Vansker i relasjonen mellom foreldre og små barn: Effekt av manualisert Marte Meo Magnhild Singstad Høivik NTNU, Det medisinske fakultet, RKBU Nasjonalt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Utprøving og evaluering av psykoedukativ flere-familiegruppe for personer med kombinert psykisk lidelse og rusproblemer Et samarbeidsprosjekt mellom Allmennpsykiatrisk.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
”Søskenprosjektet” fra idé til multisenterstudie i sjeldenfeltet
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Stress og helse hos ungdom: Betydningen av beskyttende faktorer
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
ASQ – Ages & Stages Questionnaires
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Fibromyalgi og Behandlingsreiser til Utlandet
Depresjon og rusmiddelproblemer
Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter SiB, SiT og SiO Okt Faggruppe utvikler spørreskjema som bygger på tidligere undersøkelser i T og O.
Seponering av antidepressiva. Til skade eller nytte?
Forstå bruk og datainnsamling
Et økende problem i skolen?
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
Småbarn med deprimerte mødre
Developmental patterns and comorbidity of behavior problems Prosjekt Dobbelkompetanse i psykologi Ph.D.-kandidat Linda Helen Munkvold Prosjekt Dobbelkompetanse.
Fysioterapeuten og pedagogen i utredning/ veiledning av familien
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Spedbarnsteamet Barne - og ungdomspsykiatrisk avdeling Drammen
Etter selvmordsforsøket
POP studien Norwegian Primary prevention Of Psychosis project
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
Å forklare sosiale fenomener
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Nye oppfølgingsdata Svein Eikeseth. Reiste til dr. Lovaas 1985 Ph.D. University of Kansas Kom til Norge i 1993 Arbeider ved Høgskolen i Akershus og Glenne.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse:
EPDS Erfaringsdeling. Edinburgh Postnatal Depression Scale Utviklet i 1987, for å oppdage depressive symptomer hos kvinner som nylig har fått barn. Studier.
Styrking av foreldrekompetanse forebygger atferdsvansker hos barn Charlotte Reedtz, RKBU Nord «Te ka slags nøtte» 2011.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Alta 6 april 2016 Helsefremmende samarbeid mellom barnehage og helsestasjon.
Erfaringer med kurs for eldre i mestring av depresjon Av Carina Ryssdal Ergoterapispesialist og leder for Alderspsykiatrisk Poliklinikk for Troms og Finnmark,
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
HAP-2 Nasjonal multisenterstudie: Røykeavvenningskurs for cannabisbrukere John-Kåre Vederhus (Ph.D.) Kristiansand,
Maria Lage Barca – Doktorgradsstipendiat Nasjonalt kompetansesenteret for aldring og helse Psyk IT – 20. Oktober Depresjon ved demens: flere resultater.
Øyvind Urnes. Hva er en personlighetsforstyrrelse etter DSM-IV? Et vedvarende mønster av indre opplevelse og adferd som avviker betydelig fra forventningene.
Hva viser vår forskning med studenter
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens
Psykiatriske symptomer i sykehjem
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Brukbarhetstesting og feltstudier
Medarbeidere: Smertegruppa ved NI
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
ICDP i Helseetaten Ved Eli Østberg Baardseth, ICDP-koordinator i Helseetaten, Oslo kommune Mitt navn er altså Eli Østberg Baardseth, og jeg.
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
Utskrift av presentasjonen:

Vansker i relasjonen mellom foreldre og små barn: Effekt av manualisert Marte Meo Magnhild Singstad Høivik NTNU, Det medisinske fakultet, RKBU Nasjonalt kompetansenettverk for sped- og småbarns psykiske helse Tiller DPS

Agenda Hva er Marte Meo? Manualen Videofeedback of Infant Parent Interaction Presentasjon av effektstudien: Målsetning Bakgrunn og metode Funn

Hva er Marte Meo? Hjemmebasert foreldreveiledning1. Bruk av korte samspillsekvenser på video for å belyse viktige tema (f.eks. barnets kontaktinitiativ, behov for pause). Målsetting: å styrke foreldres egen kompetanse ved å forsterke og videreutvikle det som ikke fungerer optimalt, men også belyse det som fungerer godt i forhold til barnets behov. VIPI- manualen2: Begrenset antall sesjoner (6-8) Obligatorisk rekkefølge av sesjoner For familier med barn 0-2 år Aarts, M. (2000). Marte Meo. Basic Manual. Eindhoven, Holland: Aarts Productions. Onsøien R, Drugli MB, Hansen MB. Marte Meo: Manualisert intervensjon for sped- og småbarn fra 0-2 år/ Marte Meo. Oslo: Kompetansenettverket for sped og småbarnsforskning

Studiens målsetning Primært å måle effekten av foreldreveiledning i sped- og småbarnsfamilier med vansker i foreldre – barn relasjonen. Sekundært å undersøke hvordan foreldres psykiske vansker og familiefaktorer påvirker effekten av veiledningen.

Bakgrunn Videobaserte intervensjoner To metaanalyser viser at videobaserte intervensjoner har effekt - primært på foreldres sensitivitet, men også liten til moderat effekt på barnas utvikling 1,2. Få studier på langtidseffekt av intervensjonene 3,4. Effektstudier på Marte Meo er i hovedsak kvalitative 5,6,7 eller mangler randomisert, kontrollert design 8,9. Bakermans-Kranenburg et al. 2003 Fukkink, 2008 Robert-Tissot et al. 1996 Van Doesum et al. 2008 Vik, K., & Braten, S. (2009). Vik, K., & Hafting, M. (2009). Vik, K., & Rohde, R. (2014). Osterman G, Möller A, Wirtberg I. (2010). Axberg U, Hansson K, Broberg AG, Wirtberg I: (2006).

Bakgrunn Modererende effekter Det er ikke bekreftet at foreldres depresjonssymptomer påvirker effekten av videobasert veiledning, men dette er lite undersøkt 1,2. Ingen har undersøkt om symptomer på personlighetsforstyrrelse påvirker effekten av videobasert veiledning. Kalinauskiene et al. (2009). van Doesum et al.(2008).

Kriterier for deltakelse Inklusjon Eksklusjon Foreldre med samspillvansker med barn 0-2 år Foreldre som ble anbefalt hjelp av helsesøster eller barnevernstjeneste Interesse Pågående psykose Utviklingsforstyrrelse (foreldre) Rusbruk Foreldre som hadde problemer med å fylle ut selv-rapportskjema Ingen eksklusjonskriterier for barna

Datainnsamling Datainnsamling: 2008 – 2014 Rekruttering: Helsestasjoner & Barne- og familietjenester i Trondheim/Oslo: 5 bydeler Østlandet: - 6 kommuner

Effektmål Hoved-utfallsmål: Foreldre – barn samspill Barnets sosiale og emosjonelle utvikling Foreldres depresjonssymptomer på T2 (etter veiledning) /T3 (6 måneder senere) Modererende effekter (T2): a) Bakgrunnsvariabler (sosio-økonomisk status, sosial støtte og konflikt i familien, barnets kjønn og alder) b) Foreldres symptomer på depresjon Foreldres symptomer på personlighetsforstyrrelse (PF)

Inklusjon/randomisering

Prosedyre VIPI versus TAU 2 mnd T1 T2 T3 2 uker 6 mnd Demografiske data ASQ-SE BDI DIP-Q EAS (30 min video-opptak) ASQ-SE BDI EAS ASQ-SE BDI EAS Families randomized consecutively to Marte meo/tau group The Emotional Availability Scales (EAS) (Biringen 2008) Ages & Stages Questionnaire: Social- Emotional (ASQ:SE) (Squires et al. 2002) Beck Depression Inventory (BDI) (Beck & Steer 1993) DSM IV and ICD 10 Personality Questionnaire (DIP-Q) (Bodlund et al.1998)

a) Effekt på samspill

a) Effekt på samspill Samspillskompetansen ved inklusjon påvirket effekten: Jo mindre gunstig samspill, jo bedre effekt (p = 0.02) Jo mer deprimerte foreldre, jo bedre effekt (p < 0.001 – p = 0.05)

Forskjeller mellom gruppene ( ) VIPI *** ***

b) Effekt på barnets sosiale og emosjonelle utvikling På T2 observerte vi ingen forskjeller mellom gruppene. På T3 fant vi en forskjell på 13.8 poeng mellom gruppene in favør av VIPI-gruppa (p = 0.02).

c) Effekt på foreldres depresjonssymptom På T2 : ingen forskjeller mellom gruppene. På T3 : foreldrene som fikk veiledning hadde 6.5 poeng lavere depresjons-skåre v/moderate symptom (p = 0.005) og 2.6 poeng v/milde symptom (p = 0.05) sammenlignet med foreldre som fikk ordinær oppfølging.

Øvrige moderatoranalyser Bakgrunnsvariabler: ingen modererende effekt. Tilstedeværelse av paranoide, avhengige OG fravær av narsissistiske PF symptom økte effekten av VIPI (vs. TAU) i familier med uheldig samspill (p< 0.001). Selv få narsissistiske PF symptom hos foreldre med godt samspill medførte at familien hadde best effekt av TAU (p< 0.05).

Oppsummering Kortidseffekt (T2): Effekt på samspill i familier med problematisk samspill, spesielt i familier hvor foreldre har depressive symptom, avhengige/ paranoide PF symptom eller ikke har narsissistiske PF symptom. Effekt på samspill uavhengig av samspillkompetanse dersom foreldre har depressive symptom. Usikker effekt i familier hvor foreldre har narsissistiske symptom (få observasjoner). Veiledningen bør brukes på indikasjon Langtidseffekt (T3): Effekt på barnets sosiale og emosjonelle utvikling. Effekt på foreldres depresjonssymptom.

Takk for oppmerksomheten!