Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Taushetsplikt og tverrfaglig samarbeid
Taushetsplikten * Anne Kjersti Befring.
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Brukermedvirkning og pasientmakt
Advokatfullmektig Per Harald Pettersen, Advokatene Enoksen og Steiro,
«Mot lysere tider» – Bergen 14. – 15. mars 2013
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Tvungen somatisk og psykisk helsehjelp
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Taushetsplikt Eystein Præsteng Larsen
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Barn som pårørende.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Legemiddelhåndtering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Temalunch pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse Av professor dr
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Praktiske kjøreregler for oppslag i journal – og ivaretakelse av personvernet NB: Se også forklaringer i notatfeltet i denne fil.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Samarbeid med familien
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
1 Brudd på taushetsplikten? Du arbeider på et legekontor. I matpausen din benytter sykepleieren på skiftestua anledningen til å rydde ut brukt medisinsk.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?

Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
INFORMASJON OM BARNEVERN
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum
Hvordan være en god lege for dem som er fratatt friheten?
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Taushetsplikt §44 Enhver
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Randi Rosenqvist og Karl Heinrik Melle Veka 12. mars 2019
Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten

Innhold I Generelt om fengselshelsetjenesten II Samhandling mellom helsetjenesten i fengsel og ute i kommunen vanskelig III: Kommunehelsetjenesten: Husk fengselshelsetjenesten!

I. Generelt om fengselshelsetjenesten

Fengselshelsetjenesten - en kommunal tjeneste Leger Fastleger med kommunale oppgaver Sykepleiere Fulltidsansatte Mange med spesialisering i psykiatri Spesialisthelsetjenesten: SMP, DPS Psykologer Større fengsel andre fagpersoner Fysioterapeut ol

Bakgrunnskunnskap 60 % av nye innsatte har rusmiddelproblematikk 4 av 10 innsatte i behov av avrusning ved innsetting Fengsling medfører ofte en ikke planlagt (og ikke ønsket) avrusing. Hvor skjer avrusingen? Hjemmet Somatisk sykehusavdeling Fengslet’ Spesialisert avrusingsavdeling

Fordeler i fengsel Kaotiske liv blir strukturert Forholder seg til en helsetjeneste Større eller mindre avhold fra rusmidler. Mulighet for observasjon og tett kontakt med tjenesteapparatet Muligheter for ulike programmet for utdanning og arbeid. Helhetlige og sammenhengende tjenester: Små forhold. Ikke mulighet for å shoppe leger, unndra seg informasjonsflyt mellom helsepersonell ol

II: Samhandling mellom helsetjenesten i fengsel og ute i kommunen vanskelig

Løslatelse: vanskelig med informasjonsflyt til kommunehelsetjenesten Taushetsplikten (Innsatte / pasient ønsker ikke dette) Taushetsplikten HPL §25: «Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.» Uoversiktlig: Fengslene får innsatte fra alle kommunene i landet Innsatte bytter helsehjelpere (leger mm) i kommunene Innsatte flytter fra kommune til kommune

Viktige opplysninger til kommunehelsetjenesten: eksempel Oppdatert medisinliste etter nedtrapping særlig LAR dosering: Erfart overdose ved gitt forskrevet dose pga tidligere videresalg Truende pasienter Hvordan kan kommunen forberede seg på å motta en som truer og bruker pressmiddel?

Taushetsplikten - helsepers «Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.»

Begrensninger i taushetsplikten, HPL § 23. at opplysninger gis den som fra før er kjent med opplysningene, at opplysninger gis når ingen berettiget interesse tilsier hemmelighold, at opplysninger gis videre når behovet for beskyttelse må anses ivaretatt ved at individualiserende kjennetegn er utelatt, at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre, at opplysninger gis videre når helsepersonell gjennom sin yrkesutøvelse har grunn til å tro at dyr blir utsatt for slik mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell at det anses rettmessig å gi opplysningene videre til Mattilsynet eller politiet eller at opplysningene gis videre etter regler fastsatt i lov eller i medhold av lov når det er uttrykkelig fastsatt eller klart forutsatt at taushetsplikt ikke skal gjelde. - Konkret planlagt å gjennomføre eget eller andres drap -Psykiatrisk pasient er i besittelse av våpen - Pasient er i ferd med å kjøre i ruspåvirket tilstand - helsepersonell selv har behov for den beskyttelse - i kraft av å yte helsehjelp til annet helsepersonell blir kjent med forhold hos helsepersonellet som representerer en fare for pasienters sikkerhet

Opplysninger til samarbeidende personell HPL § 25 «Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.» Relevant merknad: pasienter Informert, så langt det lar seg gjøre Antatt samtykke, eksplisitt samtykke ikke nødvendig rett til å reservere seg mot at opplysninger gis, selv om opplysningene kan være nødvendig for å yte helsehjelp (PBL§ 5-3 første punktum.) Det kan likevel tenkes tilfeller der helsepersonell, ut fra kravet til forsvarlig helsehjelp, kan utlevere opplysninger til samarbeidende personell selv om pasienten motsetter seg slik utlevering. Det vises til kommentarene til § 45 om dette.

Utlevering av og tilgang til journal og journalopplysninger, HPL § 45 Helsepersonell som yter helsehjelp til pasient skal gis nødvendige og relevante helseopplysninger, med mindre pasienten motsetter seg det. Relevant merknad: Det kan også tenkes tilfeller hvor opplysninger bør utleveres eller det bør gis tilgang selv om pasienten motsetter seg dette. Det vil fortrinnsvis være aktuelt der det er fare for liv og alvorlig helseskade. Eksempel: tvangsinnleggelser av psykiatriske pasienter, Det følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 5-3 tredje ledd og helsepersonelloven § 23 nr. 4, at helseopplysninger kan utleveres tross pasientens motstand dersom tungtveiende grunner taler for dette.

Alle unntak fra taushetsplikten Individuell vurdering: for – mot Dokumenteres grunnlaget avgjørelsen

Pasienten motsetter seg informasjonsflyt: juridiske vurderinger: Oppdatert medisinliste etter f.eks. nedtrapping : Den som har ansvaret for helsehjelpen kan beslutte at tungtveiende grunner taler for utlevering av oppdatert medisinliste etter nedtrapping, til tross for at pasienten nekter dette. Årsaken er at mangel på denne orienteringen vil påføre alvorlig skade til pasienten, som feilmedisinering av vanedannende legemidler (§ 45 første ledd). Videresalg av tidligere mottatt LAR medisin i kommunen, Den som har ansvaret for helsehjelpen kan beslutte at tungtveiende grunner taler for utlevering av denne opplysningen til tross for at pasienten nekter dette. Årsaken er at mangel på denne orienteringen vil kunne påføre alvorlig overdose dersom pasienten bli f.eks. innlagt på sykehus og få medisiner som forskrevet (§ 45 første ledd) , og at det er tungtveiende samfunnsinteresser for at lekkasje til det illegale markedet ikke skal forekomme (§23 nr 4). Truende pasienter Den som har ansvaret for helsehjelpen kan beslutte at tungtveiende grunner taler for utlevering av denne opplysningen til tross for at pasienten nekter dette. Årsaken er at mangel på denne orienteringen kan føre til at kommunehelsetjenesten ikke vil kunne legge til rette for at helsepersonell ikke skal bli presset til å gi annen helsehjelp enn fag forsvarlig (§ 45 første ledd), og at det er tungtveiende privat interesser som sikkerhet til helsepersonell i kommunehelsetjenesten (§23 nr 4 og § 25 ).

Uoversiktlig situasjon

III Husk fengselshelsetjenesten Etter innsatt: Spør om kontakt med fengselshelsetjenesten Spør etter å få innhente helseopplysninger Vurder evnt om det foreligger unntak fra samtykke, OBS: ikke alle fengsel som er bevisst dette Sjekk kjernejournalen for endringer.