Master i faglitterær skriving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Advertisements

Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
MASTERSTUDIUM I ØKONOMI OG ADMINISTRASJON
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Erin Nordal Studentsentrert læring + utdanningskvalitet = sant Vi flyttar fram positionerna! UKÄ-konferens 2015 Stockholm 24. November.
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Rådgiver orienterer… 10. trinn høsten Hva er min jobb som rådgiver på 10. trinn?  Administrere og følge opp elevene i forbindelse med uke 43. 
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
Valg av høyere utdanning
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Denne informasjonen gjelder for
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Undervisnings- og vurderingsformer
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Opptakskrav til master i pedagogikk
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieveien.
Kvalifikasjonsrammeverket
Kvalifisert til ph.d.-opptak?
KDL – ny struktur og innhold
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Statssekretær Jens Revold
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
IBE110 Informasjonsteknologi - introduksjon
Strategiseminar Møte med rektoratet Bjarte Ravndal
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Master i regnskap og revisjon
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Formål og vurdering i høyere utdanning
Om opprykk til førstelektor
Seksjon for digitale medier i læring
FORELDREMØTE 10. TRINN 9.oktober 2018
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Modul 4 – Representasjoner
Seminar om litteraturgjennomgang
Atrå barne- og ungdomsskole
Avdeling for studieadministrasjon
Critical Literacies and Awareness in Education
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Velkommen til Kick off Prosjekt P11/2019:
FORELDREMØTE 10. TRINN 17.september 2019
Utskrift av presentasjonen:

Master i faglitterær skriving Bente Aamotsbakken, Eva Maagerø, Norunn Askeland, Ommund Vareberg, Dagrun Skjelbred, Arne Engelstad og Harald Bjar

Bakgrunn Ønske fra høgskolen om flere masterstudier Gode erfaringer med pilotprosjektet Faglitterært forfatterstudium Støtte fra NUV til utvikling av modul på eksisterende forfatterstudium Tildeling av utviklingsmidler på bakgrunn av gode erfaringer med IKT og nye læreprosesser Involverte seksjoner: K&H, drama, KRL, norsk, pedagogikk, IKT, musikk, engelsk, Senter for pedagogiske tekster

Støttespillere og høringsinstanser Senter for pedagogiske tekster NFF Forleggerforeningen Bokhandlerforeningen Tønsbergs Blad Sakprosaprosjektet ved Universitetet i Oslo Master i kreativ skriving, School of Arts, Roehampton universitet, London Forleggerstudiet ved Universitetet i Bologna

Master i faglitterær skriving tar sikte på å utvikle ferdigheter i profesjonell og kreativ fagskriving gi trening i å gi og motta veiledning og å reflektere over egen skriveprosess og dyktighet i skriving og gjennom dette utvikle et kritisk tekstvitenskapelig perspektiv på egne og andres faglige tekster med sikte på arbeid som konsulent eller tekstforsker. utvikle kunnskap om spesialiserte områder innen faglitterær skriving bidra til å bygge opp et fagmiljø for forfattere, tekstforskere og fagfolk i forlags- og mediebransjen for å fremme kritisk debatt om faglitteratur skape forståelse for hva det vil si å arbeide med profesjonell publisering gi erfaring fra et åpent læringsmiljø med digital samarbeidslæring og åpne skriveprosesser gi praktisk dyktighet i å bruke digitale medier i egen faglitterær virksomhet, forleggervirksomhet eller konsulentvirksomhet

Erfaringsbasert masterstudium i faglitterær skriving (120 studiepoeng) Fellesemne: retorikk, semiotikk, skriving (30 sp.) Fordypningsemner Skriving og tekstproduksjon i arbeidslivet (15 sp.) Historisk og biografisk skriving (15 sp.) Dokumentartekster for film og fjernsyn (15 sp.) Formidling og forleggeri (15 sp.) Praktisk og skapende arbeid med pedagogiske tekster (fra masterstudiet i pedagogiske tekster) (15 sp.) Masteroppgave (45 eller 60 sp.) Alle studenter får grunnkurs i digital kommunikasjon (gir ikke studiepoeng på masternivå)

Opptakskrav til erfaringsbasert master i faglitterær skriving Enten en treårig bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller en annen grad Eller en utdanning som er godkjent som jevngod med disse gradene i henhold til §48 i Lov om universiteter og høgskoler. For å bli vurdert, må søkerne ha minst to års relevant yrkeserfaring I tillegg må søkerne levere en skriveprøve om et faglig emne på maks fem sider med en kort orientering om hvilken sammenheng teksten tenkes brukt i. For øvrig teller karakterer fra relevant høyere utdanning ved opptak.

Framdriftsplan Styrebehandling november 05 Søknad til NOKUT november 05? Utlysing våren eller høsten 06? Studiestart høsten 06 eller våren 07?