Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjemiske reaksjoner i kroppen, i og utenfor cellene.
Advertisements

3. ERNÆRING OG HELSE sunt kosthold og aktiv livsstil
BRENSELCELLA En brenselcelle har svært høy virkningsgrad
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Velkommen til kjemi
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Dag 1: Kjemi, grunnstoff, binding periodesystemet, reaksjonar
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Naturfag /8 Elektrokjemi.
PLAST. HVA ER PLAST? Plast er en samlebetegnelse for mange forskjellige materialer som har forskjellig oppbygning og forskjellige egenskaper. Plast er.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Stoffenes byggesteiner og modeller
Elektrokjemi for Kjemi2 ( kurs Oslo, 3. mars 2011 ) Truls Grønneberg Skolelab – kjemi, UiO.
Elektrisitet på barnetrinnet Grunnbegreper og praktiske forsøk Roy Even Aune Berit Bungum Vitensenteret Skolelaboratoriet i Trondheim.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober – Auditorium 1, Georg Sverdrups hus.
Elektrokjemi i undervisningen POE Realfagkonferansen 2012.
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
Hvilken farge ser vi? Hvitt lys har alle farger En sort flate absorberer alt lys En sort flate reflekterer ikke noe lys.
Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Bygg og bruk et kolorimeter
Trygg mat og næringsstoffer
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Biokjemi Om å forstå kjemi og energi i biologiske systemer
Hypotese og teori.
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Kjemi på ungdomstrinnet
Periodesystemet og atombegrepet
Kapittel 1: Lys, syn, farge
Valgfag innsats for andre
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Hva vet vi om barn og smak
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
ATP.
Hva vet vi om barn og smak
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Gir elevene verktøy for å engasjere seg i morgendagens forskning
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Dreiebok siste 30 sekunder
Oppfølging av Høstrapporten
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Vitaminer og mineraler
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner Svein Tveit, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Program

Ulike oksidasjonstrinn for mangan Tenk, par, del: Hva kan elevene lære av demonstrasjonen? Kompetansemål: - forklare, illustrere og vurdere stoffers sammensetning, bindingstype og egenskaper ved hjelp av periodesystemet (kjemi 1) - balansere redoksreaksjoner ved hjelp av halvreaksjoner og oksidasjonstall (kjemi 2) Kan også gjøres som elevforsøk

Reaksjoner

Rødt, Hvitt, Blått Løsninger av A: kaliumtiocyanat B: jern(III)klorid C: sølvnitrat D: kaliumheksacyanoferrat(II) Et av glassene kan fordeles i de tre andre glassene og gi fargene rødt, hvitt og blått!

Fra Aminosyrer til dipeptid Hvilken erfaring har dere med bruk av molekylbyggesett i undervisningen? Kompetansemål: gjøre rede for struktur og egenskaper til aminosyrer, proteiner… gjøre rede for reaksjonstypene (…) kondensasjon og hydrolyse… (kjemi 2)

Pause

Flammeprøver Fordeler ved å gjennomføre flammeprøver på denne måten. Kan gjøres som demonstrasjon Kompetansemål: gjøre rede for den historiske utviklingen av atombegrepet og beskrive og sammenligne Bohrs atommodell og dagens atommodell

Felling i en dråpe Kompetansemål: vurdere løselighet og felling av salter i vann på grunnlag av forsøk og beregninger (kjemi 1) Hva annet kan elevene lære av forsøket?

Lunsj

Korrosjon Oppsummering – hva skjer i de ulike skålene? Kompetansemål gjøre forsøk med korrosjon og forklare hvordan korrosjon kan hindres (kjemi 2)

Korrosjon av jern Figuren er hentet fra Kjemien stemmer

Spontane redoksreaksjoner Kompetansemål: gjøre forsøk med elektrokjemiske celler og gjøre rede for spontane og ikke-spontane redoksreaksjoner (kjemi 2) Oppsummering

Evaluering