs Hospital I 2015 var det en ekstern gjennomgang i hvordan pleie og omsorg var organisert Prosjektet «100 år i eget hjem- aktiv i eget liv» Fra distriktsbaserte tjenester til tjenestebaserte Etablert et forvaltningskontor i 2017

Melhus kommune Startet implementering av tankesettet rundt hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering i 2017 Tjenestene skal dreies over fra institusjonsbaserte til hjemmebaserte tjenester Etablering av korttidsenhet med 16 plasser, mars- 2018

Historikk og status på enheten før deltagelse i Læringsnettverket I mars-14 ble avklarings- og somatisk enhet etablert 18 rom fordelt på 2 avdelinger 10 rom for pasienter med langtidsvedtak 8 rom for pasienter med vedtak på avlastning eller korttidsopphold. 3 dobbeltrom innen få mnd Ansatte jobber i begge avdelinger

Historikk og status på enheten før deltagelse i Læringsnettverket Kartleggingsskjema Ingen rutine på samtaler Lite gunstig å ha langtids- og korttidspasienter sammen. Liten sirkulasjon på korttidsplasser Betaler mye på utskrivningsklare pasienter Liten grad av brukermedvirkning

Nye rutiner etter første samling «Velkomstmappe» Informasjonsbrosjyre om enheten Et skjema med overskriften «Spørsmål til utskrivningssamtalen» Et skjema med overskriften «Viktig å huske når du reiser fra korttidsenheten» Spørreundersøkelsen, som vi valgte å revidere før vi tok den i bruk

Nye rutiner etter første samling Mal for innkomstsamtalen Hva er viktig for deg? Mål for oppholdet Forventningsavklaring begge veier Samtalen skal gjennomføres innen 2 dager.

Nye rutiner etter første samling Mal for utreisesamtalen Punktene ble laget for å dekke det som ble etterspurt i undersøkelsen Åpent for spørsmål fra pasient og pårørende Samtalen skal gjennomføres dagen før utreise. Revidering av eksisterende rutiner på innkomst og utreise Implementering

Bruker- og pårørendemedvirkning Hvis pasienten ønsker det, skal vi alltid invitere nærmeste pårørende med i innkomst- eller utreise samtale. Tverrfaglige møter med pasient og pårørende underveis.

Erfaringer Innkomstsamtaler: 29 stk Utreisesamtaler: 9 Pasienter og pårørende opplever samtalene som positive. Pasienten opplever økt grad av informasjon, blir hørt, og kan komme med sine meninger Ansatte får kartlagt mye Innkomstsamtaler tas mer på sparket Mindre ressurskrevende totalt sett

Erfaringer Planleggingen av utreise starter tidligere. Viktig at vi har vedtaksdato på plass, for å gjøre pasienten og pårørende oppmerksomme på den Økning av tverrfaglige møter

Utfordringer Nyetablert forvaltningskontor, og vi jobber med å finne gode samarbeidsrutiner. Vedtaksdato er uklar Forløpet går ikke som forventet Liten tilgang på fysioterapeuter Alle må jobbe mot samme mål.

Utfordringer Tankegangen om egenmestring er ikke godt nok implementert i alle tjenesteledd. Den er heller ikke implementert hos befolkningen generelt . Hjemmesykepleien har ikke nok ressurser. Mange pasienter ønsker ikke å reise hjem, trives i trygge rammer. Pasienter ønsker å reise hjem, men pårørende er ikke positive.

Utfordringer Utreisesamtalen kan være vanskeligere for den ansatte å gjennomføre. Opplever at pasientene ikke er så opptatt av det medisinske når de reiser, men er mer opptatt av hvilke tjenester de kan få når de kommer hjem.

Veien videre Vi ønsker økt brukermedvirkning De nye rutinene skal implementeres i kommunen Malene på innkomst- og utreisesamtalen er lagt inn i Profil (pasientjournalen vår) Prosedyre for korttidspasienten skal inn i kvalitetssystemet i kommunen. Større involvering fra hjemmesykepleien ved utreise

Veien videre Vurderer forenklet informasjonsark fra lege til pasient. Revidere mal for utreisesamtale til å passe bedre til vår pasientgruppe Ved flytting av korttidsenheten ønsker vi å ta i bruk risikotavle.