Idretten er så stor del av identiteten min.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Fra ord til liv Mars 2011.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Problemet og løsningen:
STØRST AV ALT 5.Klasse Bibelklubb!!!.
Invitasjon til seminar med KRISTIN SOLLI SCHØIEN om gudstjeneste Eidsvåg kirke fredag 6.2 – søndag Eidsvåg menighet, Vollane 3, 5105 Bergen Telefon:
Den «fordømte» friheten Hvor frie er vi egentlig?.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Det gode liv v/ Irene Ludvigsen. Hvor mye er du verd? For mamma/pappa For mamma/pappa For læreren For læreren For vennene For vennene For en ukjent på.
Det gamle testamentet. 1) Loven - 5 Mosebøkene 2) Profetene - «de tidligere profetene» - «de senere profetene» 3) Skriftene - historier, - visdomsord,
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Sokrates.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Bønn - Forbønn Påske uken Johannes
Samhandling med ungdom
Fristet, men fri! – Matteus 4,1-11
Historien om froskene... Livets leksjon nr 1
DÅP.
Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2. Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2.
Meg.
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
Gang.
Trym Nordstrand Jacobsen
Jomfrusjekk.
Noen tanker om hva som virker Bevisstgjøring og systematikk
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Brønnbygging i Afrika.
IDENTITET Det vi skal fokusere på i kveld handler altså om temaet IDENTITET. Vi skal prøve å forstå litt mer om hva identitet handler om, hva vi selv baserer.
Hva er en konfirmant? Hvem er din konfirmant?
Disippel-overføring.
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Sinne Kraivalee Arnesveen.
«Følg hjertet!» Foto: Pixabay Når hørte du denne oppfordringen sist?
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Venner & valg Velkommen.
Modernismens poetiske provokasjon
Utdypende foredrag Dette utdypende foredraget er hentet fra NMSU sitt ledertreningskurs «Lederkurset». Foredraget er en del av samling nr. 1 som handler.
Sokrates.
Religion og Identitet Lisa Stornes
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Jesu budskap og eksempel
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
Modul 3 – Intensiv opplæring
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Forberedelse til praksis
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Idretten er så stor del av identiteten min. Kari (37) måtte spørre seg selv: Hvem er jeg? Bakgrunn: Kari Flottorp Lingsom (37) er toppidrettsutøver. Hun er triatlonutøveren som i 2016 vant Norseman, et av verdens tøffeste triatlon. Hun trente mer enn Marit Bjørgen og hadde sagt opp jobben for å kunne trene og konkurrere på fulltid. Så kom sjokkbeskjeden, etter en rutinesjekk på Rikshospitalet i forbindelse med et forskningsprosjekt hun var med på. Hun har farlig høy hjertefrekvens, med fare for plutselig hjertedød.  Det viste seg at Kari Lingsoms hjerte slår 1000 (!) flere slag i timen enn hos vanlige mennesker. I løpet av et døgn slår hjertet hennes 24.482 såkalte ventrikulære ekstraslag. Hun måtte umiddelbart slutte med konkurranseidrett. – Jeg har alltid hatt en stor indre motivasjon. Nå opplevde jeg uker helt uten motivasjon. Idretten er så stor del av identiteten min. Jeg måtte spørre meg selv: Hvem er jeg? Jeg følte at livet ble dratt vekk under meg. Alt skjedde så brått. Det å trene er det beste jeg vet. (Fra avisartikkel i Fædrelandsvennen, 08.08.17) Er det bare voksne som kan oppleve det slik? Bilde:privat www.freebibleimages.org

Hva gjør meg verdifull? Bilde: Unsplash.com HVA GJØR MEG VERDIFULL? Sitat: Idretten er så stor del av identiteten min. Jeg måtte spørre meg selv: Hvem er jeg? Forslag: Sitatet kan brukes som inngang til å si noe hvordan mange forstår identitet i dag: Som noe du må skape selv. Hvem du er, er avhengig av hva du skaper eller oppnår – hva du presterer. For mange henger verdien også sammen med dette. Hvilken verdi en har som menneske, er avhengig av hvilke prestasjoner en kan vise til, hvor god, flink, vakker eller dyktig man er. Men som Kari Flottorp Lingsom selv sier: Når grunnlaget hun hadde basert verdien og identitet sin på, ble revet bort, da visste hun ikke lenger hvem hun var. Dette gjelder også for ungdom. Sitatet illustrerer flere viktige momenter, ikke minst at alle mennesker har et sterkt behov for å føle seg verdifulle. Spørsmålet er hvor vi forankrer denne verdien. Videre illustreres behovet for å forankre identiten vår i noe som er sterkt nok til å bære den. Prestasjoner – uansett hva slags type – varer ikke evig. Kropp, evner og utseende endres gjennom livet, for noen plutselig – for andre i årenes løp. Med andre ord; rollene våre endres i løpet av livet, mens jeg’et består. Altså må kjernen i vår identitet har sin forankring i noe som større, sterkere enn våre prestasjoner. Bilde: Unsplash.com

Din identitet og verdi er en gave – gitt av Gud Hvor vi forankrer identiteten vår sier noe om hvor vi finner grunnlag for mening og verdi. I følge kristen tro finner vi dette grunnlaget i Gud. Bilde: Unsplash.com

Dine øyne så meg da jeg var et foster Dine øyne så meg da jeg var et foster. Alle dager er skrevet opp i din bok, de fikk form før én av dem var kommet. Salme 139,16 Dine øyne så meg da jeg var et foster. Alle dager er skrevet opp i din bok, de fikk form før én av dem var kommet. Salme 139,16 Det er kun en forståelse av seg selv som et menneske rotfestet i Gud – skapt av Gud, til å være hans barn – som til syvende og sist er sterkt nok til å bære vår identitet. Gud elsker oss ikke på grunn av våre prestasjoner eller fordi Han behøver det, men fordi Han velger og ønsker det – selv om vi slett ikke fortjener det. Dermed handler det ikke om å «skape seg selv», men å oppdage og ta imot vår virkelige identitet og verdi – ikke som en prestasjon, men som en gave – gitt av Gud. Bilde: Pixabay