Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når det har skjedd: Varsling
Advertisements

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
NENTs uttalelse om bruk av forsøksdyr
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Varsling om kritikkverdige forhold
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Førsteamanuensis/ PhD May Thorseth Filosofisk institutt, Program for anvendt etikk, NTNU Etikk og redelighet i forskning NT-fakultetet.
Studieadministrativ dag
Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Departementets styring og styrenes rolle
Dag Wiese Schartum, AFIN
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
1 Etikkseminar, Ph.D, IVT Forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk 3.mai Hva er det vi trenger? Bygge gode forskningskulturer 2.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Møte med instituttledere
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Dag Wiese Schartum, AFIN
Forskning og innovasjon
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Foredrag i Lederforum, Universitetet i Stavanger 10. november 2008
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
3 Marius Stub.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet

Institusjonene Uhl § 1-5: «Institusjonene har et ansvar for å sikre at undervisning, forskning … holder et høyt faglig nivå, og utøves i overensstemmelse med anerkjente vitenskapelige, …, pedagogiske og etiske prinsipper» Forskningsetikklovens forarbeider: Institusjonene hovedansvar for forebygging og behandling

Granskingsutvalget Hvorfor nasjonalt utvalg? Uavhengighet, rettssikkerhet, autoritet Forskningsetikklovens uredelighetsdefinisjon: ”forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd med god vitenskapelig praksis som er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av forskning” GRU konstatere uredelighet eller ikke Evnt sanksjoner – arbeidsgiver mv

Institusjonene vs Granskingsutvalget Varsle, «alvorlige» saker, KDs brev 6. aug 2009 Samarbeid Utvalget som ressurs Utvalget kan overta saker på eget initiativ

Behandling av saker om mulig uredelighet Forvaltningsloven/alminnelige forsvarligh.krav Journalføring (arkivloven / arkivforskriften) Partsrettigheter (medforfattere?) Varslere (parter? – anonymitet?) Kontradiksjon Sakkyndige? Taushetsplikt? (fvl § 13 «personlige forhold»?) Tidsbruk

Dokumentoffentlighet? Offentleglova Utsatt offentlighet? Offl § 5: «Organet kan fastsetje at det i ei bestemt sak først skal vere innsyn frå eit seinare tidspunkt i saksføre-buinga enn det som følgjer av §§ 3 og 4, så-framt det er grunn til å tru at dei dokumenta som ligg føre, gir eit direkte misvisande bilete av saka, og at innsyn derfor kan skade klare samfunnsmessige eller private interesser» GRU vs institusjonene

Vedtaket Organet: Styret, eller delegasjon? Forskjell konstatere uredelighet eller ikke? Klagerett – uredelighet (ikke) konstatert, institusjonene vs GRU Klagerett – sanksjoner

«Institusjonelle prosedyrer for behandling av forskningsetiske saker ved UiS» Taushetsplikt? «Varsling» – aktsomhetskrav eller akademisk frihet? Kontradiksjon, partsrettigheter (Dokument)offentlighet? Varsling/samarbeid – KD, GRU, NFR, tidsskrift/forlag – ? (Overdreven) beskyttelse av institusjonen?