Velkommen til FORELDREKURS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Fra grunnskole til videregående.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Veien videre etter ungdomsskolen
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Samarbeid mellom skole og hjem
Videregående skoler i Skien
Hva sier tallene oss?.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Språkfag ved Hommelvik ungdomsskole 2. fremmedspråk: Spansk, fransk, tysk på nivå 1. Engelsk fordypning Norsk fordypning Valgskjema leveres innen tirsdag.
Velkommen til Drømtorp vgs Foreldremøte Vg2. Agenda Presentasjon av skolen Visjon/målsettinger Resultater Forventninger Nyttig informasjon Eksamen Lærlingeordningen.
Oppdatert Side 1 Ditt val! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medium og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Kunnskapsløftet – «Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse» NIFU 26/2012, Østlandssamarbeidet Jan-Helge Atterås.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
LUS UKE Informasjon fra rådgiver. Hvilke rettigheter har elever som går ut av grunnskolen Inntak på Vg1 på ett av tre prioriterte utdanningsprogram.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Bortvalg og kompetanse
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Innføringstilbud i Aust-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
God stim! Sammen for økt gjennomføring
STUDIEVEILEDNING Gro Maastad studieveileder, WANG Oslo
Informasjon om videregående skole 2018
NY STRUKTUR.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Kompetanseutvalget (2017- )
Studiespesialisering
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til FORELDREKURS OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING

En innføring i struktur og rettigheter i videregående opplæring Trening i å finne fram i informasjonsmateriell om utdanning og yrke Bevisstgjøring om valgprosessen Hva er foreldrekurs?

Opplæringsloven legger vekt på foreldremedverkning (jf Opplæringsloven legger vekt på foreldremedverkning (jf. forskrift juni 06 kap. 20) Forsking viser at foreldre, særlig mor, er den viktigste påvirkningsagenten når det gjelder valg av utdanning og framtidig yrke Frafall/bortvalg fra videregåande skole Mange angrer på valget av videregående opplæring Opplæringsloven paragraf 13-3d Plikt for kommunen og fylkeskommunen til å sørge for foreldresamarbeid K og FK skal sørge for samarbeid med foreldre både i grunnskolen og videregående opplæring. Organiseringen skal ta hensyn til lokale forhold. Departementet gir nærmere forskrift. Forskning viser at foreldre er viktige påvirkningsagenter; - se SINTEF-rapport 2011, s 54/55, hvor tidligere forskning på området gjennomgås. Hvorfor foreldrekurs?

Hva viser statistikken? 73 prosent av elevene som startet videregående opplæring i 2011, har fullført vgs innen fem år. (17års statistikk) 78 prosent av jentene fullførte vgs i løpet av fem år, 68 prosent av guttene Andelen elever som fullfører innen fem år har vært stabilt mellom 67 og 71 prosent siden målingene startet. De nye tallene viser at økningen har fortsatt fra 72,6 prosent i fjor til 73 prosent i år.(2017) Hva viser statistikken?

Hva viser statistikken? Elever som startet i grunnkurs for første gang angitt høst, og andelen som har fullført med studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år 2010-2015 Endring i prosentpoeng Startet i Vg1 Andel som har fullført videregående opplæring i løpet av fem år 2009-2014 - 2010-2015 1994-1999 - 2010-2015 I alt 63 837 73 1,7 4,1 Menn 32 775 67 1,4 6,4 Kvinner 31 062 78 2,2 Studieforberedende utdanningsprogram 32 476 86 2,7 3,7 14 734 82 3,6 2,8 17 742 89 1,9 4,2 Yrkesfaglig utdanningsprogram 31 361 59 0,9 7,9 18 041 55 -0,2 13,6 13 320 63 2,4 0,5 Hva viser statistikken?

Råd fra forskerne til foreldre Foreldreengasjement er veldig viktig for gjennomføring av videregåande opplæring NIFU STEP 2007 Vær våken for interessene og ønskene til ungdommen, legg et grunnlag for dialog og kommunikasjon med din ungdom Følg med på hvordan det går på skolen, om arbeid blir gjort, om ungdommen får tilpasset undervisning, sosiale forhold Følg med på fravær, venner og fritidsinteresser. Går venner framfor skole eller plikter?

Råd fra forskerne … Vær positiv til samarbeid med skolen Finn det positive hos ungdommen Hjelp til slik at ungdommen har realistiske og gjennomførbare ambisjoner Hjelp til slik at ungdommen lærer å arbeide jevnt og trutt, men òg kan satse og ta et skippertak når det er nødvendig Bruk god tid på å drøfte valg av utdanningsprogram, muligheter og begrensninger Drøfting av utdanningsprogram osv. Forsking (NIFU Step 2006) viser at forventningsbrist er ei sentral årsak til fråfall/bortval (SINTEF s. 58). Elevar opplever å ha hatt feil førestelling om kva faget/yrket inneber, og derfor opplevd at dei har valt feil. Råd fra forskerne …

lenker Om videregående opplæring: www.vilbli.no www.utdanning.no (om vgo og høyere utd.) www.mittyrke.no www.udir.no Om videre utdanning etter vgs: www.samordnaopptak.no www.mesterbrev.no www.velgriktig.no www.hordaland.no/fagskole https://www.facebook.com/fagskole/