Forelesning eksamensrettet skrivekurs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ad. oppsummering av FINF4001
Advertisements

Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Ytringsfrihet for offentlig ansatte og offentlige organer Advokat (H), Dr. juris Kyrre Eggen Oslo, 14. oktober 2015.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Fakultetsoppgåve Obligasjonsrett II vår 2016 Gjennomgang Ola Mestad Professor dr. juris Senter for europarett.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Alkoholbruk blant unge i Agder
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
5 Marius Stub.
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Metoder og situasjoner Pluss situasjoner Minus situasjoner Pluss metoder Metoder for utvikling og forbedring Minus metoder Metoder for å håndtere.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Gang.
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Om å disponere masteroppgaver
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Den matematiske samtalen
Bevis i matematikk- undervisningen
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Rettskjelder til fots Innleiing
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Evaluering av Hovedavtalen
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
INTERNASJONAL PRIVATRETT Metode
INTERNASJONAL PRIVATRETT Metode
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Forberedelse til praksis
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Domsanalyse – reelle hensyn i Rt s Fårøya
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Bufetats bistandsplikt
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning eksamensrettet skrivekurs Professor Tarjei Bekkedal Senter for europarett

idealet Arnfinn Bårdsen, Om klart språk i domstolene, avsnitt 23, foredrag ved åpningen av klarspråk-prosjektet, Oslo 5. desember 2016, tilgjengelig på hoyesterett.no. Den forklarende og åpne formen er da nærliggende, fremfor den innforståtte og fagtekniske. Dette gjelder også når dommeren må utøve skjønn eller gjøre avveininger mellom konkurrerende rettigheter eller interesser, slik gjeldende rett ofte forutsetter at dommeren skal gjøre. Det er ingen begrunnelse å si at resultatet følger av en ”samlet skjønnsmessig vurdering av alle de konkrete omstendighetene i saken”. Dette er en besvergelse, en håndverksmessig fallitterklæring, som er uegnet til å skape forståelse. Det er jo også risiko for at dommeren her har tatt en snarvei, og ikke har gjort de rasjonelle overveielsene som retten krever: Jeg minner om at kravet om begrunnelse både skal sikre og vise at retten har foretatt en reell og samvittighetsfull vurdering.

oversikt over forelesningen 1. Skillet mellom tolking og subsumsjon 2. Eksempler på argumentasjonsmønstre – tolkingstunge og subsumsjonstunge spørsmål 3. Sameieoppgaven 4. Vederlagsoppgaven 5. Generelt: Hvordan forankre subsumsjonen i kilder? 6. Generelt: Aktiv/passiv form

tolking – subsumsjon «Inntrykket er at Høgsterett dei seinare åra oftare enn før byggjer opp premissane slik at det først blir gjort til dels grundig greie for den generelle regelen, og at subsumsjonen kjem etterpå.» Kåre Lilleholt, «Argumentasjonsmønstret i høgsterettspraksis frå dei seinare åra», Tidsskrift for Rettsvitenskap, 2002, s. 62–75, avsnitt 4.

fra tolkingstunge til subsumsjonstunge spørsmål – noen eksempler Rt. 2013 s. 865 Star Autoco (kun tolking – strukturert etter rettskilder) Rt. 2011 s. 1168 Vederlag i samboerforhold (bundet vilkårsstruktur) Rt. 2015 s. 321 Ny bil (nokså definert momentstruktur) HR-2017-716-A, Grensen mellom livs- og dødsdisposisjoner (nokså åpen momentstruktur) Rt. 2004 s. 2015 Fosbury Flop (ubundet momentstruktur)

sameieoppgaven Spørsmål: Hvilket av mønstrene foran vil besvarelsen av denne oppgaven kunne minne om?

sameieoppgaven – erfaringer fra rettingen Praktisk hovedspørsmål: vilkårsstruktur eller momentstruktur? Praktisk problem: ikke lest subsumsjonen i Husmordommen Hva kan subsumsjonen i Husmordommen lære oss? Betydningen av å forankre på tolkingsstadiet og å etablere rettslig forankrede karakteristikker på subsumsjonsstadiet Gjennomgang av Rt. 1999 s. 408 Garasjedommen som illustrasjon ! Det vanskelige på denne oppgaven er å få til en helhetsvurdering hvor ting henger sammen

vederlagsoppgaven Vilkårsstruktur Utfordringer: Presentere de rettslige utgangspunktene – rytmen tolking subsumsjon Presentere de rettslige utgangspunktene presist Gjøre rimelighetsvurderingen rettslig-analytisk (det er mye fornuft, men ikke alltid like mye jus)

forankring i kilder: «forfra» – sammenhengen med tolkingsstadiet «bakfra» – etter analysen av poenger i eget faktum, for å forankre eller for å håndtere tvil.

aktiv og passiv form Ikke i offentlig tilgjengelig versjon

oppsummering Samspill tolkingsstadiet – subsumsjonsstadiet Hva slags type vurdering? La disposisjonen av subsumsjonsstadiet fange opp det som er etablert som viktig på tolkingsstadiet? Være presis! Vise – forklare - forankre