Universitetskommune 3.0 Trondheim kommune – NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for Velferdsteknologi
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Regionale forskningsfond
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Kommunikasjonsstrategi
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Det integrerte universitetssykehuset
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Utdanningskomiteen 19. mai
UNESCO og den femte C'en Klima- og miljødepartementets arbeid med involvering i verdensarvområdene Av seniorrådgiver Ingunn Kvisterøy.
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Statssekretær Jens Revold
Hva er Nettverk for grønn mobilitet?
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Forskning og innovasjon
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Universitetskommune 3.0 Forberedende diskusjon frem mot ILM 21. nov
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Strategi og Styring av informasjonsteknologi
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Innovasjon og nyskaping
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Kommunesektorens bruk av FoU
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

Universitetskommune 3.0 Trondheim kommune – NTNU “Kunnskap for en bedre verden - innovasjon, omstilling og digitalisering i offentlig sektor” Instituttledermøte SU 21. november 2018 Arild Smolan Seniorrådgiver rektors stab

Universitetskommune 3.0 Universitetskommune 1.0 - tilfreds når universiteter var geografisk lokalisert innenfor kommunegrensen. Universitetskommune 2.0 - samarbeidet organiseres for å svare på kunnskaps- og kompetansebehov innenfor avgrensede siloer og fagområder Med denne avtalen går partene inn i et samarbeid om universitetskommune 3.0 - Vertikal og horisontal Integrering mellom faglige siloer for å fremme forskning, undervisning og innovasjon som svarer på komplekse sosiale og teknologiske (sosiotekniske) samfunnsutfordringer Langsiktig tilgang på kunnskap, kompetanse og teknologi av strategisk betydning for nødvendig omstilling for utvikling av gode og bærekraftige samfunn

Hva har vi i 2.0 Veilederutdanning for lærerne på Universitetskolene Universitetsskoler (2015) Veilederutdanning for lærerne på Universitetskolene FoU-utdanning for lærerne på Universitetsskolene FoU-prosjekter for å styrke elevenes motivasjon og læring Etablering av felles møteplasser for utveksling av kunnskap og erfaringer Universitetskommune Helse og velferd (2017) Prioritering og organisering av forskningsområder / - prosjekter Forskningsformidling og kunnskapsdeling Utvikling av utdanningene og praksisutdanning Forskerutdanning, veilederutdanning og helselederutdanning Bruk av kommunen som levende laboratorium Avtalene inkluderer rammer for felles prosjektleder, PhD-stillinger og delte stillinger

Plansatsing mot store byer, - KMD Trondheim ByLab Prosjekter koblet med pågående undervisnings- og forskningsaktivitet, eller som skal kunne brukes som direkte grunnlag for fremtidige forskningsprosjekt. Kunnskapsaksen Byromsstrategi Bycampus Bydelsutvikling Smart cities

Utfordringen Fagfolk i fakulteter og institutter kommuniserer med enkeltpersoner i enheter og avdelinger i kommunen Enkeltstående prosjektsamarbeid oppstår «by incident or accident» Når de store prosjektene initieres og skal utvikles er ofte de riktige fagfolkene opptatt Strategisk forankring?

Universitetskommune 3.0 Tematiske hovedområder Byutvikling Helse og velferd Oppvekst og utdanning Innovasjon og omstilling Smart by

3.0 - omfang Ambisjon; Nasjonal pilot, KD og KMD De tematiske områdene representerer brede fagområder som hver for seg og sammen skal favne kunnskaps- og kompetansebehovet til kommunen. Oppvekst og utdanning, Universitetsskole + Helse og velferd, folkehelse, helse- og velferdstjenester, - mangfold og integrering Byutvikling, den fysiske byen og dens infrastruktur, byrommets betydning for gode liv, samt problemstillinger knyttet til energi, miljø og bærekraft Innovasjon og omstilling, kommunen som demokratisk institusjon, aktør på kulturfeltet, samfunns- og næringsutviklerrollen og kommunal organisasjon og ledelse. Forskning på hva som hemmer/fremmer innovasjon i offentlig sektor er et sentralt fokus Smart by - digitalisering og teknologi: informasjons- og kommunikasjonsteknologi, energi- og miljøteknologi, transport og mobilitet, velferdsteknologi, læringsteknologi, finans- og virksomhetsstyringsteknologi m.fl. Ambisjon; Nasjonal pilot, KD og KMD

Mål Sikre tilgang på relevant og oppdatert kunnskap og kompetanse som kommunesektoren trenger gjennom et forpliktende langsiktig samarbeid mellom universitetskommunen og universitetet. Etablere en arena for forskningsbasert utdanning, etter- og videreutdanning, relevant praksis for studenter, forskerutdanning og forskning og innovasjon innenfor områder av strategisk betydning for sektoren Etablere en ny modell for kontinuerlig toveis kompetanse- og kunnskapsoverføring mellom akademia og kommune

Mandat Etablere felles utvalg for forskning, utvikling, innovasjon og utdanning, inkl. etter- og videreutdanning, praksis og forskerutdanning innenfor alle fem tematiske områder. Etablere en styringsform for samarbeidet som gjør det mulig å samkjøre beslutninger og prioriteringer innenfor plan- og styringssystemene og årshjulene til kommunen og universitetet. Få på plass felles ordninger og retningslinjer for utveksling av personell mellom kommunen og universitetet (delte stillinger, offentlige PhD- stillinger, prosjektstillinger, gjesteforelesere osv.) Konkretisere delprosjekter innenfor de 5 tematiske satsingsområdene med tilhørende målsettinger og handlingsplaner. Følge opp delprosjektene mht målrealisering.

Virkemidler I prosjektperioden skal partene utvikle og prøve ut virkemidler som styrker samarbeid innen forskning, undervisning, og kommunen som praksis- og innovasjonsarena (levende laboratorium). Eksempler på virkemidler vil være modeller for: prioritering og organisering av forskningsområder / -prosjekter forskningsformidling og kunnskapsdeling utvikling av utdanningene og praksisutdanning forskerutdanning, veilederutdanning bruk av kommunen som levende laboratorium

Felles forpliktelser I løpet av en periode på inntil fire år etablere en nasjonal pilot på en universitetskommune, og dokumentere modellen gjennom en forskningsbasert evaluering Før avslutning av universitetskommuneprosjektet fremlegge forslag til fremtidig, permanent modell for videreføring av Universitetskommunen Trondheim som et varig samarbeid mellom kommunen og universitetet Arbeide for å få på plass en nasjonal forskrift om bruk av betegnelsen universitetskommune, samt finansieringsmekanismer som gjør det mulig for flere kommuner og universiteter å etterleve kravene og mulighetene som følger av statusen som universitetskommune Arbeidet skal skje i dialog med resten av kommune- og universitetssektoren, og nasjonale myndigheter

Organisering – (under utvikling) Byutvikling Felles utvalg for forskning, utvikling, innovasjon og utdanning, inkl. etter- og videreutdanning, praksis og forskerutdanning Identifisere forskningsbehov og ivareta disse Opprette struktur for forskning, innovasjon og Utdanning Stimulere og mobilisere til nasjonalt og Internasjonalt forskningssamarbeid Styringsgruppe 4 + 4 Koordinatorer TK og NTNU Byutvikling Helse og velferd Oppvekst og utdanning Innovasjon og omstilling PL PL PL PL Utvalg FoI Utvalg FoI Utvalg FoI Utvalg FoI PL

Takk for oppmerksomheten 2.0 3.0