Adm Etablering av nye fellestjenester

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orienteringer fra fakultetsledelsen Fakultetsstyremøte
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Ny organisering av Sentraladministrasjonen
9 prinsipper og 1 regneark:
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
«Forbedringsprosess(en)»
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Status USIT 3.0 Allmøte 27. november Arbeid med USIT 3.0 Om funksjons- og bemanningsplan –Lagt fram for universitetsdirektøren Organisering av USIT.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Universitetet i Tromsø
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018
Fusjonen NTNU og status fakultetet
LOSAM-RO Budsjett 2017.
Administrativ organisering
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Gruppe administrativ organisering
Endringsprosesser ved UiT
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Organisering av administrasjonen ved UiT
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Målbildet Stab/støtte
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Ny organisering av administrasjonen ved UiT
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Arven etter ungdoms-OL
Avdeling for fagstøtte
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Seminar med partiene 14. november 2018
Informasjonsmøter for ansatte
Administrativ organisering -
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Vurdering av innføring av prosjektverktøy ved UiT
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Adm2020 - Etablering av nye fellestjenester Møter på NT-fak og HSL-fak 12.10

Adm2020 – bakgrunn for arbeidet UiT har vokst uten at adm. som helhet har vært gjennomgått (2009) 3 fusjoner med utvidelse av antall campus og integrering av faglige og administrative miljø   Regjeringens reform for avbyråkratisering og effektivisering (- 60 mill.) Digitalisering på mange områder Forbedringsprosesser

Kutt i bevilgningen og fordeling av kutt internt Budsjettår Kutt i bevilgning 2015 14, 745 mill. 2016 20, 107 mill. 2017 25, 130 mill. 2018 15, 550 mill Totalt min. 75, 532 mill. Skjerming av kjernevirksomheten «Innsparingstiltakene internt på UiT skal omfatte det som er underlagt universitetsdirektørens virkeområde, og dermed den samlede administrative virksomheten, gjennomgående på alle nivåer».

Mål og prinsipper for prosjektet Utvalgte mål: Etablere mer robuste administrative miljøer  Digitalisering og standardisering av arbeidsoppgaver/-flyt, og mer kostnadseffektiv forvaltning  Likt tjenestenivå uavhengig av enhet   Fortsatt tilgang til brukernære tjenester for studenter, ansatte og ledere  Økt administrativ fleksibilitet og tilpasningsdyktighet  Utvalgte prinsipp: Organisering av administrasjonen skal sikre tilstrekkelig robuste og sterke miljøer. Små og sårbare administrative miljø skal unngås Administrative oppgaver og prosesser organiseres uavhengig av den faglige linjen hvis dette gir en bedre oppgaveløsning  Administrativ oppgaveløsning skal standardiseres på tvers av nivå og enheter - med virkeområde for hele organisasjonen Drift og utvikling av administrasjon skal hensynta en ambisjon om likhet i tjenestetilbudet til ansatte og studenter Det skal være tilgjengelig lederstøtte som muliggjør styring og ledelse Rammeverk for strategi-, budsjett- og rapporteringsarbeid skal være standardisert i hele organisasjonen  Kontroll skal være risikobasert og ikke innbefatte mer enn ett kontrollnivå  

Adm2020 – hovedaktiviteter 2017 Etablere campusadministrasjon i Alta og Harstad Utrede ny avdelingsstruktur og behov for org. endringer på nivå 2 Etablere nye adm. fellestjenester (på nivå 1 og 2) Kompetansekartlegging i adm. Omstillingsavtale og omstillingshåndbok

Fellestjenester som skal etableres TJENESTEOMRÅDE FELLESTJENESTE Utdanning Opptak Eksamen og vitnemål Kommunikasjon Grafisk sørvissenter Kanalforvaltning Felles nyhetsredaksjon Økonomi og lønnsnær HR Attestantfunksjon for variabel lønn og reise Attestantfunksjon fastlønn Økonomistyring og regnskap Innkjøp og anskaffelser Forskningsadministrasjon Ekstern finansiering (søknadsstøtte og drift) Personal Forvaltning av ansatte Rekruttering og tilsetting Annet Internasjonal mobilitet (ansatte og studenter)

Utforming av fellestjenester Grunnlag: Rapporter fra arbeidsgrupper 2015-2017 Workshoper om lederstøtte og lokale tjenester v/2017 Innspill fra avdelingene v/2017 Drøftinger (programgruppe, IDF, ULM, fakultetsdirektørmøter) Bestilling: Hvordan skal tjenesten konkret gis/operasjonaliseres? Hva er omfattet av tjenesten og hvilke oppgaver på feltet skal evt. skal ivaretas av andre nivå (enn de som gir fellestjenesten)? Hvilke behov er det for digitalisering? Ressursestimat? Hvor skal de ansatte være lokalisert?

Prosess - tidsplan 10. september: Bestilling September – oktober: Utredninger, (møter, workshops, prosjektgrupper) 1. november: Rapportering Vurderinger og drøftinger Bemanningsplaner 1. april: Innplasseringer

Hvilke endringer vil komme i administrasjonen? Det vil bli etablert flere permanente fellestjenester (nivå 1, 2 og campus) Det vil også i fremtiden være adm. tjenester (og adm. ansatte) på nivå 3, men spesialiserte tjenester skal i utgangspunktet gis fra nivå 1 og 2. De administrative tjenestene blir mer standardiserte…og mindre fleksible Alle enheter vil bli berørt (…men noen mer enn andre) Det vil bli færre ansatte i adm. totalt (5-8%) Fellestjenestene vil gjøre det nødvendig å endre deler av den administrative organiseringen

Arbeidsgruppe adm. organisering Mandat: Arbeidsgruppen skal utforme et helhetlig forslag til fremtidig organisering av administrasjonen ved UiT som omfatter: 1. Avdelingsstruktur i fellesadministrasjonen 2. Organisatorisk design for administrasjonen på nivå 2 og 3 Prosess: Rapportering: 10 januar 2018 Høring Drøftinger/forhandlinger Behandling i universitetsstyret

Arbeidsgruppe adm. organisering Trond Singsaas (NTNU) Gøril Heitmann (ass.dir) Grete Hagebakken (BFE) Hans- Kristian Hernes (HSL) Johanne Raade (UB) Kjetil Kvalsvik (Helse-fak) Odd Arne Paulsen (POA) Hanne Karde (KSA) 1 repr. fra tjenesteorg 1 studentrepr. Sekretær: Julia Holte Sempler. stab

Noen spørsmål jeg ofte får Hvorfor går dere så fort frem? Hvorfor går dere så sakte frem? Hvorfor må mitt institutt/fakultet som har en så slank og veltrimmet administrasjon være omfattet av dette? Tror dere ikke at vi gjør en god jobb i dag? Tror dere at tjenester på nivå 1 er bedre enn tjenester på nivå 2 og 3?