Husutstikking (Plan- og bygningsloven §29-4 og Byggesaksforskriften SAK 10) Kommunalt ansvar: Byggverkets plassering, herunder høydeplassering, og byggverkets.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Samhandling.
Naturpåkjenninger og konstruksjonssikkerhet
Ansvar og ansvarsregler
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
Kommunal eiendomsvirksomhet
Om autorisasjonsordningen
Standardisering av reguleringsbestemmelser – Innherred samkommune.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Det kommunale og det statlige barnevern
BYGGAVFALLSKONFERANSEN 2011 Mottakskontroll. Hva mottar avfallsmottakene av byggavfall, og hva trenger de å vite om dette avfallet? Haugaland Interkommunale.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Innovasjon Innleveringsfrist 15. august.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Reguleringsplaner.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Grad av tilrettelegging 1 «Framkommelig» 2 «Tilgjengelig» 3 «Brukbart» 4 («Livsløp») 5 Universell utforming Omtale av boliger; sakset fra NIBR/Byggforsk-rapport.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Kurs for søkere 2013.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
FRAMTIDENS OMSORGSTJENESTER 2007 – 2030 MESTRING MULIGHETER MENING SBL, Bergen Halvor Holmli, leder RO.
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Rollen som ”ansvarlig søker”
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Opplæringspakken for barnerepresentantene Juridisk forankring av hensynet til barn og unge.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Fremskaffelse av leieboliger
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Barnerepresentanten’s (BR’s) rolle Kenneth Arntzen Barnerepresentant Levanger kommune.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
1 Hvordan få tak i nødvendig dokumentasjon når du trenger den? Mulighetsstudium Fredrik Horjen.
Strukturendringer i «byggesaksfeltet» Hva er endringene i SAK og Byggesak? Verktøy fra Arkitektbedriftene- AY, Maks Hva er det fortsatt usikkerhet rundt?
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Verktøykasse Lokalvalg 2015 Norsk Revmatikerforbund.
Digitale data i saker etter PBL. Sentrale lover og standarder som styrer det digitale arbeidet PBL §5 Kart og stedfestet informasjonPBL §5 Kart og stedfestet.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Gjennomføringsplan.
Ansvar og ansvarsregler
INMA Performance Awards
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Tilknytningsplikt til offentlig avløp
Etablering av VA-anlegg i Torvvikveien Nesodden kommune
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Ny plan- og bygningslov
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Husutstikking (Plan- og bygningsloven §29-4 og Byggesaksforskriften SAK 10) Kommunalt ansvar: Byggverkets plassering, herunder høydeplassering, og byggverkets høyde skal godkjennes av kommunen. Fremgår av Plan- og bygningsloven §29-4 Ansvarlig utførendes ansvar (private): Bestemmelsen presiserer ansvarlig utførendes ansvar for at tiltaket gis korrekt plassering i terrenget. (SAK §12-4, b) Dagens situasjon Det er flere kommuner som utfører utstikking av hus. Det er flere «kommunale landmålerforetak» som utfører denne tjenesten i egne og i andre kommuner. Det er ikke opplyst i media at en noen kommune utfører oppdrag innen landmåling i andre kommuner enn sin egen. Noen kommuner priser seg veldig lavt, mens andre fakturerer etter timepris. Og noen tar en pris som er over markedspris. Hva er konsekvensene? Konsekvensene for private firma er at markedssituasjonen er uklar. Har vi et marked der vi konkurrerer mot andre firma, pluss kommunen selv. Man bør forvente at kommunale forvaltningsorganer selv vet hvilke oppgaver de skal drive med Forslag til løsning Geomatikkbedriftene mener at dagens ordning løses ved å følge dagens Plan- og bygningslov. Byggverkets plassering, herunder høydeplassering, og byggverkets høyde skal godkjennes av kommunen. Fremgår av Plan- og bygningsloven §29-4 Den prosjekterende har ansvar for å sjekke at situasjonskartet gir tilstrekkelig grunnlag for planlegging av tiltaket, herunder plassering, terrengtilpasning, atkomstløsning mv. og dermed at tiltaket gis korrekt plassering i henhold til situasjonsplanen, se § 12-3 bokstav b.