Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skole, mer enn lekser. Hvordan inkludere ungdommen og personalet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skole, mer enn lekser. Hvordan inkludere ungdommen og personalet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Skole, mer enn lekser. Hvordan inkludere ungdommen og personalet
Fortellinger fra praksis Linda Berg Jansen-Gilantunet ungdomshjem Silje Aursand- Ranheim Vestre

2 Gilantunet Ungdomshjem
Statlig Ligger i Melhus Kommune på Hølonda Omsorgsinstitusjon Plass til 10 ungdommer fordelt på 3 hus ( i tillegg mulighet for hybeltrening i egen leilighet på tunet). Underkant av 30 ansatte Langturnus Egen involvering i prosjektet: Begynte høsten 2015 Fikk oppgaven med å være skoleansvarlig fordi jeg ikke skulle i langturnus. Gjennom å delta på prosjektet hatt en mulighet til å forme hvordan skoleansvarlig rollen skal se ut og inneholde på Gilantunet fordi når en er med på et prosjekt og jobber så intensivt med skole så gjøre det noe med hva en tenker om rollen. Dette er erfaringer jeg ønsker å dele med dere i dag.

3 Skoleansvarlig Sett inn bilde skolerapporten
Det bør være en person på hver enkelt institusjon som har ansvar for skole på systemnivå

4 Skoleansvarlig Personen skal:
Sikre at rutiner på institusjonen vedrørende skole følges og revideres. Sikre at ungdommene får skoletilbud innen rimelig tid. Sikre at alle ungdommer får hjelp til lekser. Sikre at de får ivaretatt sine rettigheter når det gjelder opplæring. Sikre godt samarbeid med skolene som ungdommene på institusjonen benytter.

5 Hvordan forme sin egen rolle som skolekontakt
Bruke allerede eksisterende rutiner. Prøve ut, teste og evaluere. Ha god nok tid. Hvordan har deltakelse i prosjektet påvirket hvordan rollen som skoleansvarlig ser ut nå.

6 Skoleansvarlig sine oppgaver
Sentral rolle i forhold til samarbeidsmodellen og utarbeiding av underveis skjema Kontakte skole og Fylkeskommunen Ta initiativ til overføringsmøte og innhenting av informasjon Ansvar for sammen med ungdom og skolen planlegge oppstart Kontakt med skolen (mail, tlf, møter) Samtaler med ungdommene opp mot skole Ansvar for å følge opp i forhold til vedtak og sakkyndig vurdering Holde fokus på skole oppe

7 Resten av personalgruppen
Hovedkontakt har ansvar for å ta kontakt med skolen for oppdatering Skal gi beskjed til lærer dersom ungdommen ikke kommer eller har avtaler i løpet av skoledagen Skal følge opp skolehverdagen i forhold til å ha med rett utstyr på skolen, gjøre lekser, forberedelse til prøver ol Støtte, motivere og hjelpe ungdommene i det daglige i forhold til skole

8 Skoleansvarlig ut fra 2 vinkler
Skoleansvarlig som bindeledd Institusjon som samarbeidsparter Målgruppen vår i skolesystemet Hvordan har bruk av underveis skjema på virket samarbeidet Være en nøytral part som kan belyse saken fra begge sider Skoleansvarlig som rollemodell Som miljøterapeut skal en være en rollemodell for ungdommene. Som skoleansvarlig skal en være en rollemodell for resten av ansatte gruppen

9

10 Skoleansvarlig ut fra 2 vinkler
Skoleansvarlig som bindeledd Institusjon som samarbeidsparter Målgruppen vår i skolesystemet Hvordan har bruk av underveis skjema på virket samarbeidet Være en nøytral part som kan belyse saken fra begge sider Skoleansvarlig som rollemodell Som miljøterapeut skal en være en rollemodell for ungdommene. Som skoleansvarlig skal en være en rollemodell for resten av ansatte gruppen

11 Tanker om fremtiden Hvordan skal hver institusjonen fylle oppgaven
Hvor stor plass skal rollen ha Hvem bør ha skoleansvarligrollen Dette er noe hver institusjon må bestemme utfra rammene som er gitt


Laste ned ppt "Skole, mer enn lekser. Hvordan inkludere ungdommen og personalet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google