Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet underholdning. En god historieforteller holder på oppmerksomheten til publikum, skaper interesse og engasjement, og formidler budskapet sitt på en måte som appellerer til de fleste. Det finnes mange teknikker for å oppnå denne effekten. Lidenskap og engasjement for det man forteller om er viktig, en klar og tydelig stemme og fremtoning, trygghet på seg selv og gode kunnskaper er alle viktige byggeklosser enten det skjer verbalt eller visuelt.
Visuell fortellerteknikk Den hvite haien er kommet for å drepe. En ung kvinne blir dens første offer. Politimesteren Martin Brody vil stenge badestranden, men den lille byen lever av sommegjestene og forretningsfolkene i byen....
Bøøøhhh!
Anslag, konflikt, konfliktløsning Forventning Det dramatiske anslaget skaper forventning om fortsettelsen. Vi forbereder oss på det vi tror kommer til å hende. Etter et dramatisk anslag kan vi forvente et drama og etter en humoristisk anslag en komedie. Slik er forståelsen for teatrets eller filmens budskap, samt for all visuell kommunikasjon! Og slik blir også påvirkning på et mottakelig og forberedt publikum.
Forandring Anslaget som presenterer konflikten i et vellykket teaterstykke eller i en god film, skaper sterke reaksjoner hos publikum. Aller sterkest er følelsen av å stå foran en forandring. Anslaget forbereder en forandring på to plan. Filmens/skuespillets rollefigurer stilles overfor konflikter, kamp, avgjørelse, noe som kommer til å forandre dem. Noen seirer og noen taper. Man blir nysgjerrig på hva det vil føre til?
Overraskelse
Løsning?
Bevegelse framover Anslag Presentasjon Fordypning Tid Konflikt Opptrapping opptrapping Konflikt løsning Nedtoning
Eksempel Den lille mann som protesterer mot noe viktig
Hvordan skal det gå videre? Det er viktig at den underlegne karakteren befinner seg i en helt håpløs situasjon. Personen, det lille mennesket i samfunnet. Kroppsspråk, sinne eller fortvilelse gjør ham til en viktig person. Den gamle skrivemaskinen, det høye skranglete bordet og den lave stolen til tross. Denne visuelle styrken får oss til å følge dramaets fortsettelse intensivt. Hvordan vil det gå? En bevegelse fremover er skapt.
Anslaget kommer først Spennende, suggestiv, «filmatisk» framførelse Dristige og overraskende vekslinger lokker lengre inn i stoffet Effektfulleog elegante vekslinger i en spennende enhet
Anslaget - slik kan det begynne
Vindu/Windows autentisk bilde fra lofotfiske ca. 1910
Speil
Fakta
Prosa
Poesi
Fortelling
Historiefortelling
Reportasje om mennesker
Etnisk spenning
Fargedramatisering
Manipulering med farge
Hvem bodde her?
Drama
Hva forteller dette bildet?
Metafor
Liggende format
Stående format
Bevgelse
Symetri/asymmetri
Samspill mellom tekst og bilde
Hvordan leser vi bilder?
Konsentrasjon om motiv
Skaper hvert bilde engasjement?
Det surrealistiske bildet!
Humoristisk illustrasjon
Naturalistisk illustrasjon
Typografisk illustrasjon Herb Lubalin
Herb Lubalin
Stilisert illustrasjon
Stilisert og forklarende
Collage
Følelser
Realistisk
Portrett
3 dimensjonal illustrasjon
Dybde og rom
Beskjæring og fargedramatisering