Utdanning som sprenger grenser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Bibliotekreform 2014 Innhold og kommentar Skei, Bibliotekreform 2014 Innhold og kommentar til bibliotekreforma Dagskonferanse Skei 29. januar.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Bli akkurat det du vil! UiO er Norges best rangerte universitet med nærmest uendelige studiemuligheter: Eldst og størst Over hundre studieretninger Utveksling.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Solveig Kristensen, Studiedekan
1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!
Internasjonaliseringsåret 2012 Internasjonalisering strategier og tiltak 2012.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Studentombudets rolle og oppgaver. Oppgavene Påse at saker får en forsvarlig og korrekt behandling Sikre rettssikkerhet Bidra til å løse saker Adgang.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Senter for læring og utdanning
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Skolebasert kompetanseutvikling
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
Strategi for Nord universitet 2020
Overordnet strategi SV-fakultetet
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Rettskilder til fots - Innledning
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Nasjonal konferanse om forskningsbasert
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Internasjonaliseringsåret 2012
Utdanning som sprenger grenser
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Utdanning som sprenger grenser Utdanningene ved UiO skaper sammenheng og sprenger grenser mellom forskning og utdanning nasjonale og internasjonale læringsareaner kunnskapsområder universitet og samfunn UiO er et universitet som: eksperimenterer med nye former for forskningsdrevet utdanning og kunnskapsutvikling på tvers av fag skaper nye samarbeidsformer mellom lærere og studenter fremelsker kritisk tenkning og utdanner kandidater som tar globalt og samfunnsmessig ansvar UiO-lærerne: inkluderer studentene i forskningsbaserte prosjekter og arbeidsformer fremmer et godt læringsmiljø preget av dialog og samspill har høye ambisjoner til egen undervisning og utvikler gode internasjonale læringsarenaer UiO-studentene: deltar aktivt i forskningsbasert undervisning og er engasjerte i ulike læringsaktiviteter tar medansvar for å skape et godt læringsmiljø er spørrende, kritiske og utforskende i sin tilnærming til kunnskap og globale problemstillinger fremelsker